2022-06-18, 12:12
Medlem
Om inte Equinor, tidigare Statoil, spons kategoriseras som statliga norska oljepengar vet jag inte i vilken värld man lever.
Citera
2022-06-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Om inte Equinor, tidigare Statoil, spons kategoriseras som statliga norska oljepengar vet jag inte i vilken värld man lever.

Staten eier en god del av selskapet, men de er ikke involvert i driften.
Citera
2022-06-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Har du inte läst tråden? Det är ingen som har påstått att det inte är det. Frågan var om man kan kategorisera det som ett bidrag. Jag menar att man inte kan likställa sponsorpengar med bidrag då sponsorerna betalar för en tjänst.
Citera
2022-06-18, 13:46
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Har du inte läst tråden? Det är ingen som har påstått att det inte är det. Frågan var om man kan kategorisera det som ett bidrag. Jag menar att man inte kan likställa sponsorpengar med bidrag då sponsorerna betalar för en tjänst.

Du leker med ord Abbe.
Citera
2022-06-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Du leker med ord Abbe.

Då vet vi att det svenska skidförbundet får statligt stöd via Vattenfall och Svenska Spel. Det var väl med dessa smutsiga pengar som man köpte vallare från Norge (Perry Olsson) och Finlands vallarchef (Martin Norrgård).
Citera
2022-06-18, 16:33
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Då vet vi att det svenska skidförbundet får statligt stöd via Vattenfall och Svenska Spel. Det var väl med dessa smutsiga pengar som man köpte vallare från Norge (Perry Olsson) och Finlands vallarchef (Martin Norrgård).

Liksom många andra länder där statliga medel används i olika idrottsliga aspekter.

Min kommentar var mest till abbe som använder en lek med ord för att stärka sin tes.
Citera
2022-06-19, 14:33
Medlem
Svenska Spel är ju lite principiellt intressant, för de "borde" inte göra reklam, på samma sätt som systembolaget. SS finns för att erbjuda ett lagligt, ansvarstagande alternativ. Sen att det inte riktigt funkar så i praktiken är väl en annan sak... Men en del i deras existensberättigande är ju att de omfördelar en del av pengarna de drar in till idrottsrörelsen de profiterar ifrån, både indirekt och direkt. På så sätt är väl det naturligt att sponsra längdåkningen, en av nationalsporterna.

Men ja, det är lite intressant att de tre största länderna, Sverige Norge Ryssland, såpass mycket sponsras av energibolag med stark statlig koppling. Jag tycker nog man kan kategorisera det som en form av statsstöd, i olika hög grad.

Edit: Jag tycker själv att Gazproms inblandning i ryska laget är en delanledning till att de fortsatt ska hållas utanför världscup och VM.
Senast redigerad av Fiskebein 2022-06-19 kl. 15:23.
Citera
2022-06-19, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Svenska Spel är ju lite principiellt intressant, för de "borde" inte göra reklam, på samma sätt som systembolaget. SS finns för att erbjuda ett lagligt, ansvarstagande alternativ.

Svenska Spel bidrar väl i högsta grad till att göra svaga människor till spelberoende socialt utslagna och utfattiga vrak. Vattenfall ägde under många år smutsiga tyska kolkraftverk.

Man ska inte kasta sten och klanka på det norska skidförbundet när man själv sitter i glashus.
Citera
2022-06-20, 11:52
Medlem
ingetbranicks avatar
Hört några rykten om nationsbyten? Min första tanke när ryssar och vitryssar uteslöts var att vi skulle få se ett antal nationsbyten framöver, i första hand till forna Sovjetstater som Kazakstan, Georgien m.fl. Såna länder brukar vara väldigt villiga att ta emot idrottare utifrån i brist på egna talanger. Inom skidskyttet har vi sett hur t.ex. Sydkorea (inför hemma-OS 2018) och Moldavien fyllt lagen med ryssar. Jag vet inte hur FIS och IBU ser på detta, om de har något slags allmän karens vid nationsbyten (vilket de borde ha) eller om de satt upp särskilda regler för just ryssar och vitryssars deltagande. Behövs det ens byte av/dubbelt medborgarskap eller räcker det med att "tävla för" ett annat land?

Här en dagsaktuell nyhet från tennisens värld:

Citat:
Byter nationalitet inför Wimbledon

Ryska och belarusiska spelare stoppas från årets upplaga av Wimbledon. Det meddelade arrangören i april.

En av många spelare som påverkas är Natela Dzalamidze. Hon är född i Moskva, rankad 44 i världen och har spelat Wimbledon två gånger tidigare.

Nu blir det, trots nationaliteten, även en tredje. The Times rapporterar nämligen att 29-åringen kringgår förbudet genom att byta land och tävla för Georgien.

Dzalamidze ska tävla i dubbel med serbiskan Aleksandra Krunic.

(SVT Text)
Citera
2022-06-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Hört några rykten om nationsbyten?

Har ikke hørt noe om dette i vinter idretten, men jeg så at Russlands skiskytings forbund hadde forhørt seg om å få gå under nøytralt flagg. De trakk seg jo i protest når de fikk beskjed om å gjøre dette forrige sesong, så det virker som de forstår at det ser dårlig ut for dem med tanke på å få gå til vinteren.
Citera
2022-06-20, 12:30
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Hört några rykten om nationsbyten? Min första tanke när ryssar och vitryssar uteslöts var att vi skulle få se ett antal nationsbyten framöver, i första hand till forna Sovjetstater som Kazakstan, Georgien m.fl. Såna länder brukar vara väldigt villiga att ta emot idrottare utifrån i brist på egna talanger. Inom skidskyttet har vi sett hur t.ex. Sydkorea (inför hemma-OS 2018) och Moldavien fyllt lagen med ryssar. Jag vet inte hur FIS och IBU ser på detta, om de har något slags allmän karens vid nationsbyten (vilket de borde ha) eller om de satt upp särskilda regler för just ryssar och vitryssars deltagande. Behövs det ens byte av/dubbelt medborgarskap eller räcker det med att "tävla för" ett annat land?

Är förvånad att just Georgien väljer att ta emot ryska utövare med tanke på den ryska invasionen av landet 2008, samt det överhängande hotet om en ny invasion efter händelseutvecklingen i Ukraina.
Citera
2022-06-20, 13:04
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Är förvånad att just Georgien väljer att ta emot ryska utövare med tanke på den ryska invasionen av landet 2008, samt det överhängande hotet om en ny invasion efter händelseutvecklingen i Ukraina.

Om idrottarna i fråga inte har uttalat sig proryskt eller på annat sätt stötande betraktas de kanske just som idrottare/individer och inte som representanter för Putins regim, och då anses det inte lika kontroversiellt. Dessutom kan ju nationsbyten användas som propaganda, mer eller mindre uttalat. Allt från "de vill hellre tävla för oss" till "de flyr förtrycket för att uppfylla sin dröm om frihet" eller vad nu amerikanska förbund och myndigheter skulle kunna tänkas säga. Det finns ju en mängd exempel på ryska idrottare som flyttat till USA och bytt nationalitet (en del redan som juniorer med sina familjer) utan att amerikanerna har sett på dem med skepsis, snarare som att de har skådat ljuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in