2022-06-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Att hon har åkt bil med någon som skulle åt hennes håll, tror jag också.
P.U, PK, C.L och några fler bodde i Bråten, alltså åt samma håll som H.
Dessa kan ha fått skjuts hem av en förare som bodde åt ett annat håll, s.k fyllkörning.
Men åtminstone skulle en person i bilen åt samma håll som Helena, är vad jag tror.
Annars skulle nog inte Helena åkt med.

Nej, jag håller helt med dig, finns ingen anledning till att tro att hon skulle ha hoppat in med främmande då jag fått uppfattningen av att det är ett slutet sällskap, liksom inga utomstående.

Men tror du att det var fler chaufförer denna kväll eller en kille som körde hem folk ock åkte tillbaka till torget för att hämta resterande (Det är ju svaret liksom, vilka som körde, och är det som du säger att kanske någon fyllekörde så borde även folk i "gänget" veta även detta..).

Jag är ju så dåligt bevandrad i Mariestad, men man hade nästan behövt en karta över staden och sen skriva in alla adresser och se vem som bodde vart och vilka av dessa som bor nära Helena och vilka som hade nära till hamn/båtbrygga etc.

Jag köper liksom inte att ett sammansvetsat gäng inte pratade med Helena efter Stadt, klart dom snackade om vem som skulle åka med vem etc, som man gör efter krogen liksom, någon fyllekäkar, någon vill fortsätta festa och raggar efterfest etc.

Kommer ni ihåg den gamla filmen "Järngänget"? Jag får liksom den känslan av detta.. en grupp "vanliga svensson-killar" som inte har någon trasslig uppväxt eller bakgrund, inga socialt utsatta områden etc. Utan liksom medelklass/kanske t.om med lite övre medelklass med båtar och välbetalda jobb, villor, hästar etc.. Sen blir en dödad en festkväll och "gänget" måste hålla ihop.. jag kan inget om psykologi men det måste ju vara höjden av gruppmentalitet och tystnadskultur..?? (t.om med i filmen så är det en kille som spårar ur på fyllan och resten av gänget täcker upp för honom etc).
Citera
2022-06-15, 12:56
Medlem
[quote=ebeneezer22|80581857]Det är med delade känslor som jag skriver följande efter att ha läst inläggen som berör följande:
Helena får hjälp att kunna ringa hem, till U.A, vid stadshotellets stängning (O2.00) antagligen från en mynttelefon i baren.
U.A vill att Helena ska ta en taxi hem,(Vilket de ej brukar göra) vidare meddelar U.A att hon ska lägga fram sin plånbok innanför ytterdörren för att Helena ska kunna betala taxiresan🤔
De skulle dricka te och prata om den trevliga kvällen.
Men U.A verkar trött och somnar efter detta telefonsamtal...hon har tidigare under kvällen valt att avvika, för att åka hem när de andra i sällskapet åker in till Stadt i M-stad. U.A vill hem efter förfesten i T-boda och har (ryktesvis) uppgett att hon har ”lite ont i magen”.
Varför kan hon inte hålla sig vaken i 20-30 min och börja med tevattnet...varför somnar hon så tvärt?!
Speciellt om hon är orolig efter telefonsamtalet med Helena..!?!
Vem är hos U.A...hennes kille..?!
Hon kanske var trött eller så...kanske tagit sömnmedel som hittades undangömt i Helenas rum (ryktesvis)!
Här finns diskrepanser så att säga...jag tror U.A håller på vissa detaljer...hon kanske känner skuld o har dåligt samvete...

Mycket möjligt att hon ligger inne med ett par detaljer men tror inte de är så stor vikt i hennes försvinnande, isf kanske mer vilket humör hon var på,.tänker du att hon skulle ha berättat om någon/något? Tex om någon var på henne? Annars tänker jag mer att man inte vill att hon ska gå ensam hem, liksom ung tjej efter krogen, "ta taxi eller kolla om någon kan köra dig"

H hade ju även ringt till tjejen som hade förfesten och frågat efter sin plånbok, inga mer detaljer angående det samtalet?

