2022-06-18, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Det kan finnas en risk att de köpt sämre fastigheter med en tradition av brist på underhåll och investeringar. Även om SBB arbetar med att vända den traditionen så kan det ta lång tid och en hel del pengar.

Jag har inte kommit fram till någon slutsats. Jag är dessutom helt oexponerad mot SBB och har alltid varit. Som konsult inom samhällsbyggnadssektorn så har jag dock länge undrat över SBB:s affärsmodell. De offentliga kontor jag besöker är sällan attraktiva och dessutom slår lågt pris nästan alltid kvalitet när det offentliga ska investera. Skulle jag köpa eller blanka SBB så skulle jag först göra lite egen research om vad de verkligen äger, inte svälja deras egna eller experternas värderingar.

Jaså, men jag tror inte det är riktigt så.

De kan ha övervärderat sina fastighetsbestånd, men knappast av den anledningen utan för att kunna låna mer och växa fortare.

Det viktiga är ju att behålla det offentliga som hyresgäst och det tror jag de lyckas med. Kontrakten är långa och det är dyrt att flytta t ex en vårdcentral eller idrottshall.

Jag vet inte vilka kontorslokaler du pratar om. Du får nog ge ett exempel för i min värld ligger det offentligas lokaler ofta hyffsat centralt i centralorten.
Citera
2022-06-18, 10:59
Medlem
Jannebigplays avatar
Dröjer inte länge innan allt fler får upp ögonen hur SBB suger ut det svenska folket på pengar. Klassiker är att genom kompiskontakter eller lobbyister kontakta dåligt pålästa kommunalpolitiker, locka dessa för att sedan kunna köpa kommunala fastigheter (skolor, äldreboenden) billigt och sedan hyra tillbaka dyrt. Den större effekten blir här att kommunerna får skära ned på kostnader som egentligen skulle gå till skolan och lägga en större del på ökade hyror.
Citera
2022-06-18, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Trend? Efter två dagar?
Får jag fråga dig hur du ser på begreppet trend?
Googla ordet trend och läs på lite. Du är väldigt tråkig!
Citera
2022-06-18, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Dröjer inte länge innan allt fler får upp ögonen hur SBB suger ut det svenska folket på pengar. Klassiker är att genom kompiskontakter eller lobbyister kontakta dåligt pålästa kommunalpolitiker, locka dessa för att sedan kunna köpa kommunala fastigheter (skolor, äldreboenden) billigt och sedan hyra tillbaka dyrt. Den större effekten blir här att kommunerna får skära ned på kostnader som egentligen skulle gå till skolan och lägga en större del på ökade hyror.
Det är SBBs lokaler! Försök att förstå! Bor du i ett hyreshus måste du betala hyran. Vill du hellre ha utländska ägare eller!???
Citera
2022-06-18, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Uppenbarligen du eftersom du skrev inlägget.
Och var kanske min mening också, att se vilka som provoceras. Inte så förvånande att det var du och inte exempelvis Jerker2 som argumenterar för SBB med siffror. Dina argument är bara "stabilt bolag", "kvalitetsbolag" etc. Bara känslosamma floskler.
Han måste trycka upp siffrorna i ditt ansikte för att du ska förstå och han gör ett bra jobb också. Trött på alla som inte vill eller orkar hitta bas info själva utan vill få det serverat på ett silverfat.
Citera
2022-06-18, 11:41
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det är SBBs lokaler! Försök att förstå! Bor du i ett hyreshus måste du betala hyran. Vill du hellre ha utländska ägare eller!???

Det är du som inte förstår. Kommunerna säljer billigt till SBB istället för att äga själva. När SBB har köpt så höjs hyrorna. Över en tioårsperiod så tjänar kommunen på detta men över 25 år så går kommunen back. Skulle du sälja ditt hem och sedan flytta in igen men få betala mycket mer i hyra? Det är som att kissa på sig utomhus under vintern. Varmt i början men döden efter ett tag.
Citera
2022-06-18, 12:00
Medlem
Citat:
Han måste trycka upp siffrorna i ditt ansikte för att du ska förstå och han gör ett bra jobb också. Trött på alla som inte vill eller orkar hitta bas info själva utan vill få det serverat på ett silverfat.
Förstår du att det är du som tolkar information du skriver att vi ska hitta.
Andra tolkar ju uppenbarligen information på ett annat sätt än vad du gör.
Citera
2022-06-18, 12:04
Medlem
Citat:
Googla ordet trend och läs på lite. Du är väldigt tråkig!
Citat:
För kortare marknadstrender används i Sverige också de franska lånorden hausse (för stark uppgång) och baisse (för stark nedgång).
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Marknadstrend
En trend är alltså en starkare uppgång över tid.
Det du menar är hausse och det är inte alls något som liknar en trend.
Citera
2022-06-18, 12:39
Medlem
Citat:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Marknadstrend
En trend är alltså en starkare uppgång över tid.
Det du menar är hausse och det är inte alls något som liknar en trend.
Försök nu att förstå det logiska i att en trend även kan innefatta en tidsrymd av en dag! Fast fortsätt att trolla du!
Citera
2022-06-18, 12:41
Medlem
Citat:
Det är du som inte förstår. Kommunerna säljer billigt till SBB istället för att äga själva. När SBB har köpt så höjs hyrorna. Över en tioårsperiod så tjänar kommunen på detta men över 25 år så går kommunen back. Skulle du sälja ditt hem och sedan flytta in igen men få betala mycket mer i hyra? Det är som att kissa på sig utomhus under vintern. Varmt i början men döden efter ett tag.
Är det SBBs fel i så fall?
Citera
2022-06-18, 13:32
Medlem
Citat:

Hej Jannebigplay.

Personligen anser jag ju att det även kan vara bra för regioner samt statliga myndigheter o.därtill kommuner att få in en kunnig och erfaren entreprenör.Som därtill kan lyfta in nytt kapital och bidra till utvecklingen samt entreprenörskapet och sinsemellan samt tillsammans med andra aktörer o.entreprenörer utveckla ett gemensamt långsiktigt samarbete.Det tillför och bidrar med både arbete och sysselsättning samt byggverksamhet underentreprenad etc.

/SBB.Gör förmodligen stor nytta och bidrar till dagens samhälle.
Citera
2022-06-18, 13:50
Medlem
biljons avatar
Citat:
Fast det har förvisso ingen jättebetydelse för diskussionen om SBB.
Isåfall är det han sade i DI en bättre ledtråd.

https://www.di.se/nyheter/ur-arkivet-ilija-batljan-om-imperiebygget-jag-har-en-annan-syn-pa-risk/

Som många vet kan inte festen fortsätta för alltid.
Företagsledarens karaktär är väl väldigt relevant för diskussionen om just företaget?

Hur kom han undan militärtjänstgöringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in