Citat:
Ursprungligen postat av
nudelfan
Jag förstår inte vad det är för skillnad mellan F och det f.d. IG.
Rent betygsmässigt ändrades ingenting med reformen 2011. Som du ser har vi fortfarande tre betygssteg vilket jag konverterar här till E/G, C/VG, A/MVG. Sedan tog man bara bolognasystemets skala och lade till D och B för att slippa dessa G+, VG+ som lärarna drällde med. Men D och B har inga fasta kriterier, utan de är baserade på lägre betygs kriterier där man sedan till övervägande del når upp till högre betygs kriterier. F är IG och inget annat och ska inte vara något annat heller.
IG fanns även under LPO94, men för att sätta ett IG i grundskolan skulle skolan ha uttömt alla möjligheter till åtgärder för att hjälpa eleven. Man argumenterade på det sättet att om inte eleven kunde nå upp till G i flera ämnen skulle man pröva ifall eleven var lämplig för grundsärskolan. Denna bestämmelse finns kvar än idag där lärarna skall utreda om det krävs annan undervisning för elever som bedöms inte kunna klara kunskapskraven.
Troligen ändar vi upp i samma slutsats nästa år med; att F tas bort och mer stöd skall ges till elever som inte klarar kraven. Helst vill jag se en till skolform för elever oavsett etnicitet som kommer till Sverige i mitten av sin utbildning. De skall gå denna skolform tills de klarar av de kunskaper som ligger under deras ålder och sedan adekvat för deras ålder. Sedan kan de hoppa på grundskolan.
Redan 1946 diskuterades en skolreform som skulle ta bort parallellskolesystemet och göra skolväsendet till en enhetsskola för alla oavsett bakgrund. Denna reform var klar 1976. Problemet med den nuvarande skolformssystemet är att det fortfarande är ett parallellskolesystem, där vi har en linje för särskolorna, en linje för sameskolorna, en linje för normala, en linje för specialskolorna och sedan har vi en linje för sjukhus och institutioner. Så varför kan vi då inte skapa en skolform till för eleven med svenska som andraspråk och som har kommit hit efter årskullen har börjat år 1?
Mitt något anspråkslösa förslag är inte isolerat mot muslimer som folk vill tro, utan mot alla barn som kommer till Sverige i mitten på vår utbildning. Det oavsett om de kommer från Norge eller Iran.