2022-06-17, 13:07
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackFuriousRaven
Bästa argumentet enligt mig till varför Bitcoin är en stor bluff och borde skrotas helt är följande:

Bitcoin utger sig för att vara en seriös digital valuta men vilken seriös valuta är så volatil som Bitcoin. Det är ju ett skämt. en dag får du 10 tomater för x bitcoin men nästa dag bara 1.
Volatiliteten minskar hela tiden. Tror du volatiliteten minskar eller ökar om fler använder det?
2022-06-17, 13:10
Medlem
BlackFuriousRavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Volatiliteten minskar hela tiden. Tror du volatiliteten minskar eller ökar om fler använder det?

Volatiliteten minskar inte alls! Tvärt om! Kolla en graf från mitten 2020 fram tills idag jämfört med en graf från starten tom mitten av 2020.
2022-06-17, 13:48
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Volatiliteten minskar inte alls! Tvärt om! Kolla en graf från mitten 2020 fram tills idag jämfört med en graf från starten tom mitten av 2020.
Och uppmätt volatilitet är…? Jämför nu och fem eller tio år sedan. Att du tittar på en log-graf och godtyckligt gissar hjälper ingen.
2022-06-17, 13:55
Medlem
Citat:

Förstår inte hur du menar att volatiliteten minskar hela tiden. Vi har ju tvärtom fått se svängningar som är ännu starkare än tidigare.

Just nu verkar bitcoin ligga någorlunda stabilt precis över 20k som är en stor brytpunkt. Följa John-mentaliteten har ännu inte "bestämt" sig för om bitcoin ska gå upp igen eller fortsätta neråt.

Behövs någon händelse av något slag.
Senast redigerad av idontknowmyself 2022-06-17 kl. 13:58.
2022-06-17, 14:22
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Förstår inte hur du menar att volatiliteten minskar hela tiden. Vi har ju tvärtom fått se svängningar som är ännu starkare än tidigare.

Just nu verkar bitcoin ligga någorlunda stabilt precis över 20k som är en stor brytpunkt. Följa John-mentaliteten har ännu inte "bestämt" sig för om bitcoin ska gå upp igen eller fortsätta neråt.

Behövs någon händelse av något slag.
Mät volatiliteten och återkom. Här har du en instruktion for dummies. https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vad-ar-volatilitet.html
2022-06-17, 14:24
Medlem
BlackFuriousRavens avatar
Citat:
Och uppmätt volatilitet är…? Jämför nu och fem eller tio år sedan. Att du tittar på en log-graf och godtyckligt gissar hjälper ingen.

Jag skriver att ett seriöst argument mot Bitcoin är att en seriös valuta inte fluktuerar i pris så mycket som bitcoin. Det är hopplöst om du får 1 tomat ena dagen och 10 nästa.

Du skriver att volatiliteten minskar hela tiden.

Och det stämmer ju inte. Varför ska jag inte titta på en långsiktig graf? i en sådan kan jag ju tydligt jämföra volatiliteten över en längre period.
2022-06-17, 14:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag skriver att ett seriöst argument mot Bitcoin är att en seriös valuta inte fluktuerar i pris så mycket som bitcoin. Det är hopplöst om du får 1 tomat ena dagen och 10 nästa.
Ska vi vara seriösa så kan vi börja med att Bitcoin snarare är en tillgång. Det är bara i El Salvador som den på riktigt även fungerar som valuta. Alla de som investerat miljarder i Bitcoin har gjort det, inte för att använda den som en valuta, utan som en store of value.
2022-06-17, 14:31
Avslutad
Citat:

Och det stämmer ju inte. Varför ska jag inte titta på en långsiktig graf? i en sådan kan jag ju tydligt jämföra volatiliteten över en längre period.

BTC har inte nått sin potential än och fungerar inte som världsvaluta (än). När den gör det så kommer det inte att finnas någon volatilitet att tala om.
2022-06-17, 15:08
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:

Volatilitet är mätbart. Du tittar på en log-skala. Vet du ens vad volatilitet är? Igen, mät volatiliteten så ser du att den minskar. Att du upplever den som ökande när du tittar på en graf betyder inte att det är så.

Du kom med påståendet. Belägg det med mätning av volatilitet.
2022-06-17, 15:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ska vi vara seriösa så kan vi börja med att Bitcoin snarare är en tillgång. Det är bara i El Salvador som den på riktigt även fungerar som valuta. Alla de som investerat miljarder i Bitcoin har gjort det, inte för att använda den som en valuta, utan som en store of value.

Det är inte riktiga bitcoins som man använder som betalmedel i El Salvador, men det vet du ju säkert också.

Deras wallets ingår i ett centraliserat system som är baserat på bitcoin-derivat. Staten äger deras bitcoins.
2022-06-17, 15:22
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det är inte riktiga bitcoins som man använder som betalmedel i El Salvador, men det vet du ju säkert också.

Deras wallets ingår i ett centraliserat system som är baserat på bitcoin-derivat. Staten äger deras bitcoins.

"Deras wallets"

Om du använder Chivo, ja. Men det är samma sak som om du använder Crypto.com eller Coinbase.

Du kan använda vilket wallet som helst i El Salvador, så du är som vanligt ute och trampar i diket. Väljer du Chivo så får du däremot gratis Bitcoin av staten. Du kan föra över dessa direkt till egen wallet om du så skulle vilja.

Tycker du inte det blir pinsamt någon gång?
Senast redigerad av Leaston 2022-06-17 kl. 15:26.
2022-06-17, 15:24
Avslutad
Bästa argument..
Ja det går i cykler. Så man köper under en bearmarket och säljer under en bullrun
Dvs man tjänar pengar och det är trevligt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in