2022-06-16, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeMarais
Precis lyssnat på senaste podden och jag är helt slut alltså. Förstår inte varför jag lyssnar när jag stör mig så. Nu är det Sofia som stör mig mest! VARFÖR den där bebisrösten, viskandet, smackandet? Och samtidigt det allvetande sättet, hon är kunnig inom konst och matlagning absolut och det märks, men hon har ett sätt som att hon kan och känner till ALLT och det gör mig tokig. Upplever att hon mästrar Elsa som ju absolut skarvar hon också när det gäller kunskapen men Elsa babblar ju mest bara på medan Sofia har ett tillbakalutat sätt och liksom vill verka kunnig inom samhällets alla skikt som jag upplever att hon inte bottnar i. När hon berättar att förra ägaren av sommarstugan hade ett vapenskåp förväntar jag mig att hon ska säga att han var jägare, men nej han var såklart ”JÄGARmästare”. Alltså tillåt mig ramla av stolen för att jag himlar med ögonen så vildsint. Det heter jägmästare, om hon nu ska slänga sig med fina titlar helt i onödan. Annan grej för ett tag sedan när hon skulle rätta Elsa i att värkstimulerande dropp (vilket Elsa fått men inte Sofia) inte innehåller oxytocin, vilket det gör. ”Neeej det är inte oxytocin” säger Sofia som uppenbarligen har noll koll på detta och Elsa låter sig tillrättavisas fast Woodan pratar strunt. Blir knäpp!

Haha fy det låter outhärdligt! Hade tänkt ge podden en ny chans nu när jag är ledig, men det låter som att jag gör bäst i att låta bli. Mm stör mig otroligt på hur Sofia är mot Elsa, att hon ska veta bäst om allt och sättet hon rättar Elsa på!
Citera
2022-06-16, 22:01
Medlem
Citat:
Precis lyssnat på senaste podden och jag är helt slut alltså. Förstår inte varför jag lyssnar när jag stör mig så. Nu är det Sofia som stör mig mest! VARFÖR den där bebisrösten, viskandet, smackandet? Och samtidigt det allvetande sättet, hon är kunnig inom konst och matlagning absolut och det märks, men hon har ett sätt som att hon kan och känner till ALLT och det gör mig tokig. Upplever att hon mästrar Elsa som ju absolut skarvar hon också när det gäller kunskapen men Elsa babblar ju mest bara på medan Sofia har ett tillbakalutat sätt och liksom vill verka kunnig inom samhällets alla skikt som jag upplever att hon inte bottnar i. När hon berättar att förra ägaren av sommarstugan hade ett vapenskåp förväntar jag mig att hon ska säga att han var jägare, men nej han var såklart ”JÄGARmästare”. Alltså tillåt mig ramla av stolen för att jag himlar med ögonen så vildsint. Det heter jägmästare, om hon nu ska slänga sig med fina titlar helt i onödan. Annan grej för ett tag sedan när hon skulle rätta Elsa i att värkstimulerande dropp (vilket Elsa fått men inte Sofia) inte innehåller oxytocin, vilket det gör. ”Neeej det är inte oxytocin” säger Sofia som uppenbarligen har noll koll på detta och Elsa låter sig tillrättavisas fast Woodan pratar strunt. Blir knäpp!
Håller helt med. Blir tokig. Hon är kock, inredare, konstvetare, byggnadsvårds proffs och vi ska ju inte tala om henna vurm för amerikansk politik. Vitaste kvinnan som rör sig i de vitaste kretsar… som verkar förstå det amerikanska folket.
Citera
2022-06-17, 07:49
Medlem
Citat:
När hon berättar att förra ägaren av sommarstugan hade ett vapenskåp förväntar jag mig att hon ska säga att han var jägare, men nej han var såklart ”JÄGARmästare”. Alltså tillåt mig ramla av stolen för att jag himlar med ögonen så vildsint. Det heter jägmästare, om hon nu ska slänga sig med fina titlar helt i onödan. Annan grej för ett tag sedan när hon skulle rätta Elsa i att värkstimulerande dropp (vilket Elsa fått men inte Sofia) inte innehåller oxytocin, vilket det gör. ”Neeej det är inte oxytocin” säger Sofia som uppenbarligen har noll koll på detta och Elsa låter sig tillrättavisas fast Woodan pratar strunt. Blir knäpp!

