2022-06-16, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Och nyligen sprang det runt en älgko i centrala Stockholm:

Det har även hänt att vargar irrat runt på motorvägar. Vad jag försöker säga: Om du kan hitta en älg i centrala Stockholm eller en varg på en motorväg så kan du säkerligen också påträffa en fästing på en gräsmatta.

Tror du är lite väl konspiratoriskt lagd i detta fallet. Det är bra till måttlig grad men här är jag tveksam till din inställning.

Självklart försöker läkemedelsbolagen tjäna pengar och det har blivit särskilt tydligt under Covid-pandemin. Men TBE har varit känt under en längre tid och det är som sagt ingenting man vill få.

Fast nu så är det normalt att fästingar dyker upp överallt där dom inte funnits förut. Och schysst liknelse med de andra djuren men älgar och vargar har inte ökat markant i Sverige tillskillnad från fästingarna som har ökat explosionsartat och över en natt
Citera
2022-06-16, 11:22
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Det kan finnas TBE mitt i en större stad ja, i grönområden. Du kan göra dig lustig, inte lika kul när du har blivit blind för att du sket i att vaccinera dig. Sen kan ju även husdjur dra med sig in fästingar bärandes på TBE in i bostaden.

Håll käften din dumma idiot. Varför ska jag injecera "inaktiverat" TBE in i mig utan att få det själv. Alla fästingar bär inte på TBE.
Citera
2022-06-16, 11:23
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Mkt bra. Då kan man ha kul och faktiskt njuta av att vara ute i naturen också utan att oroa sig.
Du kan ju fortfarande få borrelia.
Citera
2022-06-16, 11:25
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Håll käften din dumma idiot. Varför ska jag injecera "inaktiverat" TBE in i mig utan att få det själv. Alla fästingar bär inte på TBE.
Har jag sagt att DU ska göra det?. Det var en rekommendation till allmänheten, inte till dig personligen. Du gör precis vad vill. Har aldrig påstått att alla fästingar bär på TBE.
Citera
2022-06-16, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Du kan ju fortfarande få borrelia.

Varför finns det inte vaccin mot borrelia?
Citera
2022-06-16, 11:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajasnajas
Varför finns det inte vaccin mot borrelia?
för att borrelia är en bakterie.
Citera
2022-06-16, 11:27
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Rekommendera då inte att allmänheten ska göra det, eftersom jag ingår i allmänheten. Hur fan resonerar du egentligen?
kan du se skillnaden mellan att rekommendera och beordra? Det är något man gör för sig själv, om man vill. Finns ingen risk att smitta någon annan så det är helt och hållet för sin egen individ.
Citera
2022-06-16, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ja det är bra att göra. Dottern har haft en enda fästing i hela sitt liv när hon var 11. Hon fick av denna TBE med först hjärnhinneinflammation vilket blev en hjärninflammation till slut. Det var väldigt otäckt och hon blev liggandes på sjukhus ganska länge. Inget att leka med det där.

Själv är jag är dock lyckligt lottad. Fästingar ger sig inte på mig.
Du kanske har giftigt blod?
Citera
2022-06-16, 11:33
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajasnajas
Varför vaccinera sig när man bor mitt i en större stad? Finns det även fästingar på gatan?
Du sitter aldrig på en gräsmatta i den stora staden? Fästingar finns i princip överallt förutom där det finns någon form av växtlighet och att få TBE är inte särskilt lustigt... Det är inte säkert du undkommer utan bestående men för livet.
Citera
2022-06-16, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Du sitter aldrig på en gräsmatta i den stora staden?

Neje aldrig!

Jag håller mig inomhus större delen av sommaren på grund av allergier och annars cyklar till och från.
Citera
2022-06-16, 11:36
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
för att borrelia är en bakterie.
Nu finns det vaccin mot borrelia också, även om det inte finns något godkänt i Sverige ännu. Det pågår försök just nu i Sverige och det ser mycket lovande ut och sannolikt kommer det finnas borreliavaccin inom ett par år på marknaden. Både borrelia och TBE borde då också inkluderas i allmänna vaccinationsprogrammet och finansieras via skatten.

Lite om de pågående försöken med borreliavaccinet:
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/03/borreliavaccin-testas-i-sverige-i-ar/
Citera
2022-06-16, 11:37
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Jag har haft TBE och det var inget att leka med, hade så hög feber jag trodde jag hamnat i skärselden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in