2022-06-16, 11:30
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentofSith
Konkurs innebär att ägarna måste lämna över konkursboet eventuella tillgångar till fordringsägare och att landet upphör att existera, liksom ett företag. Grekland upphörde inte att existera och löste den ekonomiska krisen genom att konfiskera sina medborgares privata tillgångar.

Dina tillgångar på Avanza är säkra tills de inte är säkra längre. Staten kan således konfiskera dem precis när de vill. BTC i egen plånbok med egna nycklar kommer staten däremot inte åt.
Så konstigt att åtminstone 500 artiklar på nätet motsäger dig om Grekland.

Staten kommer inte att konfiskera mina aktier. Jag bad dig ge ett exempel från övriga världen att det hänt men det kunde du inte. Grekland ligger närmast till, de har tagit pengar men inte aktier, men jag bor medvetet inte i sådana skräpländer.

Till skillnad från dig och några andra i tråden är jag inte rädd för svenska staten. Kanske en avgörande skillnad, jag har inget att dölja.
Senast redigerad av Barents 2022-06-16 kl. 11:32.
2022-06-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja, men vart vill du komma med det?

Moores law, som du viftade bort, dikterar ju att beräkningskraften blir effektivare för varje år. Med det inte sagt att det blir ett 0 summespel, men återigen vart vill du komma?

Moore's law är ju ingen lag utan en observation. Likväl så stämmer den inte längre, och har inte gjort på ett antal år.

Exponentiell ökning är inte hållbart och slutar alltid tillslut.

OnT: Bitcoin skall under $10000.
2022-06-16, 11:34
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Moore's law är ju ingen lag utan en observation. Likväl så stämmer den inte längre, och har inte gjort på ett antal år.

Exponentiell ökning är inte hållbart och slutar alltid tillslut.

OnT: Bitcoin skall under $10000.
Min dator slutade bli snabbare och billigare kring år 2010. Jag var mycket förvånad, eftersom även jag var uppfödd med Moores lag. Om Moores lag hade gällt hade ett datorchip varit intelligentare än hjärnan år 2025. Det visar att man lätt kan vilseledas av exponentiell tillväxt.

Hur mycket pengar hade man haft om man satte in 1 kr på banken år Noll och fick 3% årlig ränta? Alla pengar i hela världen.
2022-06-16, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Sämst de sista 2 åren är BTC?

Bitcoins pris idag för 2 år sen var 9 tusen dollar så okej du har rätt 100% ökning måste vara sämst. Inte alls lika bra som USD som förlorat 50% av sitt värde på 2 år.
2022-06-16, 11:36
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Bitcoins pris idag för 2 år sen var 9 tusen dollar så okej du har rätt 100% ökning måste vara sämst. Inte alls lika bra som USD som förlorat 50% av sitt värde på 2 år.
Länk som styrker "USD har förlorat 50% av sitt värde på två år"?

Ändå gulligt att du är så matematiskt obegåvad att du inte inser att det i så fall även halverat BTC som normalt räknas i USD.
2022-06-16, 11:37
Avslutad
Citat:
Så konstigt att åtminstone 500 artiklar på nätet motsäger dig om Grekland.

Grekland har som sagt inte gått i konkurs.

Citat:
Staten kommer inte att konfiskera mina aktier. Jag bad dig ge ett exempel från övriga världen att det hänt men det kunde du inte. Grekland ligger närmast till, de har tagit pengar men inte aktier, men jag bor medvetet inte i sådana skräpländer.

Källa på att Grekland inte konfiskerade aktier?

Citat:
Till skillnad från dig och några andra i tråden är jag inte rädd för svenska staten. Kanske en avgörande skillnad, jag har inget att dölja.

Sluta uppföra dig som en femåring, vi pratar om vad som kan ske inte om vad som är sannolikt. Jag har också mycket av mina tillgångar på Avanza.
2022-06-16, 11:38
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Skillnaden mellan oss är att fogden inte jaga mig och att det inte ens är en parameter. Men då förstår jag varför du har BTC. Och du vill rimligen inte heller reglera den, så den blir aldrig aktuell för mig.
Om du är jagad av fogden eller ej är irrelevant. Fogden kan frysa och beslagta. Avanza kan gå i konkurs. Ditt påstående att aktier är omöjliga att frysa och beslagta är felaktigt.
2022-06-16, 11:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja, men vart vill du komma med det?

Moores law, som du viftade bort, dikterar ju att beräkningskraften blir effektivare för varje år. Med det inte sagt att det blir ett 0 summespel, men återigen vart vill du komma?
Det här går ju bara runt i cirklar. Som jag redan förklarat räddar inte effektivare datorer dig, svårighetsgraden på brytningen ökar bara i samma takt. Det är bara konstatera att du faktiskt inte förstår dig på ens grunderna i bitcoin.
Avslutad
Citat:
Länk som styrker "USD har förlorat 50% av sitt värde på två år"?

Ändå gulligt att du är så matematiskt obegåvad att du inte inser att det i så fall även halverat BTC om den räknas i USD.

Länk? Är väl bara gå ut i butiken och se vad du får betala för diverse varor.
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Om du är jagad av fogden eller ej är irrelevant. Fogden kan frysa och beslagta. Avanza kan gå i konkurs. Ditt påstående att aktier är omöjliga att frysa och beslagta är felaktigt.
Om avanza går i konkurs så har jag kvar mina aktier, vad trodde du. Om fogden tar mina aktier så är det för att jag har en skuld som ska betalas och skulden minskar då lika mycket som aktiernas värde. Det är inte så att fogden tar aktierna på skoj.
2022-06-16, 11:40
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Länk? Är väl bara gå ut i butiken och se vad du får betala för diverse varor.
Om du betalar med BTC så har ju varorna fortfarande stigit lika mycket?
2022-06-16, 11:41
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Du har aldrig sett den sidan du länkar förut, Mr google.

Om du googlar på "greece defaulted" så finns det massor sidor där du kan läsa på och lära dig mer. jag tar den första:
Default är inte samma som konkurs.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in