2022-06-16, 10:18
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att tillverka 70 tals bilar, traktorer, gamla tjock-tv, transistorradioapparater är väl knappast något man är intresserad av?
Ryssland behöll en stor försvarsindustri men saknar modern elektronikindustri.
Rysslands kryssningsrobotar har kretsar modell 1978.
Ryssland har inte en chans att bli självförsörjande ens på 10 års sikt.

Visst, en del prylar förefaller gammaldags, men det en bil från sjuttiotalet fungerar i huvudsak lika bra som en bil från i år förutsatt att man står ut med lite mindre komfort. Rätt mycket av de prylar som finns idag är egentligen onödig skit, låt vara att det är lika lättsålt som glass och godis till små barn och som håller kommersen igång i köpladorna.

Mat, bostäder, energi, utan detta så klappar samhället ihop - krimskramset och charterresorna roar men är inte nödvändiga. Utan att belägga saken, det skulle leda för långt, så tror jag vi i Väst har hårdare tider framför oss än ryssarna, åtminstone bör vi vara beredda på större omställningar. Det kommer att kosta även oss att föra detta krig.
Citera
2022-06-16, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det kommer att gå alldeles utmärkt att bygga upp egen industri för de behov som finns, alternativt importera från länder som inte följer minsta vink från Vita Huset.

Nej det är för komplicerat för ryssarna. Bästa exemplet i historien för visa de ryska problemen är att de aldrig satte en person på månen. (De har svårt att bygga komplicerade saker).

De har haft 20 år på sig och de kan inte. Det är vissa saker inte ryssarna inte kan.

Ryssarna historiskt har varit duktiga på tåglogistik (titta på en karta - så fattar man). Men aldrig på produktion. Det ryska "produktionsndret" under WWII byggde på amerikanska fabriker byggda av Kahnbröderna* på början av 1930 -talet. Jag misstänker att det är samma fabriker eller kopior man fortfarande använder i Ryssland.

Det största problemet i Ryssland i dag är den styrande klassen, som är lika kunniga på ekonomi som en 6-åring. Dessutom vill de ha allt nu och inte sen. Plus kanske det viktigaste de vågar inte ge makt till andra (Dvs marknaden i detta fall) Skulle de vara andra som styrde så skulle de ha möjligt att bygga upp en industri i toppklass.
Citera
2022-06-16, 10:26
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Ryssland har nyss kraftigt strypt gasen till EU i en main pipeline på grund av att reservdelar till turbiner som driver gasen inte levereras från kanada. Enorm prischock kommer.

Lika lite som Ukraina har en chans att stå emot ryssarna i denna konflikt, trots att Väst levererar vapen och bekostar minst hälften av driften av den ukrainska staten, lika lite har Europa att sätta emot när det kommer till kritan. Ryssarna sitter på gaskranen och oljan. Det är bara att göra som ryssarna säger om man inte vill frysa. Det finn de i tråden som förutspår en rysk ekonomisk kollaps, men samtidigt blundar för vad som väntar Europa med sinande energileveranser och förstörd industri.
Citera
2022-06-16, 10:30
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Önskedrömmar och vanföreställningar! Odessa finns nog inte på kartan för ryssarna. Inte heller att skära av UA från svarta havet helt och hållet. Ryssland kommer att ha nått alla sina mål i östra UA inom 3-4 veckor. Vill inte UA förhandla då så ger sig ryssen kanske på Kiev ändå trots allt. Låt oss hoppas att vi slipper se detta. Det blir inte vackert, och UA kan förlora hela sitt territorium med fruktansvärda förluster som följd. Väst och UA har INGET försvar mot Rysslands hypersoniska missiler, med lång räckvidd, glöm inte det....

Vem vill förhandla med en notorisk väskbajsare? Då dör man hellre.
Citera
2022-06-16, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vi tar bara exemplet lager till tåg, vilka tillverkade dessa under sovjetunionen? Det är enklare att köpa för dollar och euro som man får betalt i, något måste man ju använd exportinkomster till för att ha en stabil valuta och låg inflation. Kan man inte köpa längre så tar man betalt i rubel och tillverkar själv eller vänder sig till vänliga länder. Både inflation och arbetslöshet sjunker i Ryssland just för att vi stärkt landet med tvingad inhemsk produktion och högre råvarupriser. Ryska pensionärer fick nyligen en 10% höjning. Hur går det för oss i EU vad det gäller inflation och arbetslöshet?