Kan även vara så att systern inte sa något om att ta taxi hem, utan samtalet kanske mer handla om att hon tänkte gå strax och systern i efterhand lagt till detaljen om att ta taxi, då hon utgår ifrån att H gick hem och försvann, döva samvetet liksom ("Jag sa att hon inte skulle gå utan ta taxi, hade hon gjort det så hade hon kanske inte försvunnit"). Jag bara spekulerar här.

Jag tror som sagt att det handlar mer om resan hem som spårade ur mer än att något skulle ha uppstått på själva Stadt..
Citera
2022-06-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Lyssnade nyss på Nyhetsmorgon, vår kände GW var med där och uttryckte sig ganska säkert i vad som är hans troende:

- två personer inblandade
- personerna kände BO
- BO skulle inte följa med någon obekant (hon var "typ" en förståndig person)
- de hade tillgång till bil och båt

Själv har jag ingen uppfattning, skriver bara vad som sades på TV4.
Fattar inte varför man utgår ifrån hur Helena var som nykter när hon spenderat många timmar på fest och säkerligen druckit en hel del.
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Hängt med i fallet och tråden till och från.
En sak är jag säker på.Helenas syster sa att hon bad Helena ta taxi den kvällen ,fast dom aldrig gjorde det .

Svaret på mordet kan finns där.Jag menar vad visste hon som gjorde att hon oroa sig så till den milda grad att hon bad Helena ta taxi.

Systern verkar även inte vilja veta av att någon i Helenas bekantskapskrets dvs även systerns bekantskapskrets kan vara inblandade.
Jag kan ha jättefel men jag känner att det är något systern inte vill kommer fram.Kanske har hon dåligt samvete över något.

Det är konstigt det hela eftersom vi vet genom tidigare mord statistik att offret oftast känner förövaren.Att då nititiskt hålla fast vid att det ej är några i bekantskapskretsen är lustigt.Visst det är inte roligt tanken att tänka att ens kompis/kompisar gjort detta men jag tycker det gått märkligt långt i detta fallet.
Bara några tankar.
Det är något som inte stämmer....
Håller med dig till fullo.
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Det är med delade känslor som jag skriver följande efter att ha läst inläggen som berör följande:
Helena får hjälp att kunna ringa hem, till U.A, vid stadshotellets stängning (O2.00) antagligen från en mynttelefon i baren.
U.A vill att Helena ska ta en taxi hem,(Vilket de ej brukar göra) vidare meddelar U.A att hon ska lägga fram sin plånbok innanför ytterdörren för att Helena ska kunna betala taxiresan🤔
De skulle dricka te och prata om den trevliga kvällen.
Men U.A verkar trött och somnar efter detta telefonsamtal...hon har tidigare under kvällen valt att avvika, för att åka hem när de andra i sällskapet åker in till Stadt i M-stad. U.A vill hem efter förfesten i T-boda och har (ryktesvis) uppgett att hon har ”lite ont i magen”.
Varför kan hon inte hålla sig vaken i 20-30 min och börja med tevattnet...varför somnar hon så tvärt?!
Speciellt om hon är orolig efter telefonsamtalet med Helena..!?!
Vem är hos U.A...hennes kille..?!
Hon kanske var trött eller så...kanske tagit sömnmedel som hittades undangömt i Helenas rum (ryktesvis)!
Här finns diskrepanser så att säga...jag tror U.A håller på vissa detaljer...hon kanske känner skuld o har dåligt samvete...hon hade ett visst ansvar för sin lillasyster...speciellt när föräldrarna var i sommarstugan...mycket knepigt ärende!
Grav inkompetens/tjänstefel av Kling o Klang...fy f-n😩
Det är detta som är så skrämmade att någon närmre än man tror faktiskt kan sitta och gömma viktiga pusselbitar för att rädda sitt eget skinn.

