Citat:
15k känns spontant för lågt sett till de siffror som man sett?
Civila förluster är ju svårt att få bukt med men lär komma att öka lavinartat ju längre tid som går, tyckte mig se en siffra att hela 21k civia hade dött i endast Mariupol (stavning?) vilket fick mig att bli förvånad då mim beräkning låg under den sifrran i hela Ukraina.
Så visst, ska man räkna lågt och det är väl något man egentligen bör göra när det florerar så många siffror.
Ryska militära förluster 15k-20k, Ukrainask militära förluster 7k-11k. Ryska civila offer 0-1k? (Inte sett något om civila offer på rysk mark) Ukrainska civila förluster 25k-50k. Totalt 47k-82k? Detta är då den lågt räknade kalkylen.
Civila förluster är ju svårt att få bukt med men lär komma att öka lavinartat ju längre tid som går, tyckte mig se en siffra att hela 21k civia hade dött i endast Mariupol (stavning?) vilket fick mig att bli förvånad då mim beräkning låg under den sifrran i hela Ukraina.
Så visst, ska man räkna lågt och det är väl något man egentligen bör göra när det florerar så många siffror.
Ryska militära förluster 15k-20k, Ukrainask militära förluster 7k-11k. Ryska civila offer 0-1k? (Inte sett något om civila offer på rysk mark) Ukrainska civila förluster 25k-50k. Totalt 47k-82k? Detta är då den lågt räknade kalkylen.
1. Nej, de är väldigt rimliga för den Ryska armen och sett till slagfältsfotografierna av äkta typ. Möjligen kan Ryska problem bestå i att ganska många av dessa 15k, kanske upp till 5k är så kallade elitsoldater typ VDV, fallskärmsjägare, och liknande.
2. Mariupols borgmästare har nämnt 22k offentligt och sedan finns det någon siffra 25k enbart för Mariupol. Det är alltså ganska stora siffror beroende på att Ukraina inte ville evakuera civilbefolkningen.
3. Ukraina lider väldigt höga förluster, säkerligen över 100k+ hittills. Artilleri brukar orsaka 70-95% av förlusterna i ställningskrig. Pansaret med rörlig eldkraft brukar orsaka ca. 50% i mobila delar av krig.
4. Ukrainas militär är ett skämt och de brukar det enda som de är duktiga på, dvs. att gräva ned sig i väntan på att besegras eller svälta ihjäl. Det är något av en Ukrainsk paradgren sedan WW2.
Citat:
Ok, kan jag be om en källa på 44k soldater i Donetsk? Vad heter "Donetsk hemsida" och var hittar jag informationen?
Sedan vill jag veta hur du får en fullmobiliserad styrka till 250k till 400k soldater i Luhansk och Donetsk? På dig låter det som om hela befolkningen vill kriga för Separatisterna. Så är såklart inte fallet.
Sedan vill jag veta hur du får en fullmobiliserad styrka till 250k till 400k soldater i Luhansk och Donetsk? På dig låter det som om hela befolkningen vill kriga för Separatisterna. Så är såklart inte fallet.
1. Det står på wikipedia för alla att se.
2. Det bor ca. 4 miljoner i de delar av Donetsk och Luhansk regionerna som var i Rysk hand 2020-2021. 400.000 är egentligen lågt räknat med tanke på ca. 20% av den Ryska befolkningen röster på Sovjetnostalgi i valen. Med Sovjetstandard-diktat skulle de då kunna mobilisera nästan 1.6 miljoner soldater undantaget kvinnor (vilka Sovjet inte hade några problem med att mobilisera).
3. Färdigflashbackat!