2022-06-17, 14:30
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Bra att ta bort f. Det kan inte vara roligt att bli underkänd. Bort med f, en win win för alla.

Skriver sossen utan konsekvenstänk.

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vad är då vitsen med att plugga om man ändå får godkänt hur dåligt man än presterar?

Det finns ingen vits, man behöver inte ens vara närvarande för att få godkänt. Sossarna försöker att sopa Sveriges problem under mattan. Man har tagit hit inavlade människor från tredje världen som knappt klarar av skolan.
Citera
2022-06-17, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, givetvis blir inte eleverna duktigare av att få en bokstav som återkoppling. Givetvis gör inte skolan sitt uppdrag. Du ställer en rimlig fråga som faktiskt har ett enkelt svar: Barn lär sig av en sk. direkt formativ återkoppling, dvs att läraren direkt återkopplar till barnet vad denne är duktig på och vad denne behöver träna på. Detta gör läraren helt utan att sätta en massa bokstäver eller siffror. Det barnet inte behöver är att gå en kurs på en termin för att sedan får en sk. summativ återkoppling och en bokstav. När kursen är slut är det för sent för eleven att lära sig något.

Skolsystemet har betydligt större problem än att diskutera betygssystem. Låt säga att för att kunna kasta ett spjut långt behöver du ha en ansats som tillåter det. Har spjutkastaren problem i sin start av ansatsen kommer han också att få problem att kasta långt. Skolan har stora problem i vissa större områden i början av denna "ansats", problem som inte riktigt går att diskutera här bland allmogen. Detta vet politikerna, men politikerna vill ta billiga poäng och därför är det lättare att angripa längden på kastet, eller i det här fallet barnets betyg, än processen till att spjutet kastas.

"Experterna" i utbildningsutskottet behöver sätta sig ned med en historiebok och sedan analysera vad som var bra med skolan på 1900-talet och vad som vi kan förändra och använda idag. För just nu har vi ett enda stort lapptäcke och det har inget med att göra om spjutkastaren är muslim eller kristen.
Jaaa vilken bra slutledning! Vi börjar prata om ett helt annat ämne istället - är det din lösning? Allt är muslimernas fel?

Du kan lägga ner dina pretentiösa svar om det du kommer fram till ändå helt saknar betydelse för diskussionsämnet.
Citera
2022-06-17, 14:34
Medlem
Skolan borde reformeras, ta bort alla onödiga ämnen som religion,historia och fokusera bara på matte, svenska och engelska.
Citera
2022-06-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Skolan borde reformeras, ta bort alla onödiga ämnen som religion,historia och fokusera bara på matte, svenska och engelska.
Det spelar ingen roll. DE elever som är orsaken till min TS är att musslorna till majoriteten inte är litterata till den grad som krävs. Oavsett ämne så kommer de att fallera. Har de kommit hit i ung ålder så har de haft ingen eller begränsad utbildning i hemlandet och den utbildning de har haft har ofta varit värdelös. Även de migranter som är födda i Sverige är huvudsakligen värdelösa och det beror på dåliga förebilder och att de själva ser andra aktiviteter som födokrok, t.ex. leva på socialen och begå brott.

S försöker komma ifrån problemen genom att sopa dem under mattan och det vet dem. Det finns svenska elever som har det svårt, men med extra stöd och läsa om så klarar de sig till slut. Här ligger inte problemet utan de är de tiotusentalet musslorna som ingenting duger till.
Citera
2022-06-17, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Problemet är att alla barn - för det handlar faktiskt om barn - inte fungerar som du antyder. Det är bevisat att det är många som inte alls tar ett dåligt betyg som en piska för att lyfta sig själva utan som en bekräftelse på att de är precis så värdelösa som de redan kände på sig och därmed får ännu svårare att faktiskt bli bättre. I skolan har man regelbundet utvecklingssamtal där det går alldeles utmärkt att förmedla vad eleverna behöver fokusera på utan att för den skull sätta en stämpel på dem.

Ibland kan det vara så att utvecklingssamtalet inte är lämplig tid för återkoppling. Vissa behöver ha återkoppling redan på lektionstid. Där skall förresten alla få återkoppling. Det är lättare för barnet att korrigera sina missuppfattningar om läraren återkopplar löpande på lektionstid än vad det är genom betyg.

