2022-06-16, 20:19
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Problem med att betala betyder inte att de inte har pengar att göra rätt för sig. Bortsett från att väst stulit de ryska tillgodohavanden från bankerna, så har sanktionerna gjort att det är svårt att föra över betalningarna. Detta spinns som att ryssarna på grund av sanktionerna inte har råd att betala. Det stämmer helt enkelt inte.
Jasså?

Rysslands benägenhet kan liknas vid en knarklangares, som bestämt hävdar att han visst har pengar till skatteskulden men förstår inte varför banken vägrar att ta emot hans pengar..
Citera
Medlem
Jirens avatar
Tydligen har man just hittat en äcklig liten ryssråtta som försökte spionera / sabotera i Haag.

Troligen har han skickats dit att förhindra utredningar över Rysslands krigsförbrytelser.

https://www.expressen.se/nyheter/rysk-spion-stoppad-ville--infiltrera-haag-domstolen/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Nja, man kan ju lätt tro att Kina är Kina, det finns en hoper kinesiska företag som frivilligt vägrar att leverera till Ryssland, förmodligen med den kinesiska regimens goda minne…

Ja Volvo levererar inte. (tror jag)
Citera
2022-06-16, 20:26
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Jodå, men i det här sällskapet är det kul att raljera så låt mig omformulera mig:
Det finns ingen forskning i Ryssland som har inneburit så stora världshändelser inom teknik eller humanism att det ryska folket fått det bättre.

Tänk på att de flesta ryssarna bor i oasfalterade områden utan varesig vatten eller avlopp där även el är en bristvara.
Hade det varit en nation med framstående vetenskap och teknik hade det kanske inte sett ut på det sättet.

Håller med. Men där är ingen enkel koppling mellan vetenskap och välstånd på det enkla sättet. Vi kan vara eniga om att Sovjet generellt var svaga på att göra forskning som lämpade sig för slutkonsumenter. Kommersiell produktforskning är ett kapitalism-fenomen.

Men ett exempel är Davydov och Galperins forskning inom barndidaktik. Deras upptäckter blev instrumentaliserade och införda i sovjetiska skolor och många barn fick glädje av detta.
Citera
2022-06-16, 20:28
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Jasså?

Rysslands benägenhet kan liknas vid en knarklangares, som bestämt hävdar att han visst har pengar till skatteskulden men förstår inte varför banken vägrar att ta emot hans pengar..

Ja den liknelsen är kanske inte så dum. Om man har en skuld och vill betala men mottagaren inte vill ta emot betalningen, är det samma som att man inte har pengar att betala med?
Citera
2022-06-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Jag undrar inget. Förtrycket och misären är väl dokumenterat.
Jag reste en del i Polen, Tjeckoslovakien och DDR när det begav sig. Fick information från vanligt folk om korruption, matbrist och grymma straff om man inte anpassade sig eller försökte ta sig ut.
Speciellt obehagliga tyckte jag stehzelle och käseglocke var.

Finns en pensionär i mitt kvarter som jobbat sedan han var 17 och är nu 79,,
Utan vår familj så hade han fått tigga mat på gatan.
Försök att, inte "anpassa" dig i Sverige,, det blir inte så bra det heller.

Dom flesta lite äldre Polacker 50+, jag pratat med har sagt att det var
bättre förr, nu skall alla ha iPhone.

Under flera resor, främst till Miami så vågade jag faktiskt inte
kvällspromenera själv på South Beach

Summa summarum,, man kan alltid hitta exempel på extremer,
dock har jag själv bara ljusa minnen från Östeuropa på 80-90 talet,
kanske man såg det man ville se och inte visste bättre, precis som hemma antar jag.
Citera
2022-06-16, 20:31
Medlem
Citat:
Jag måste korrigera dig, för 50 år sedan menade du… i Ryssland har det inte funnits någon verifierbar forskning eller utveckling på 50 år, faktiskt inte därförinnan heller.
Men nu gäller det ju nutid…

Jag skojade om framtiden.
Det här kriget säger ju allt om ryssarnas nivå.
Det var efterblivna för 50 år sen och kommer vara det om 50 år åxo.

Den här invasionen är så regressiv och självdestruktiv att jag bara gapar... Putin gör INGENTING bättre.
Det enda vi vet säkert är att ALLT blev sämre efter februari 2022.

Inte sedan WWI har man slösat så mycket med soldater i ett europeiskt I-land. Det är väl 20-30000 gubbar som Putin tappat under våren...

Fullständigt häpnadsväckande.
Citera
2022-06-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Problem med att betala betyder inte att de inte har pengar att göra rätt för sig. Bortsett från att väst stulit de ryska tillgodohavanden från bankerna, så har sanktionerna gjort att det är svårt att föra över betalningarna. Detta spinns som att ryssarna på grund av sanktionerna inte har råd att betala. Det stämmer helt enkelt inte.

