2022-06-16, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
”Det är oerhört svårt att tajma bostadsmarknaden, därför ska du köpa idag”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experterna-det-har-ska-du-inte-gora-vid-hog-inflation

Vad tycker flashbacks experter? Rätt att köpa i dagsläget eller bör man vänta lite?

Galenskap att handla idag, marknaden kommer bli allt mer gynnsam framöver i takt med att räntorna ökar, parallellt med att bostadspriserna sjunker. Jag skulle handla när räntan når 4% eller däromkring. Ett tips till alla med likvida medel, som inte behöver låna av banken.
Citera
2022-06-16, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Precis! Man blundar för det man inte vill se 😊 vad du svamlar om 30 juni har jag ingen aning om men lycka till!
Har du varit in på länken du gav mig?
Ifall du zoomar in på grafen så ser du vad jag ”svamlar” om.
/Lennart
Citera
2022-06-16, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Varför köpa nu när vi kommer se priser som rasar 50 % eller mer framöver ?
Du får gärna ge en kort fundamental analys på ditt påstående.
Jag håller definitivt med om att priserna är på fall men det finns också gränser, oavsett vilken del av marknaden man står på.
/Lennart
Citera
2022-06-16, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poptimistic358
Har du varit in på länken du gav mig?
Ifall du zoomar in på grafen så ser du vad jag ”svamlar” om.
/Lennart

Jaha ok. Du har klickat i månadsvärdet. Klicka i dag eller vecka då ska du se att det löser sig!
Mvh lilacwine
Citera
2022-06-16, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Jaha ok. Du har klickat i månadsvärdet. Klicka i dag eller vecka då ska du se att det löser sig!
Mvh lilacwine
Boolis api ger inte tillgång till de villapriser som Booli fått via inköpta lagfarter. Därför är antalet villapriser som nås via api:et (och som därmed syns på Husmask) endast en mindre andel av det totala antalet villapriser
(Hela sidan är ombyggd. Buggar kan dyka upp.)

Som sagt sidan känns labil och hur jag än vrider och vänder på grafen har jag inte lyckats se ett prisfall på -15% ännu.
Återigen tack för ditt engagemang.
/LL
Senast redigerad av poptimistic358 2022-06-16 kl. 15:03.
Citera
2022-06-16, 15:27
Medlem
Softers avatar
Tack SVT, jag hade i planerna att köpa en bostad men tack vare ert uttalande vet jag nu att jag bör avstå. Tur att ni håller mig uppdaterad!

Senast redigerad av Softer 2022-06-16 kl. 15:29.
Citera
2022-06-16, 16:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poptimistic358
-2,941% till -6,121% enligt din källa, känns aningen häftigt att avrunda det till -15%, inte sant?
Jag begriper inte hur data från bostadsförsäljningar från 30:e juni 2022 redan kan vara registrerade men jag antar det är något man löser enklast genom att blunda.
Nåväl, om än jag fortfarande tvivlar så ska du ha ett tack som svarade.
Ha de fint
/Lennart

Edit;
Sista datapunkten på husmask är inte irrelevant och skall ignoreras.
Man får titta på datapunkterna innan.

Vidare så är vecka för lite volym. Månad är det minsta som är relevant. Och helst då för hela landet så det blir lite volym.
Citera
2022-06-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Sista datapunkten på husmask är inte irrelevant och skall ignoreras.
Man får titta på datapunkterna innan.

Vidare så är vecka för lite volym. Månad är det minsta som är relevant. Och helst då för hela landet så det blir lite volym.
Så är det, anser det är aningen drastiskt att bygga sin uppfattning på en så pass kort tidshorisont.
Det primära problem jag hade var att hitta belägg för påståendet att marknaden riket över fallit med -15%.

Med det sagt säger jag inte att det kan hända men ännu är vi inte där.
Lämnar härmed tråden då jag inte har något mer att tillföra den.
Önskar er alla en skön sommar!
/Le
Citera
2022-06-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPeter
Det är en helt annan sak än vad du pratade om. Du svamlade om risker. Och nej, du kommer inte ha råd med en lägenhet på Södermalm så du kan fortsätta drömma. Ekonomin fungerar i symbios. Om marknaden förvärras får du också sämre lånelöfte samtidigt som dina pengar kommer vara mindre värda. Du är en idiot helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Om du bara har råd att köpa en etta i Rinkeby i år kommer det vara likadant om ett år, även om räntan går upp och priserna går ner.
Högre räntor och lägre bosadpriser leder inte till att andra personer får ta ett lån som räcker för en bostad i city.

Fördelen om priserna går ner är ju såklart att du har ett mindre lån, och det är ju rätt mycket värt.
Men man ska inte inbilla sig att det är andra person som kan köpa en bostad.

Edit: Ser ut som jag var tvåa på bollen.

Det är faktiskt helt sant. Ni har rätt. Jag erkänner. Jag skrev det ju faktiskt själv för en tid sedan:
(FB) Kan vi inte bara komma överens om att ALDRIG nämna bostadsbrist i samband med priset?
Men dels blir ju lånet som sagt var mindre men till samma kostnad vilket är bra.
Men det kan ju också vara så att man har möjlighet att köpa lägenheten på Södermalm i dag men man tycker inte att det är värt det utan väntar in rea-priset.
Citera
2022-06-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Det är faktiskt helt sant. Ni har rätt. Jag erkänner. Jag skrev det ju faktiskt själv för en tid sedan:
(FB) Kan vi inte bara komma överens om att ALDRIG nämna bostadsbrist i samband med priset?
Men dels blir ju lånet som sagt var mindre men till samma kostnad vilket är bra.
Men det kan ju också vara så att man har möjlighet att köpa lägenheten på Södermalm i dag men man tycker inte att det är värt det utan väntar in rea-priset.

Det absolut optimala nu är ju om du har möjlighet att köpa utan att behöva sälja något. Det är försäljningsbiten som är det mest riskfyllda. Så sitter du i en hyresrätt eller har pengar att investera i en etta utan att behöva flytta så har du chansen nu. Svårt att säga dock om man ska slå till nu under sommaren eller vänta något år till. Det är svårt att sia om marknaden kommer fortsätta sjunka under 1-2 år eller återhämta sig snabbt och ligga relativt stabilt. Det är lite gambling detta. Men som det ser ut nu kommer det fortsätta sjunka eftersom vi har dubbelräntehöjning att se fram emot.
Citera
2022-06-17, 17:06
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Är varken obelånad eller bonde. Förändrar inte faktum att det är köparens marknad. Vad tillförde du tråden?

Tillförde självklarheten att den som KÖPER även behöver kunna SÄLJA.

"Köparens marknad" blir ihålligt om du som majoriteten letar bostad i våra tre största städer där mab fortfarande (och i framtiden) kommer behöva vara inne på marknaden.

Återigen om man letar en 1:a i "Bajsträsk" så är det absolut köparens marknad nu mer än till och med innan.
Citera
2022-06-17, 17:08
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Skiter väl i Stockholm,menar i Sverige.
Stockholm är inte hela Sverige.

Vill man bo i villa får man väl flytta ut ur storstäderna, i vilket fall så är det ingen brist så fort du är ute ur centrum.

Du skiter i Stockholm säger du? Högaktningsfullt skiter vi i dig och ditt "Bajsträsk" med 100 invånare.

Det är BRIST på bra villor och tomter i Stockholm, det är INGEN som bryr sig om läget i bushen nu precis som innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in