Citat:
Ursprungligen postat av Partlow
Anledningen är att en E-gräns är satt väldigt högt. Ta ämnet idrott, du kan vara Nacka Skoglund men ändå få F i kursen eftersom du till exempel inte kan resonera om hälsa på ett tillräckligt bra sätt. Det är helt orimligt såklart. I grundämnen är det dock så att vissa inte har den akademiska bakgrunden och helt enkelt inte klarar av vissa kurser. Lärarnas resurser går då nästan uteslutande till att hjälpa den eleven att nå ett E i en kurs eleven aldrig kommer klara av, vilket till slut innebär att man som lärare skiter i det och ger ett E, vilket innebär att eleven kommer igenom systemet, börjar på universitet och inte kan något. Det blir en kedjeeffekt där gymnasielärare gnäller på högstadielärare att eleverna inte kan något och universitetslärarna gnäller på gymnasielärarna. Man får som samhälle acceptera att alla inte är gjorda för precis allting. Samtidigt blir detta, med allt större klasser, konsekvenser för elever som kanske klarar sig, men hade behövt mer stöd för högre betyg eller har potential att lära sig mer. All tid går till att hjälpa de ohjälpbara. Sportfånen kommer inte kunna argumentera eller resonera för varför pulsen bör ligga på stadigt 90, och det måste vara okej att sportfånen inte kan det. Sportfånen kan fortfarande bli en världsklasspelare i hockey men inte klara av ämnet idrott i skolan. Ni hör ju.

Om sportfånen vill och kan bli världsspelare i hockey skall också denna person kunna resonera om hälsa och sin del i sporten. Denna typ av teori tar en mycket stor del av all idrottsutövning på elitnivå.

Om skolan är utformad som den skall, med sitt kompensatoriska uppdrag, behöver inte läraren ta tid från övriga för att hjälpa en elev. Skolan har strukturella problem som gör att lärarna inte fungerar optimalt i klassrummet och det handlar inte om vilken hudfärg eleven har.

Citat:
Samma gäller för svenska, religion eller historia. Du kan bli en kock eller industriarbetare utan att kunna skriva akademiska texter. Men nu faller alltför många ur systemet och klarar inte skolan på grund av för höga krav. Ändrar man till exempel till betygsystemet 1-5 så kan man få en etta och inse sina begränsningar, men fortfarande kunna få jobb som snickare. Systemet nu resulterar i att de hamnar utanför samhället. Jag vet inte hur många elever jag gett F till som helt enkelt inte KAN ett för dom irrelevant ämne. Och de gråter för att de inte kommer få sitt jobb som kräver godkända gymnasiebetyg, och många lärare ger till slut med sig och sätter ett oförtjänt E. Och så rullar det på.

Samhället behöver ha vissa krav på sina medborgare. Dessa krav sätts i grundskolan av en anledning. Utan historiakunskaper kan du inte bilda dig en uppfattning om vissa politiska frågor i en demokrati. Utan svenskkunskaper kan du inte uttrycka dig på ett korrekt sätt.

OM du har satt betyget F till folk som du anser är ointresserade får du nog rannsaka ditt eget bidrag till din profession. Då är det inte eleven fel att denne får F. Vi diskuterar dessutom grundskolan här och inte gymnasiet.

Vi kan byta ut A-F mot 1-5, det kommer inte hjälpa ett skvatt. Det enda du gör är att sätta 1 istället för F i betygsboken. Vi kan tillämpa hela bolognasystemet i grundskolan, det kommer inte att hjälpa. Problemet ligger inte i vilket betygs- och bedömningssystem vi använder. Problemen ligger tidigare i ledet redan innan eleven träder in i klassrummet.

Citat:
Jag vill även säga att elever enormt sällan tar det som en morot om de får dåliga betyg. De blir nedtryckta och får dåligt självförtroende. Jag har sett massor av vårdnadshavare som är skyldiga till detta. De säger att eleven inte kan något och då tror de att de är precis så värdelösa. Jag har själv varit med om det hemifrån från mina föräldrar när jag gick i skolan. Det tog många år att inse att jag inte var värdelös, varken i skolan eller som människa. Och nu är jag lärare själv.

