Citat:
Ryssland har precis bytt lager sina godsvagnar. De enda som producerar dem i Ryssland är XYZ. De har stängt då de är Joint adventures med västerländska företag.
Det är klart man kan ställa om produktion. Men frågan är klarar Ryssland det? Jag är inte så säker. Man har haft 20år på sig och inte kommit längre.
Ryssland räknar med mycket högre arbetslöshet i Tula. Stället är ett center för militärporduktion.
Det är klart man kan ställa om produktion. Men frågan är klarar Ryssland det? Jag är inte så säker. Man har haft 20år på sig och inte kommit längre.
Ryssland räknar med mycket högre arbetslöshet i Tula. Stället är ett center för militärporduktion.
Givetvis kommer inte Ryssland, med nuvarande eller liknande ledning, i längden att klara av att vara ett verkligt modernt land. Och anledningen till detta ligger, precis liksom det gjorde gällande Sovjet, i att själva samhälls- och styrformen är destruktiv. Om man inte i ett samhälle får prata fritt får man inte tänka fritt. Och får man inte tänka fritt dödar man fröet till utveckling.
Med en passiv och rädd befolkning har man inte förutsättningar att vara så kunniga, kreativa och flexibla som behövs för ett modernt levnadssätt utan landet kommer ohjälpligen stagnera. Med facit i hand var det många förståsigpåare som skämdes över att inte ha gjort bättre analyser angående Sovjets nära förestående kollaps. För en kollaps var det. På samma sätt nu tycker jag man kan förundras över att så pass många verkar inbilla sig att "den smarte Putin nog kan ro detta i land". Nej, det går inte. För sjukan har bitit sig fast i Ryssland. Visst; de kan överleva som folk, men inte LEVA. Och det måste smärta för de yngre generationerna ryssar att dras tillbaka till det grå Sovjet och inte längre vara välkomna ute i världen. De är de facto persona non grata så länge den nuvarande linjen hålls fast vid. Det är inga roliga framtidsutsikter och det lär inte minska vodkakonsumtionen direkt. Ryssland kväver just nu sin egen framtid med sitt vansinniga agerande.