Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Så här är det:
F är enligt skollagen ett betyg. Det sätts när kursen/ämnet är slut och eleven inte har uppnått kunskapskraven. Det är däremot väldigt allvarligt om eleven får F enbart för att denne har missat ett prov, Då är det fel på lärarens bedömning av eleven.
Om tillräckligt bedömningsunderlag saknas för ett rättvist betyg kan inte läraren sätta något betyg. För att det inte skall bli några missuppfattningar i betygsboken markeras detta med ett "-". Eleven har således inget betyg i ämnet.
Tar man bort betyget F så kan bara betyg sättas om eleven har uppnått minimikraven för kursen/ämnet. Troligtvis kommer man sedan fram till att eleven inte anses ha gått klart kursen/ämnet om denne inte har ett betyg. Jag skulle bli förvånad och besviken på utredarna om de kom fram till att det vore okej att sätta E på folk som inte har uppnått minimikraven.
Vad jag menade med bara ett prov var dåligt formulerat. Jag menade självfallet att en elev som missat/inte gjort några uppgifter eller prov förutom ett kan man fortfarande vara lite schysst mot och sätta ett F, istället för ett streck.
Och gällande sista stycket, det är ju det som jag undrar över. Kan man befoga att godkänna en elev även om den inte gjort något alls eller kommer det bli streck.