Det enda eleven vet om sitt betyg är vad den specifika bokstaven är värd i samhället. Eleven vet tyvärr ingenting om vad den bokstaven väger upp i kunskaper. Fråga en elev som du själv har vad det innebär att få ett B eller ett C i ett ämne. Vad ska eleven kunna då? Vad kan eleven? Du märker snart att bokstaven intet säger eleven någonting om vad denne kan, bara att folk i allmänhet anser att betyg B och A är jätte bra och F och E är rejält dåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Var är det bevisat menar du? Jag har två barn själv så du behöver inte spela Allan.

Den enda skillnaden enligt dig är alltså att det är ett muntligt betyg istället för på papper? Curlingförälder deluxe. Ta lite tid att hemskola barnen som vuxen då? Så att de slipper få F nästa termin.

Var är föräldraansvaret?

Nej, en formativ återkoppling är inte betyg. Du ser, dina påståenden är ett praktexempel på varför vi inte skall diskutera dessa frågor bland allmogen. Grundkraven för att kunna diskutera dessa frågor är att man vet skillnaden på omdöme, betyg, bedömning och återkoppling.
Citera
2022-06-17, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Var är det bevisat menar du? Jag har två barn själv så du behöver inte spela Allan.

Den enda skillnaden enligt dig är alltså att det är ett muntligt betyg istället för på papper? Curlingförälder deluxe. Ta lite tid att hemskola barnen som vuxen då? Så att de slipper få F nästa termin.

Var är föräldraansvaret?

Det är svårt att tro att du är förälder eftersom du antyder att betyg skulle behövas för att återkoppla till barnen hur de ligger till. Har du ens varit på ett utvecklingssamtal? För det låter verkligen inte så.
Citera
2022-06-17, 14:48
Medlem
Jag tror inte man löser problemet egentligen genom att ta bort de lägsta betygen.

Men man kan göra om hur vägen till att få ett betyg ser ur. Som det är upplagt nu så finns inte mycket utrymme för att misslyckas på något prov och ändå få bra betyg. Det skapar en del stress.

Sedan eftersom vi är ett mångkulturellt land numera där språkbarriärerna är enorma och ungdomarna dessutom antingen gått i svensk förskola eller i en arabiskt koranskola eller inte gått i någon skola alls fast man är över 10 år gamma, så är förutsättningarna ganska olika.

Jag tycker att betygen ska visa att man har förutsättningar för att klara vidare studier eller det yrke som man studerar till.

Fuskar man med det så har man bara lärt barnen att korruption och fusk lönar sig.
Citera
2022-06-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Spelar ingen roll då "inget betyg" är just inget betyg, det går inte att ta bort.

Jo men så här:

Betyget F betyder självfallet att du inte har blivit godkänd i kursen, men det räcker att en elev har misslyckats på ett prov eller en uppgift för att man ska kunna sätta F.

Streck, får en elev om eleven inte har gjort någonting alls, kan ha närvarat men inte gjort någonting alls. Det är med andra ord som att eleven inte gått kursen alls.

Tar man bort F så måste man ju helt enkelt isåfall behöva sätta streck på de som inte är godkända i kursen. Eller har jag missförstått det och en elev som inte klarar av kursen ska då ändå få ett E för att man tar bort F?
Citera
2022-06-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det spelar ingen roll. DE elever som är orsaken till min TS är att musslorna till majoriteten inte är litterata till den grad som krävs. Oavsett ämne så kommer de att fallera. Har de kommit hit i ung ålder så har de haft ingen eller begränsad utbildning i hemlandet och den utbildning de har haft har ofta varit värdelös. Även de migranter som är födda i Sverige är huvudsakligen värdelösa och det beror på dåliga förebilder och att de själva ser andra aktiviteter som födokrok, t.ex. leva på socialen och begå brott.

S försöker komma ifrån problemen genom att sopa dem under mattan och det vet dem. Det finns svenska elever som har det svårt, men med extra stöd och läsa om så klarar de sig till slut. Här ligger inte problemet utan de är de tiotusentalet musslorna som ingenting duger till.

Hmm jag som trodde att syftet med en skola var just att LÄRA elever någonting? Jag kanske trodde fel?

Om det kommer folk utan tidigare förkunskaper skall skolan givetvis ge förkunskaperna, för det är vår grundutbildning det handlar om. Förr, innan 2018, utgick man från att alla barn inte hade gått i förskola och förskoleklass. Därför började man år 1 i bokstavligen tabula rasa. Därför började läs och skrivinlärning, grundläggande matematik etc i år 1. Nu har man insett att de flesta barn går på förskola och då har man lagt en del av det grundläggande i förskolan och förskoleklassen.

