2022-06-17, 18:13
Medlem
Jannebigplays avatar
Ni får gärna berätta för mig vad vi som samhälle ska göra med dessa nästan 20 000 VARJE år som inte blir behöriga till gymnasiet. De kan inte påbörja något enklare praktiskt program och läsa till exempelvis undersköterska, kock, snickare, byggarbetare eftersom att de inte ens får börja gymnasiet. 100 000 på 10 år. Vad ska vi i Sverige göra med alla dessa? Skjuta dem? Samhall? Deportera? Arbetsläger? Det är väl bättre för alla om de får påbörja något enklare praktisk linje och komma ut i arbete direkt. Och nu ska vi inte ens prata om lärarnas arbetsbelastning. Det bildas ett helt hov runt de elever som riskerar att få F medan om man tog bort F-gränsen så hade lärarna kunnat fokusera på annat. Inför 1-5 igen där en 1:a är godkänd men "du var dålig".

Sedan måste alla på Flashback inse att betyg är ett urvalsverktyg. Ett E är fortfarande ett uselt betyg och kommer inte leda till att "alla kommer in på natur".
Citera
2022-06-17, 18:17
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Ni får gärna berätta för mig vad vi som samhälle ska göra med dessa nästan 20 000 VARJE år som inte blir behöriga till gymnasiet. De kan inte påbörja något enklare praktiskt program och läsa till exempelvis undersköterska, kock, snickare, byggarbetare eftersom att de inte ens får börja gymnasiet. 100 000 på 10 år. Vad ska vi i Sverige göra med alla dessa? Skjuta dem? Samhall? Deportera? Arbetsläger? Det är väl bättre för alla om de får påbörja något enklare praktisk linje och komma ut i arbete direkt. Och nu ska vi inte ens prata om lärarnas arbetsbelastning. Det bildas ett helt hov runt de elever som riskerar att få F medan om man tog bort F-gränsen så hade lärarna kunnat fokusera på annat. Inför 1-5 igen där en 1:a är godkänd men "du var dålig".

Sedan måste alla på Flashback inse att betyg är ett urvalsverktyg. Ett E är fortfarande ett uselt betyg och kommer inte leda till att "alla kommer in på natur".

Går inte folk om nuförtiden?

Förövrigt kan man väl också halvera loven för värdelösa elever så de får en chans att plugga ikapp.
Citera
2022-06-17, 18:18
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
Jag gick ut högstadiet år 1981 och hade bra betyg och när jag skulle börja min treåriga naturvetenskapliga linje så trodde jag att bara jag kör i gamla hårda linjen så fixar det sig.

Jag hade totalt fel. jag fick kämpa 500 procent mer under mina tre år på gymnasiet för att hålla "min nivå".

Om man nu tar bort betyget F så innebär det att dessa elever som hade fått F kommer att ha minst tio gånger jobbigare än vad jag hade, när det nu är år 2022 och inte 1981.

Kommer dessa elever att fixa detta? Jag svarar utan att blinka att NEJ!

Stackars Sverige.

Du får tänka på att samtliga elever i årskurs 9 får prata med en studievägledare. SYVEN tittar på betygen och rekommenderar därefter en linje som passar eleven även om eleven självfallet får välja själv. Om nu eleven har E i genomsnitt så kommer de iaf att ha chansen att läsa olika yrkesprogram eller lärlingslinjer, nu slås de helt ut.
Citera
2022-06-17, 18:21
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Går inte folk om nuförtiden?

Förövrigt kan man väl också halvera loven för värdelösa elever så de får en chans att plugga ikapp.

Nej, folk går inte om, skolorna vill bara bli av med de jobbiga eleverna. Ditt förslag gällande loven fungerar tyvärr inte heller då det är en enorm lärarbrist i Sverige. Vilka lärare ska undervisa på loven? Nu har iofs riksdagen infört att skolorna måste anordna ytterligare 200 timmar lovskola men då inte ens hälften av Sveriges kommuner kan vaska fram behöriga lärare till den lovskolan som redan erbjuds så är detta mer ett symbolförslag.
Citera
2022-06-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorTed
fokusera enbart på ämnen som skapar kompetenta arbetare utan egen historisk identitet eller tankeförmåga

Ja.
Citera
2022-06-17, 18:24
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Nej, folk går inte om, skolorna vill bara bli av med de jobbiga eleverna. Ditt förslag gällande loven fungerar tyvärr inte heller då det är en enorm lärarbrist i Sverige. Vilka lärare ska undervisa på loven? Nu har iofs riksdagen infört att skolorna måste anordna ytterligare 200 timmar lovskola men då inte ens hälften av Sveriges kommuner kan vaska fram behöriga lärare till den lovskolan som redan erbjuds så är detta mer ett symbolförslag.
"De jobbiga eleverna" passar inte i svensk skola, som totlt förstörts av någon slags babbelkultur med betyg och jättehöga krav på allt. Det är överlägset bättre om dessa, som egentligen inte är jobbiga de hatar bara svensk skola, kunde bli målare gräsklippare eller annat vad som helst och bli mycket lyckligare av det. Det är svensk vänster lett av (s) som avskaffat allt praktiskt och som bestämt att "alla ska med " ända upp på gymnasiet.