Haha, blev också orimligt störd av dessa två tillfällen 😅 Hann några sekunder tveka och tänka "va, heter det inte jägmästare och har inget med jakt att göra?" när Sofia så självklart lägger fram att ägaren har ett vapenskåp för att han är jägmästare. Kan tänka mig att många som har ett yrke/intresse inom skog och mark har även ett jaktintresse, men är knappast ett måste 😅
Citera
2022-06-17, 12:30
Medlem
Citronfjerils avatar
Dagens inlägg alltså, kan inte läsa det utan att känna så mycketttt cringe. Som alltid när hon skriver dessa obegripliga känslosamma inlägg. Hua.
Sommarlov… bara ha ett barn… älskade hatade pappa Ernst…känslor…. skaaaaav…. Känns som jag läst samma inlägg redan 1000 gånger? Det som fattades var cancer, träning och att vara mellanbarn i en konstnärsfamilj där alla syskon faktiskt är oooolika som personer (till skillnad från alla andra syskonskaror).
Citera
2022-06-17, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfjeril
Dagens inlägg alltså, kan inte läsa det utan att känna så mycketttt cringe. Som alltid när hon skriver dessa obegripliga känslosamma inlägg. Hua.
Sommarlov… bara ha ett barn… älskade hatade pappa Ernst…känslor…. skaaaaav…. Känns som jag läst samma inlägg redan 1000 gånger? Det som fattades var cancer, träning och att vara mellanbarn i en konstnärsfamilj där alla syskon faktiskt är oooolika som personer (till skillnad från alla andra syskonskaror).

Ja jag är också så trött på de svamliga känslo-inläggen som hon ständigt återkommer till i syfte att vara ”djup”, ”relaterbar” och visa ”det verkliga livet”.
Citera
2022-06-18, 12:19
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfjeril

Jag blev så irriterad att jag tog bort bokmärket på hennes blogg och bestämde mig för att nu är det slut mellan oss. Har följt Elsa i drygt 10 år men nu får det vara bra, för hon har gått från att inspirera till att endast irritera. Kommer antagligen kolla någon gång ibland, men inte varje dag som hitills.
Nu är det bara Underbaraclaras och Sandra Beijers blogg kvar i min blogglista som tidigare bestod av 10-15 stycken jag läste kontinuerligt, har tröttnat på alla andra.
Citera
2022-06-19, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Jag blev så irriterad att jag tog bort bokmärket på hennes blogg och bestämde mig för att nu är det slut mellan oss. Har följt Elsa i drygt 10 år men nu får det vara bra, för hon har gått från att inspirera till att endast irritera. Kommer antagligen kolla någon gång ibland, men inte varje dag som hitills.
Nu är det bara Underbaraclaras och Sandra Beijers blogg kvar i min blogglista som tidigare bestod av 10-15 stycken jag läste kontinuerligt, har tröttnat på alla andra.

Har en analys. Kanske är bloggformen död? Inte så många som läser bloggar längre. Det vi ser är svanesången och det är ju alltid jobbigt att titta på när ngn/ngt dör om man inte är psykopat. Bloggen har gått från dagbok till ren reklam. Texterna finns där som en ursäkt för att kunna sälja produkter och det märks. Texterna känns framkrystade och pinsamma för att dom är inte äkta. Då och då måste en ”personlig och utlämnande” text slängas in. En text helt utan botten, hastigt ihophafsad. Tugga på om ett barn, mellanbarn, cancer, skav, junibryt helt utan självanalys. Slappt. Om Elsa la lika mycket tid på texterna som jag tror att Sandras och Clara gör tror jag bloggen skulle uppfattas mer äkta. Texterna i böckerna är ju ok, inget Augustpris i sikte direkt men ok så hon kan ju om hon vill.
Citera
2022-06-19, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomersetMum
Har en analys. Kanske är bloggformen död? Inte så många som läser bloggar längre. Det vi ser är svanesången och det är ju alltid jobbigt att titta på när ngn/ngt dör om man inte är psykopat. Bloggen har gått från dagbok till ren reklam. Texterna finns där som en ursäkt för att kunna sälja produkter och det märks. Texterna känns framkrystade och pinsamma för att dom är inte äkta. Då och då måste en ”personlig och utlämnande” text slängas in. En text helt utan botten, hastigt ihophafsad. Tugga på om ett barn, mellanbarn, cancer, skav, junibryt helt utan självanalys. Slappt. Om Elsa la lika mycket tid på texterna som jag tror att Sandras och Clara gör tror jag bloggen skulle uppfattas mer äkta. Texterna i böckerna är ju ok, inget Augustpris i sikte direkt men ok så hon kan ju om hon vill.