Det skolan behöver är ett system att fånga upp dessa som kommer in sent i grundskolan. Vi har försökt med förberedelseklasser, men det räcker inte då dessa klasser enbart är något år. Det intressanta är att problemet inte bara är isolerat till muslimer och invandrare som du vill få det till. Problemet återfinnes också hos elever som ofta flyttar skolor. När en sådan elev kommer in i en klass tar det tid för läraren att verkligen bedöma vad denna elev kan och för det mesta har eleven väldigt stora kunskapsluckor för att denne har hoppat skolor.
Citera
2022-06-17, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Nä, alla får godkänt, det är mer rättvist så. En bör inte dela upp människor i grader och betyg, det diskriminerar. Om alla får godkänt så hamnar ingen utanför.

Nu vet jag att du är en konstig prick, men en del av själva läraryrket är ju att fostra dagens ungdomar. Hur stämmer att ”alla får godkänt” ens överens med i hur dagens samhälle ser ut? Det är verkligen inte så samhället idag fungerar och i mitt tycke är det mycket större risk att eleverna stjälps än hjälps av detta.

Dessutom, världen är inte rättvis och en elev som inte gör någonting alls ska givetvis INTE få ett godkänt betyg när det finns elever som sliter som fan för att ens bli godkända. Hur kan du påstå att det är rättvist?
Citera
2022-06-17, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jepp, troligtvis blir det att eleven inte har gått färdigt kursen/ämnet. Det blir inte mer än så. Vilket också medför att både skola och elev för längre tid till specialpedagogiska insatser. Eleven får gå kvar till den dagen denne klarar minsta godtagbara krav för kursen.

Så med andra ord är det mycket större chans att färre elever kommer kunna ta godkänd gymnasieexamen då som jag ser det kommer fler lärare att sätta slutbetyg streck. Sen räcker det ju visserligen att en elev gör ett prov/uppgift utan att bli godkänd för att man ska kunna sätta ett F istället för ett streck.
Citera
2022-06-17, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Skolministern föreslår att betyget F och dess innebörd att underkännas ska avskaffas. Motivationen är att betyget hindrar "unga" från att söka till gymnasiets nationella program. Skolministern menar att det är en "borgerlig" fördom att det är lathet som stoppar dem från att klara sig.

https://www.dn.se/sverige/skolministern-oppnar-for-att-skrota-f-betygen/
https://www.friatider.se/regeringens-skolforslag-avskaffa-lagsta-betyg

I regeringens förslag märks två saker, dels en önskan om att göra hela inrikesdebatten till en vänster-höger konflikt där alla S:are ska rösta mangrant på S och tro att ALLA problem löses om bara alla underkända får godkänt och tillträde till vilket program som. Vidare så vet vi att det finns många slöa individer som av olika skäl INTE vill sitta timmarvis med läxorna och läsa på. Om det är en fråga om omognad eller ointresse låter jag vara osagt, men jag personligen tror att den absoluta majoriteten klarar av det bara de anstränger sig alternativt de inte är Allah-fixerade MENA:iter.

Här är förmodligen problemets kärna. Många av de icke-godkända är S-regeringens muslimparasiter som ägnar sig åt kriminalitet och läsa koranen, om de kan ens det. S vill kvotera in dessa drägg på offentliga arbeten för att fixa en försörjning åt valboskapen. Enda sättet att lösa detta är att ta bort alla krav.

Om vi går tillbaka 20, 30 eller 40 år i tiden så sade man ju aldrig att vi skulle avskaffa icke-godkänt. Skälet är att den absoluta majoriteten svenskar klarade ju av utbildningen, om än med hjälp och läsa om vissa kurser. Men, MENA:iterna är oförmögna till den större majoriteten att klara av detta varvid S blir tvungna att hitta ett annat sätt. Sänka kraven ELLER avskaffa dem helt. Nästa gång du ska opereras så är det inte Karl-Erik med 19,65 i gymnasiebetyg utan Abdallah med icke-godkänt, förlåt godkänt med F som ska göra det.

De vill ta bort F så fler lågbegåvade importerade smartskafft också ska få gå på högskola och gymnasium.

Moderaterna privatiserade skolan.
Nu ska sossarna skräddarsy den för invandrade raketforskare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in