Ingen har "stulit" något från Ryssland. Vissa tillgångar har däremot frysts som säkerhet för den massiva skuld Ryssland ådragit sig (och ökar på varje dag) genom det olagliga anfallet på Ukraina. De slutliga skadeståndskraven kommer bli gigantiska och därför är det av vikt att säkra upp pengar som de ryska orcherna annars inte frivilligt kommer betala ut. Ty en sådan heder har de inte att de kommer stå för den förödelse de orsakat. Då får omvärlden vara "den vuxne i rummet" och hjälpa till att säkra brottsoffrets (Ukrainas) rättigheter.
Citera
2022-06-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Har jobbat i såväl Ukraina som andra f.d Sovjet 1998--2012ca.
Var ofta i Polen, Ungern och Slovakien 1987--2007.. Är det något speciellt du undrar ?
Hur många TV, bilar eller mobiltelefoner per familj som fanns eller något annat viktigt dom hade ?

Intresant att du jobbat där och sett en annan bild en de flesta andra.
Jag kan beskriva mina erfarenheter.
Tjänsteresa Polen 1984, fanns ingenting att köpa gick på restaurang med vita dukar de hade 1 eller 2 rätter på menyn 1 var soppa. Dricka fanns vatten eller Vodka att välja mellan.
Jobbade i västägda fabriker i Ryssland i omgångar 1998-2018, (Olika platser och företag men inte i Europeiska delen).
Fanns asfalterad väg till fabriken inget runt om, de högre tjänstemännen och ingenjörerna bodde i "lyxhys" med både el och rinnande vatten och VC inne. Övriga hade utedass och delade brunn utomhus.
Korruptionen påtaglig fick återkommande elavbrott som löstes snabbt med en bunt dollar.
Laster på 10tals ton som spårlöst försvann med återfanns av säkerhetspersonal efter en bunt dollar.
Alla dessa satningar lades ner efter 5-7 års försök.
Jobbar sen milenieskiftet med etniska ryssar I Baltikum och Ukraina sen mitten av 90talet deras största rädsla var att bli befriade av Ryssland.
Vad är dina erfarenheter
Citera
2022-06-16, 20:34
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
"inbördeskrig" är oftast dom värsta.
Ja man kan faktiskt undra varför det rapporteras så lite ?

Tips:

Twitter:

Geroman AT

The Dreizin Report

Telegram:

Intel slava Z

Masno

Newatlas

Z.Soldier of Fortune.V

The Duran

Zornkrieger

Donbass Devushka

Scott Ritter

Titta, lyssna, läs med skepsis.
Citera
2022-06-16, 20:39
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Ingen har "stulit" något från Ryssland. Vissa tillgångar har däremot frysts som säkerhet för den massiva skuld Ryssland ådragit sig (och ökar på varje dag) genom det olagliga anfallet på Ukraina. De slutliga skadeståndskraven kommer bli gigantiska och därför är det av vikt att säkra upp pengar som de ryska orcherna annars inte frivilligt kommer betala ut. Ty en sådan heder har de inte att de kommer stå för den förödelse de orsakat. Då får omvärlden vara "den vuxne i rummet" och hjälpa till att säkra brottsoffrets (Ukrainas) rättigheter.

Visst. Segraren skriver historien och bestämmer vem som ska betala. Att hoppas på internationell rättvisa är ganska så fåfängt. Fryst eller stulit kan göra detsamma, det är pengar som skulle använts till att betala skulder.
Citera
2022-06-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
https://ibb.co/vkSz3BX

Nej, det gör det inte?

Jag fattar inte hur du räknar. 20% säger du röstar på sovjet av 4 miljoner, det är alltså 800000. Räkna bort kvinnor så har du 400000 kvar. Sedan tar du bort barn och gubbar och du kanske får 100000 som kan kriga. Vill alla kriga av dessa? Tveksamt.

1. Kan du inte googla trivialiteter https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_separatist_forces_in_Donbas

2. ca. 20% av hela Rysslands röstande befolkning https://en.wikipedia.org/wiki/Communist_Party_of_the_Russian_Federation

3. Kalkylen för effektiv mobilisering av soldater är egentligen tagen från Finland och Sverige i WW2. Det innebär alltså att mobiliseringen avgränsats till de unga och tillgängliga soldaterna inte hur folk röstat i den Ryska federationen.
3.1. Mer auktoritära stater brukar kunna mobilisera större delar av befolkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det var nog påhittade siffror det med.

Människoantalet kan ju knappast ha ökat med 1.3 miljoner på så kort tid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Donbas

1. Med dina siffror får du ihop 3.7 miljoner personer. Det är inom ramarna för ca. 4 miljoner enligt svenska avrundningsregler för högstadiematte.

2. Färdigflashbackat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in