Kan påminna om hur skolan såg ut på 1970-talet när jag var lite. Fanns vnlig och special-kurs i matte, så alla i klass 7-9 slapp jobbig matte om det hatade matte. Fanns praktiska ämnen som gymnastik teckning slöjd där enbart hantveret granskades, många gick direkt från klass 9 och någon slags målarlinje eller vårdlinjen och fick sedan jobb på en gång efter bara 2 års studier. osv osv att lära om från vårt eget 1970-tal.
Citera
2022-06-17, 18:25
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Nä, alla får godkänt, det är mer rättvist så. En bör inte dela upp människor i grader och betyg, det diskriminerar. Om alla får godkänt så hamnar ingen utanför.

Perfekt då kan jag få operera på dig den dagen du ligger under kniven. Validerad utbildning är diskriminerande. Jag tar kökskniven hemifrån till jobbet.

Inte undra på att många är idioter i Sverige Influensers och rappare.
Citera
2022-06-17, 18:25
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ni får gärna berätta för mig vad vi som samhälle ska göra med dessa nästan 20 000 VARJE år som inte blir behöriga till gymnasiet.
De ska lära sig ett yrke och sedan jobba. Det måste finnas kvar enklare arbeten, facket måste sluta höja lönerna för enklare arbeten, företagen måste sluta rationalisera bort alla enklare jobb. Enkelt jobb = fyll kartonger med skor. Det jobbet är enbart lönsamt med låg lön och eller låg skatt, och den som har det jobbet kan ändå ha ett drägligt liv i Sverige ekonomiskt och känna att han tillför något till andra.
Citera
2022-06-17, 18:26
Medlem
Jag förstår inte vad det är för skillnad mellan F och det f.d. IG.
Citat:
Här är de nya betygen
Nya betygsskalan är sexgradig med fem godkända och ett icke godkänt betygssteg.

A motsvarar det nuvarande MVG
B motsvarar ett betyg mellan nuvarande VG och MVG
C motsvarar nuvarande VG
D motsvarar ett betyg mellan G och VG
E motsvarar nuvarande G
F motsvarar nuvarande IG

– (streck) Vid så pass mycket skolk att läraren inte kan sätta betyg får eleven ett streck istället
https://allastudier.se/tips-o-fakta/s%C3%A5-funkar-den-nya-betygsskalan-16599

Följande Wikipediaartikel förklarar en del. Tydligen kunde elever som gick i skolan 1999-2011 inte få IG I den obligatoriska grundskolan.
Citat:
Betygsskalan som användes var tregradig där godkänd (G), väl godkänd (VG) och mycket väl godkänd (MVG) användes. I grundskolan fanns inte, de jure, betyget icke godkänd (IG) till skillnad från i gymnasieskolan. I sådana fall då en elev inte nådde målen för grundskolans sista år utformades ett skriftligt omdöme om elevens kunskapsutveckling i ämnet (eller ämnesblocket) vilket bifogades i slutbetyget eller så nådde inte eleven kriterierna för betyget G. Det sistnämnda infördes den 1 juli 2003.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skolbetyg_i_Sverige
Citera
2022-06-17, 18:27
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
"De jobbiga eleverna" passar inte i svensk skola, som totlt förstörts av någon slags babbelkultur med betyg och jättehöga krav på allt. Det är överlägset bättre om dessa, som egentligen inte är jobbiga de hatar bara svensk skola, kunde bli målare gräsklippare eller annat vad som helst och bli mycket lyckligare av det. Det är svensk vänster lett av (s) som avskaffat allt praktiskt och som bestämt att "alla ska med " ända upp på gymnasiet.

Kan påminna om hur skolan såg ut på 1970-talet när jag var lite. Fanns vnlig och special-kurs i matte, så alla i klass 7-9 slapp jobbig matte om det hatade matte. Fanns praktiska ämnen som gymnastik teckning slöjd där enbart hantveret granskades, många gick direkt från klass 9 och någon slags målarlinje eller vårdlinjen och fick sedan jobb på en gång efter bara 2 års studier. osv osv att lära om från vårt eget 1970-tal.

Jo, det hade varit bättre om hela systemet gjordes om. Höj upp statusen på praktiska yrken. Alla måste inte bli läkare. Inför mer lärlingsutbildningar där de elever som får låga betyg får gå.
Citera
2022-06-17, 18:29
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
De ska lära sig ett yrke och sedan jobba. Det måste finnas kvar enklare arbeten, facket måste sluta höja lönerna för enklare arbeten, företagen måste sluta rationalisera bort alla enklare jobb. Enkelt jobb = fyll kartonger med skor. Det jobbet är enbart lönsamt med låg lön och eller låg skatt, och den som har det jobbet kan ändå ha ett drägligt liv i Sverige ekonomiskt och känna att han tillför något till andra.

Problemet idag är det är svårt att få ett jobb utan en studentexamen. Tänk då om du inte ens har gått ut grundskolan. Vidare så finns det lärlingsprogram på gymnasiet, exempelvis för undersköterskor, barnskötare, kockar, frisörer, snickare men de elever som får F idag FÅR inte påbörja dessa linjer då de inte är behöriga till gymnasiet. Idiotiskt.
Citera
2022-06-17, 18:33
Medlem
Reidjis avatar
Perfekt.

Jag som hade det gamla betygssystemet 1-5, hade två ettor vilket var i engelska och SO.
Tack vare det fick jag ändå ett betyg och kunde gå vidare, läsa in det som behövdes för att stärka mitt snitt för att sen studera det jag ville som INTE krävde SO eller engelska.

Sen har jag blivit kanon på engelska på senare tid och drog en NTI-kurs för att få ett betyg på det.

Klart, är man inte med på lektionerna så borde man inte få något betyg alls. (Streck)
Senast redigerad av Reidji 2022-06-17 kl. 18:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in