En vän skickade följande "uttalande" till mig från ett Facebookinlägg:
"Var bl,a till Polisen i Skövde idag och fick äntligen tag i två poliser som ville lyssna, jag berättade om vad jag hört ang Helenas försvinnande, hon som för exakt 30 år sedan idag försvann i Mariestad.
Jag försökte redan för många år sedan berätta om vad jag idag berättade men då, då för flera år sedan då blev jag osams med den polisen under samtalets gång och samtalet avbröts, men idag då jag poängterade att dom ju faktiskt heller aldrig funnit henne och att de borde lyssna, då lyssnade dom också, dom frågade o dom skrev så kanske kan min berättelse hjälpa dom på traven !"

Min vän hittar inte det inlägg då samma person skrivit vad han hört, från vad han anser är en säker källa, men det ska handla om vägarbete och att Helena ligger inunder asfalten. Någon som känner igen och kan berätta vart det ska vara? Vilka arbetade med den sortens arbete, som omtalas här, till att börja med?
Citera
2022-06-15, 23:37
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Nej, jag håller helt med dig, finns ingen anledning till att tro att hon skulle ha hoppat in med främmande då jag fått uppfattningen av att det är ett slutet sällskap, liksom inga utomstående.

Men tror du att det var fler chaufförer denna kväll eller en kille som körde hem folk ock åkte tillbaka till torget för att hämta resterande (Det är ju svaret liksom, vilka som körde, och är det som du säger att kanske någon fyllekörde så borde även folk i "gänget" veta även detta..).

Jag är ju så dåligt bevandrad i Mariestad, men man hade nästan behövt en karta över staden och sen skriva in alla adresser och se vem som bodde vart och vilka av dessa som bor nära Helena och vilka som hade nära till hamn/båtbrygga etc.

Jag köper liksom inte att ett sammansvetsat gäng inte pratade med Helena efter Stadt, klart dom snackade om vem som skulle åka med vem etc, som man gör efter krogen liksom, någon fyllekäkar, någon vill fortsätta festa och raggar efterfest etc.

Kommer ni ihåg den gamla filmen "Järngänget"? Jag får liksom den känslan av detta.. en grupp "vanliga svensson-killar" som inte har någon trasslig uppväxt eller bakgrund, inga socialt utsatta områden etc. Utan liksom medelklass/kanske t.om med lite övre medelklass med båtar och välbetalda jobb, villor, hästar etc.. Sen blir en dödad en festkväll och "gänget" måste hålla ihop.. jag kan inget om psykologi men det måste ju vara höjden av gruppmentalitet och tystnadskultur..?? (t.om med i filmen så är det en kille som spårar ur på fyllan och resten av gänget täcker upp för honom etc).
Ja, finns mycket konstigt med detta försvinnande.
Att Helena pratade med flera om det fanns någon som skulle åt samma håll, säger ju det att hon inte var sugen att promenera hem, varför annars fråga om skjuts om hon ville promenera hem denna ljuvliga kväll, som också antytts? Hon kan ha haft ont i fötterna efter en hel dags festande och dansande?
Eller helt enkelt för trött för att gå?
Mycket som inte stämmer, var gänget som hon umgicks med så pass fulla att de inte minns fler detaljer eller är det medvetet?
Citera
2022-06-16, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja, finns mycket konstigt med detta försvinnande.
Att Helena pratade med flera om det fanns någon som skulle åt samma håll, säger ju det att hon inte var sugen att promenera hem, varför annars fråga om skjuts om hon ville promenera hem denna ljuvliga kväll, som också antytts? Hon kan ha haft ont i fötterna efter en hel dags festande och dansande?
Eller helt enkelt för trött för att gå?
Mycket som inte stämmer, var gänget som hon umgicks med så pass fulla att de inte minns fler detaljer eller är det medvetet?

