2022-06-17, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej du behöver inte andras godkännande, men du kan väl åtminstone på detta anonyma forum berätta vad som skulle vara en konstruktiv anledning till att behöva maskera könet? Du får gärna även berätta varför det inte skulle vara möjligt innan du fick nytt »bra« ord.
Det kan vara en så simpel sak som att jag berättar om en händelse där en kompis till mig är involverad, och jag inte har lust att avslöja könet på kompisen för de jag berättar historien för.
Citera
2022-06-18, 00:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det kan vara en så simpel sak som att jag berättar om en händelse där en kompis till mig är involverad, och jag inte har lust att avslöja könet på kompisen för de jag berättar historien för.

Det går bra utan »hen«. Sedan kan man undra över om du bara har en kompis per kön, om inte kan jag inte se att könet pekar ut någon speciell. Låter för övrigt väldigt märkligt att du vill berätta något om någon för någon annan, men samtidigt bemöda dig att maskera könet.

Låter som en konstruerad situation i teorin du inte riktigt har tänkt igenom rent praktiskt.
Citera
2022-06-18, 08:52
Avslutad
Citat:
Det går bra utan »hen«.
Åh fan? Det hade jag ingen aning om...

Citat:
Sedan kan man undra över om du bara har en kompis per kön, om inte kan jag inte se att könet pekar ut någon speciell. Låter för övrigt väldigt märkligt att du vill berätta något om någon för någon annan, men samtidigt bemöda dig att maskera könet.
Det kan finnas lite olika anledningar

- Jag anser inte att könet är relevant för historien
- Jag vill inte att folk ska ha förutfattade meningar pga kön
- Jag vill anonymisera personen
- Jag känner för det

Citat:
Låter som en konstruerad situation i teorin du inte riktigt har tänkt igenom rent praktiskt.
Inte alls. Jag använder redan ordet på det sättet.
Citera
2022-06-18, 11:30
Avslutad
Citat:
Låter för övrigt väldigt märkligt att du vill berätta något om någon för någon annan, men samtidigt bemöda dig att maskera könet.
Det går att vända på frågan också. Varför vill du bemöda dig med att berätta könet?
Citera
2022-06-18, 11:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det kan finnas lite olika anledningar

- Jag anser inte att könet är relevant för historien
- Jag vill inte att folk ska ha förutfattade meningar pga kön
- Jag vill anonymisera personen
- Jag känner för det

Du känns inte som en särskilt spontan berättare. Det är nog bäst att du håller dina anekdoter för dig själv.

Citat:
Det går att vända på frågan också. Varför vill du bemöda dig med att berätta könet?

Det är knappast att bemöda sig att använda vanliga normala ord som folk gjort i alla tider. Om jag berättar något om en »kompis« ser jag inte anledningen till att försöka »mörka« kön, vilket jag nämnde tidigare. Om jag nu skulle få en så galen idé är ju det enklaste att säga hon om det är en han och tvärtom.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-06-18 kl. 11:54.
Citera
2022-06-18, 12:42
Avslutad
Citat:
Du känns inte som en särskilt spontan berättare. Det är nog bäst att du håller dina anekdoter för dig själv.

Dina åsikter om det bekymrar mig inte alls då du ändå inte verkar vara någon jag skulle vilja umgås med.

Citat:
Det är knappast att bemöda sig att använda vanliga normala ord som folk gjort i alla tider. Om jag berättar något om en »kompis« ser jag inte anledningen till att försöka »mörka« kön, vilket jag nämnde tidigare. Om jag nu skulle få en så galen idé är ju det enklaste att säga hon om det är en han och tvärtom.
Att byta ut bokstäverna a och o mot e är heller inte att bemöda sig så mycket. Det är faktiskt inget besvär alls. Ja, förutom för de åhörare som är lika stora torrbollar som dig.
Citera
2022-06-18, 13:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Dina åsikter om det bekymrar mig inte alls då du ändå inte verkar vara någon jag skulle vilja umgås med.

Det skulle du inte få.

Citat:
Att byta ut bokstäverna a och o mot e är heller inte att bemöda sig så mycket. Det är faktiskt inget besvär alls. Ja, förutom för de åhörare som är lika stora torrbollar som dig.

Jo det är precis som i George Orwells (Eric Blair) 1984 ett bemödat nyspråk som den okritiska massan tar till sig och pläderar för likt nyttiga idioter.
Citera
2022-06-18, 13:21
Avslutad
Citat:
Det skulle du inte få.
Wow, vilken comeback. Snacka om att sparka in öppna dörrar.

Citat:
Jo det är precis som i George Orwells (Eric Blair) 1984 ett bemödat nyspråk som den okritiska massan tar till sig och pläderar för likt nyttiga idioter.
Du hade haft betydligt mer trovärdighet när du säger sådant om du inte hade hade framstått som en gammal surkuk som tyckte allt var bättre förr i 99% av dina inlägg.
Citera
2022-06-18, 13:40
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Kunde ju anat att det var en 15år gammal tråd man klickade in på… Rätt kul att se att diskussionen lever. Men ni som är på ”motståndarsidan” framstår som väldigt isolerade från verkligheten när ni säger att ni aldrig stött på uttrycket ”hen” i vardagen. För ”hen” är vad ni än tycker och anser ett ord som sedan flera år är väletablerat i svenska språket. Ingen normal människa höjer på ögonbrynen av att höra ordet ”hen”.

Och sen det här med ”h*n”, hur läser man upp det ordet?
Citera
2022-06-18, 14:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Wow, vilken comeback. Snacka om att sparka in öppna dörrar.

Du hade haft betydligt mer trovärdighet när du säger sådant om du inte hade hade framstått som en gammal surkuk som tyckte allt var bättre förr i 99% av dina inlägg.

Personpåhopp är ganska typiskt för personer utan argument. Inte konstigt att sådana använder påhittade ord som »hen« och tycker att de är hipp (som en hipster).
Citera
2022-06-18, 14:56
Avslutad
Citat:
Personpåhopp är ganska typiskt för personer utan argument. Inte konstigt att sådana använder påhittade ord som »hen« och tycker att de är hipp (som en hipster).
Om du vill tro att jag har fått för mig att jag är hipp så får det stå för dig. Jag har saknat ett ord som hen långt innan jag hörde talas om dess existens.

Men det är intressant att du är så oerhört fixerad vid folks könsorgan.
Citera
2022-06-18, 15:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Om du vill tro att jag har fått för mig att jag är hipp så får det stå för dig. Jag har saknat ett ord som hen långt innan jag hörde talas om dess existens.

Stackare.

Citat:
Men det är intressant att du är så oerhört fixerad vid folks könsorgan.

Folk har ett stort intresse för könsorgan. Säg den man som skulle vara ihop med en kvinna utan könsorgan.

Jag är inte på något sätt intresserad att göra könsfrågan komplex på det sätt feminister och »hen«-användare tycks vara. Jag har aldrig behövt vänta på att någon skulle hitta på »hen«. Det gör endast sådana som är könsfixerade och usla på svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in