Citat:
Jo men så här:
Betyget F betyder självfallet att du inte har blivit godkänd i kursen, men det räcker att en elev har misslyckats på ett prov eller en uppgift för att man ska kunna sätta F.
Streck, får en elev om eleven inte har gjort någonting alls, kan ha närvarat men inte gjort någonting alls. Det är med andra ord som att eleven inte gått kursen alls.
Tar man bort F så måste man ju helt enkelt isåfall behöva sätta streck på de som inte är godkända i kursen. Eller har jag missförstått det och en elev som inte klarar av kursen ska då ändå få ett E för att man tar bort F?
Betyget F betyder självfallet att du inte har blivit godkänd i kursen, men det räcker att en elev har misslyckats på ett prov eller en uppgift för att man ska kunna sätta F.
Streck, får en elev om eleven inte har gjort någonting alls, kan ha närvarat men inte gjort någonting alls. Det är med andra ord som att eleven inte gått kursen alls.
Tar man bort F så måste man ju helt enkelt isåfall behöva sätta streck på de som inte är godkända i kursen. Eller har jag missförstått det och en elev som inte klarar av kursen ska då ändå få ett E för att man tar bort F?
Så här är det:
F är enligt skollagen ett betyg. Det sätts när kursen/ämnet är slut och eleven inte har uppnått kunskapskraven. Det är däremot väldigt allvarligt om eleven får F enbart för att denne har missat ett prov, Då är det fel på lärarens bedömning av eleven.
Om tillräckligt bedömningsunderlag saknas för ett rättvist betyg kan inte läraren sätta något betyg. För att det inte skall bli några missuppfattningar i betygsboken markeras detta med ett "-". Eleven har således inget betyg i ämnet.
Tar man bort betyget F så kan bara betyg sättas om eleven har uppnått minimikraven för kursen/ämnet. Troligtvis kommer man sedan fram till att eleven inte anses ha gått klart kursen/ämnet om denne inte har ett betyg. Jag skulle bli förvånad och besviken på utredarna om de kom fram till att det vore okej att sätta E på folk som inte har uppnått minimikraven.