Nej, jag tänker en grupp som umgås och festar tillsammans går hem tillsammans, dvs promenerar ibland när ingen nykter, ibland taxi, ibland är någon chaufför osv. Men att en person (Särskilt någon av tjejerna skulle gå hem själv när flera i gruppen bor åt samma håll eller ska köra åt samma håll, hade köpt det om flera i gänget hade gått tillsammans men då hade nog fler vittnen sett gruppen gå igenom stan osv).

Jag tror som sagt att det uppstått någon slags distansering, både omedvetet och medvetet ifrån vissa individer, tex att man vill inte bli indragen eller peka ut någon för det värsta brott man kan tänka sig..så man intalar sig själv att någon främling måste ha rövat bort henne den där natten, och även de som misstänker att något inte riktigt stämmer vågar inte lyfta frågan för någon i gruppen, så blir det liksom tystnadskultur.. jag tror tex att "Pilot" inte riktigt har med försvinnandet att göra utan egentligen är ett vittne, dvs att han vet vilken bil hon hoppade in i, därav så kom han på att hävda fylla och minneslucka (Vilket indirekt gör honom mer misstänkt men det var nog det smartaste draget i stunden..).

Jag tror som sagt lösningen finns bland gruppens medlemmar, jag kan inte heller förstå hur de kan lita så blint på varandra, dvs de som gjorde det borde vara rädda att någon börjar berätta vad de tror eller vad de såg..

Det är därför jag inte heller tror på en ensam gärningsman, utan minst 2 med ett par stycken som vet men inte säger något, resten förblir tysta pga av antingen rädsla för att peka ut någon eller rädsla för att bli indragen och kanske t.om dömd av omgivningen, tex att folk skulle tro att man var med på det eller att man aldrig sa något, och bli dömd för det.. måste vara mycket i det sociala/fasaden utåt, rädsla för vad grannarna ska tro etc..
Citera
2022-06-16, 06:50
Medlem
Citat:
Nej, jag tänker en grupp som umgås och festar tillsammans går hem tillsammans, dvs promenerar ibland när ingen nykter, ibland taxi, ibland är någon chaufför osv. Men att en person (Särskilt någon av tjejerna skulle gå hem själv när flera i gruppen bor åt samma håll eller ska köra åt samma håll, hade köpt det om flera i gänget hade gått tillsammans men då hade nog fler vittnen sett gruppen gå igenom stan osv).

Jag tror som sagt att det uppstått någon slags distansering, både omedvetet och medvetet ifrån vissa individer, tex att man vill inte bli indragen eller peka ut någon för det värsta brott man kan tänka sig..så man intalar sig själv att någon främling måste ha rövat bort henne den där natten, och även de som misstänker att något inte riktigt stämmer vågar inte lyfta frågan för någon i gruppen, så blir det liksom tystnadskultur.. jag tror tex att "Pilot" inte riktigt har med försvinnandet att göra utan egentligen är ett vittne, dvs att han vet vilken bil hon hoppade in i, därav så kom han på att hävda fylla och minneslucka (Vilket indirekt gör honom mer misstänkt men det var nog det smartaste draget i stunden..).

Jag tror som sagt lösningen finns bland gruppens medlemmar, jag kan inte heller förstå hur de kan lita så blint på varandra, dvs de som gjorde det borde vara rädda att någon börjar berätta vad de tror eller vad de såg..

Det är därför jag inte heller tror på en ensam gärningsman, utan minst 2 med ett par stycken som vet men inte säger något, resten förblir tysta pga av antingen rädsla för att peka ut någon eller rädsla för att bli indragen och kanske t.om dömd av omgivningen, tex att folk skulle tro att man var med på det eller att man aldrig sa något, och bli dömd för det.. måste vara mycket i det sociala/fasaden utåt, rädsla för vad grannarna ska tro etc..
Jag tror att pilot kan vara någon lätt att "offra". Någon som var oönskad och inte omtyckt av "innegänger" Desperat vill man för föräldrarnas skull få någon för detta. Den "inre" kärnan skyddar man, varandra. Min spekulation.
Citera
2022-06-16, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Min vän hittar inte det inlägg då samma person skrivit vad han hört, från vad han anser är en säker källa, men det ska handla om vägarbete och att Helena ligger inunder asfalten. Någon som känner igen och kan berätta vart det ska vara? Vilka arbetade med den sortens arbete, som omtalas här, till att börja med?