Jag tror dock att texterna i Elsas böcker är väldigt bearbetade av en redaktör, jag tror inte att Elsa utan hjälp skulle kunna skriva så att det höll för en bok. Sofia W som själv ofta skriver slarviga texter med dåligt språk på sin blogg, har uttryckt att när de på förlaget bearbetar hennes texter till böckerna så vägs varje ord på guldvåg av hennes team. Därför håller språket i hennes böcker en högre nivå än vad det gör på bloggen.

Sandra Beijer har en annan förmåga än Elsa att skriva personliga texter som känns trovärdiga och inte svamliga. Trots detta är det väldigt sällan vi får se prov på detta i Sandras blogg; tvärtom tycker jag hon håller en ganska låg nivå med enkla bildtexter om korvpromenader o dyl.

Gud vad jag håller med om att det känns så trist att bloggarna liksom finns där för att sälja produkter.
Citera
2022-06-20, 08:39
Medlem
Håller verkligen med om att det känns så trist när det upplevs som att bloggens syfte är att sälja grejer, vilket Sofias verkligen gör, Elsas är inte riktigt lika illa tycker jag.

Vad tycker ni om det definitiva omslaget till deras bok? Jag tycker mest det ser hafsigt ut med en blundande Sofia och ryggen på en person i förkant. Dock bättre än det första de visade där de står uppradade i Sofias lägenhet som vi sett allt för många gånger.
Citera
2022-06-20, 09:05
Medlem
Omslaget är riktigt fult. Det här bokprojektet känns så konstigt. Vem vill köpa? Bilder på tanter som går ner mot en sandstrand. Tanter som äter. Tanter som rör sig över rum. Tror mer på hennes nästa bok, bröllopsboken. Om hon gör den ordentligt vill säga, med massa tips. Inte bara bilder på låtsasbröllopet. När ska hon berätta om den? Zzzz… vi har ju redan klurat ut.
Citera
2022-06-20, 11:36
Medlem
Det här omslaget tycker jag också är mycket bättre än det första från Sofias uttjatade lägenhet.
Men varför måste de själva vara med på bild? Boken ska väl handla om hem och människorna som skapat dessa hem, och då borde det väl vara detta som syns på omslaget istället? Det är som om influencers alltid ska vara i centrum själva. Antar att bokförlaget ser ekonomiska motiv i att ha Elsa och Sofia på omslaget.
Senast redigerad av Saga.Lind 2022-06-20 kl. 12:11.
Citera
2022-06-20, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga.Lind
Det här omslaget tycker jag också är mycket bättre än det första från Sofias uttjatade lägenhet.
Men varför måste de själva vara med på bild? Boken ska väl handla om hem och människorna som skapat dessa hem, och då borde det väl vara detta som syns på omslaget istället? Det är som om influencers alltid ska vara i centrum själva. Antar att bokförlaget ser ekonomiska motiv i att ha Elsa och Sofia på omslaget.

Ja det är väl så att är de inte med på omslaget kommer färre personer köpa boken? För de enda som kommer köpa den är ju folk som läser deras bloggar. Men håller med om att den hade varit finare utan de två på, och titeln känns så krystad, men såklart måste ordet hen vara med på något vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in