2022-06-17, 17:13
Medlem
arne99s avatar
Skolan har verkligen genomlidit för många plågsamma politikerförsök, de har verkligen reformerat ihjäl den.

Betygsystemet som är en relativt billig förändring har de kastat sig över för att kunna trumma ut "titta vi gör något" för skolan och era skattepengar.
Idag som arbetsgivare får du nästan hyra in en konsult för att begripa vad betygen egentligen betyder beroende på årskull.

Titta på Finland, samma betygskala sedan hur länge som helst, utbildningssystemet under staten och kommun med utbildningsresultat i världsklass. Inget magiskt tänk att vi stoppar in lite mellanhänder som ska ta ut vinst så blir det både billigare och bättre. Kort minne, hur många privatägda i utbildningssvängen har inte trillat omkull och eleverna fått ta smällen?

Och nu, en betygsändring ytterligare så blir det nog "bättre".
Citera
2022-06-17, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tillvissdel
Under åren 1962-1994 fanns det inte heller något "underkänt" betyg. Det verkar ha gått helt okej ändå.

Du var iaf tvungen att ha minst en 3:a i kärnämnena för att kunna söka in på högskola, så 1 och 2 var väl i princip underkänt.
Citera
2022-06-17, 17:23
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Källa Fria Tider

Samma läsförståelse - och samma politiska hemvist - som trollet som ingen kan låta bli att citera.

Skillnaden är som sagt att argaangelica uppenbart trollar - med oförtjänt framgång dessutom - men du menar tydligen allvar?

Duger DN som källa för dig?

https://www.dn.se/sverige/skolministern-oppnar-for-att-skrota-f-betygen/
Citera
2022-06-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Så här är det:

F är enligt skollagen ett betyg. Det sätts när kursen/ämnet är slut och eleven inte har uppnått kunskapskraven. Det är däremot väldigt allvarligt om eleven får F enbart för att denne har missat ett prov, Då är det fel på lärarens bedömning av eleven.

Om tillräckligt bedömningsunderlag saknas för ett rättvist betyg kan inte läraren sätta något betyg. För att det inte skall bli några missuppfattningar i betygsboken markeras detta med ett "-". Eleven har således inget betyg i ämnet.

Tar man bort betyget F så kan bara betyg sättas om eleven har uppnått minimikraven för kursen/ämnet. Troligtvis kommer man sedan fram till att eleven inte anses ha gått klart kursen/ämnet om denne inte har ett betyg. Jag skulle bli förvånad och besviken på utredarna om de kom fram till att det vore okej att sätta E på folk som inte har uppnått minimikraven.

Vad jag menade med bara ett prov var dåligt formulerat. Jag menade självfallet att en elev som missat/inte gjort några uppgifter eller prov förutom ett kan man fortfarande vara lite schysst mot och sätta ett F, istället för ett streck.

Och gällande sista stycket, det är ju det som jag undrar över. Kan man befoga att godkänna en elev även om den inte gjort något alls eller kommer det bli streck.
Citera
2022-06-17, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Och gällande sista stycket, det är ju det som jag undrar över. Kan man befoga att godkänna en elev även om den inte gjort något alls eller kommer det bli streck.

Det enkla svaret är att man inte kan det. Om personen inte ens har varit aktiv kommer denne att få mer problem med t.ex. socialtjänst och CSN. Vi får dock inte glömma bort att vi pratar om grundskolan här och eleverna har skolplikt och således finns det alltid material att bedöma. Det är på gymnasiet det brukar blir streck i betyg.

Sedan uppkommer varken F eller streck över en natt utan lärarna har troligen varit på eleven ett flertal gånger under åren. Både föräldrar och elev vet om detta och eleven skall ha fått hjälp från elevhälsan.
Citera
2022-06-17, 17:37
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Varför trixa med ord och siffror. Lös problemen istället.

När man ständigt byter ut ord, DET ENDA MAN GÖR ÄR ATT SKJUTA PROBLEMEN FRAMFÖR SIG.

Om idiot byts ut till förståndshandikappad och 5 år senare heter Kunskapssvag så tar de inte bort de faktum att personen är efterbliven.
Samma gäller andra förmågor där man ska av-stigmatisera. Man lurar ingen, personerna vet alltid själva ändå att de är mindre värda i olika hierarkier.
Citera
2022-06-17, 17:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Här är förmodligen problemets kärna. Många av de icke-godkända är S-regeringens muslimparasiter som ägnar sig åt kriminalitet och läsa koranen, om de kan ens det. S vill kvotera in dessa drägg på offentliga arbeten för att fixa en försörjning åt valboskapen. Enda sättet att lösa detta är att ta bort alla krav.

Bra att du nämner detta. De låga förväntningarnas rasismen lyser här med sin närvaro. Tro fan att folk väljer friskolor.
Citera
2022-06-17, 17:45
Medlem
Freeze89s avatar
Man ska vara redigt jävla dum i huvudet för att lyckas få ett F om man är närvarande på lektionerna.
Citera
2022-06-17, 17:47
Medlem
Jag gick ut högstadiet år 1981 och hade bra betyg och när jag skulle börja min treåriga naturvetenskapliga linje så trodde jag att bara jag kör i gamla hårda linjen så fixar det sig.

Jag hade totalt fel. jag fick kämpa 500 procent mer under mina tre år på gymnasiet för att hålla "min nivå".

Om man nu tar bort betyget F så innebär det att dessa elever som hade fått F kommer att ha minst tio gånger jobbigare än vad jag hade, när det nu är år 2022 och inte 1981.

Kommer dessa elever att fixa detta? Jag svarar utan att blinka att NEJ!

Stackars Sverige.
Citera
2022-06-17, 17:51
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Perfekt. Hoppas dom hinner med att förbjuda regn innan midsommar.
Citera
2022-06-17, 17:56
Medlem
halaltarzans avatar
Jajaja, det är väl egentligen skit samma, jag hade då inte anställt någon med bottenbetyg hur som helst.
Citera
2022-06-17, 18:06
Medlem
tigerpus avatar
Nästa steg är att importera amerikanernas participation trophies
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in