Någon har jag hört också spekulerat att hon placerats under fotbollsplanen i Ullervad, som ska ha byggts ungefär då.
Citera
2022-06-16, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Någon har jag hört också spekulerat att hon placerats under fotbollsplanen i Ullervad, som ska ha byggts ungefär då.
Och där har jag spelat? Usch nu tycker jag det börjar skena iväg!
Citera
2022-06-16, 10:12
Medlem
Citat:
Jag tror att pilot kan vara någon lätt att "offra". Någon som var oönskad och inte omtyckt av "innegänger" Desperat vill man för föräldrarnas skull få någon för detta. Den "inre" kärnan skyddar man, varandra. Min spekulation.

Hur menar du att han kan vara lätt att "offra?"

Samt varför var han inte omtyckt och oönskad?
Detta har jag inte hört
Du tror att vissa i "gänget" antytt att det är "Pilot" fast det egentligen inte finns något som pekar på detta, och isf varför skyddar "Pilot" gänget?

han kanske inte visste det förrän senare.. Han hävdade fylla och minneslucka för att inte bli indragen, sen får man höra mer och mer att andra antyder att han är inblandad.. Isf kanske för sent att ändra sitt uttalande om minneslucka och plötsligt veta exakt var H sa och gjorde.. Hade han inte ändrat sina uttalanden flera gånger? Ifrån Korvkiosk-kö till att kanske sett någonting... För att sedan ha minneslucka och inte komma ihåg något...
Citera
2022-06-16, 10:24
Medlem
Citat:
[..] det ska handla om vägarbete och att Helena ligger inunder asfalten. Någon som känner igen och kan berätta vart det ska vara?
E20 utanför Grevby har envist hävdats av en del. Var även arbete vid sidan av vägen vid E3-baren.
Citera
2022-06-16, 11:01
Medlem
Såg igår att den ena systern på 30årsdagen hade lagt upp i en Facebookgrupp; Mariestadare" angående H.A återigen frågat om någon vet något ifrån den där kvällen osv. Samt taggat Pernilla som hade förfesten. Är det någon som varit i kontakt med någon av dem? Bästa vore ju om de läste här på Flashback för att få nya perspektiv förutom den; "Ansiktslösa personen" som den ena systern sa i Veckans brott.

Jag tror ju som sagt att de har massa pusselbitar och info som de inte själva vet om förrän de börjar blicka på "kompisgänget"
Får känslan av att de aldrig riktigt vågat ta i den sanningen utan hoppas att det ska vara någon "ensam galning"
Citera
2022-06-16, 14:26
Medlem
Citat:
Hur menar du att han kan vara lätt att "offra?"

Samt varför var han inte omtyckt och oönskad?
Detta har jag inte hört
Du tror att vissa i "gänget" antytt att det är "Pilot" fast det egentligen inte finns något som pekar på detta, och isf varför skyddar "Pilot" gänget?

han kanske inte visste det förrän senare.. Han hävdade fylla och minneslucka för att inte bli indragen, sen får man höra mer och mer att andra antyder att han är inblandad.. Isf kanske för sent att ändra sitt uttalande om minneslucka och plötsligt veta exakt var H sa och gjorde.. Hade han inte ändrat sina uttalanden flera gånger? Ifrån Korvkiosk-kö till att kanske sett någonting... För att sedan ha minneslucka och inte komma ihåg något...
Exakt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in