Rysk militär har naturligvis egen mjukvara. Det där gäller produktion, utrustning och maskiner vilket också ersätts om sanktionerna blir permanenta. Problem finns också då det gäller jordbruksmakiner men det finns fler tillverkare i världen. Parallel och gråimport fungera bra men är dyrare under tiden. Väst förlorar och asien, sydamerika samt afrika får ställa sig frågan om dom långsiktigt vågar köpa maskiner och andra viktiga produkter från EU och USA. Ser du det katastrofala i vår politik förutom energibristen och frysta konton?

Vad det gäller Tula så har du en del exempel, ett här:
https://www.topwerk.com/en/news-events/news/detail/new-production-facility-in-tula-russia

Ryssland har precis bytt lager sina godsvagnar. De enda som producerar dem i Ryssland är XYZ. De har stängt då de är Joint adventures med västerländska företag.

Det är klart man kan ställa om produktion. Men frågan är klarar Ryssland det? Jag är inte så säker. Man har haft 20år på sig och inte kommit längre.

Ryssland räknar med mycket högre arbetslöshet i Tula. Stället är ett center för militärporduktion.
Citera
2022-06-16, 10:37
Medlem
Citat:
Visst, en del prylar förefaller gammaldags, men det en bil från sjuttiotalet fungerar i huvudsak lika bra som en bil från i år förutsatt att man står ut med lite mindre komfort. Rätt mycket av de prylar som finns idag är egentligen onödig skit, låt vara att det är lika lättsålt som glass och godis till små barn och som håller kommersen igång i köpladorna.

Mat, bostäder, energi, utan detta så klappar samhället ihop - krimskramset och charterresorna roar men är inte nödvändiga. Utan att belägga saken, det skulle leda för långt, så tror jag vi i Väst har hårdare tider framför oss än ryssarna, åtminstone bör vi vara beredda på större omställningar. Det kommer att kosta även oss att föra detta krig.

Absolut: Men problemet är att tittar man på Rysk teknik så är det importerade kopior och då mest riktigt gammal teknik.
Mycket används forfarande från t.ex ASEAS gamla fabrik som Sovjet tog över i samband med revolutionen 1917(Har hänt en del med eldistibution i väst senaste 100åren).
Samma sak med deras bilindustri byggdes upp mycket under 40talet, sen fick de in lite nyare delar i början av 90talet då de fick ärva platformar från FIAT och Renault(Deras avlagda 70tals konstuktionenr).
Tåg utvecklingen ligger kvar på Europeisk 40-50tals nivå.
För att nämna de delar jag har lite koll på.
Men helt klart det kommer att fungera, men kanske inte lika effektivt som en modern konstuktion.
Citera
2022-06-16, 10:39
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Fast om det är ett sådant bristande intresse från USA att leverera vapen så kan Putin lika gärna fortsätta t.ex. ta Estland, Lettland och Litauen? Kanske ta en bit från Finland? Varför inte ockupera upp Polen? Hugga in en kil i Ungern också?

Varför har Biden/Democrats ständigt tjatat om att Ryssland MÅSTE släppa Krim....och nu ska USA bara ge upp?

Nej, jag köper inte din billiga analys. Du får slipa vidare på den.
Jag missade dessvärre ditt svar till mig i tisdags kväll, Tom. Mitt svar är: Tomma ord från Biden med anhang? Ryssarna synade korten i Ukraina. Jag är dock inte alls säker på att vidare attacker på andra länder skulle bemötas med samma passivitet. Ukraina är väl lite speciellt eftersom det går att se någon sorts legitimitet i de ryska argumenten om man vill det. Om inte annat har ju konflikten i Donbass pågått i åtta år redan.

Det kan ju faktiskt vara så att man säger det som låter bra för dagen och hoppas på att kriget ska bli så långvarigt att Ryssland förlorar på det, på alla sätt.
Citera
2022-06-16, 10:45
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Åter ett inlägg fyllt av önsketänkande. Nu minskar äntligen antalet fantasiinlägg om de ukrainska framgångarna på slagfältet. Då tar fantasiinlägg om rysk ekonomisk kollaps vid. Ryssarna har konflikten i Ukraina i sin hand och har så haft hela tiden. De ligger också hela tiden två schackdrag före våra västliga naiva ledare. Jag är oroad. Men jag är mest oroad för vart våra ledares beslut leder oss.

Intressant då att fronten knappt rört sig synbart sedan invasionens första veckor, och att Ryssland, efter gigantiska förluster, fortfarande inte har tagit de två aktuella landskapen i Donbas, än mindre någonting annat.

Det påminner lite om när Adolf satt i sin bunker och lekte med divisioner och kårer som inte längre fanns och fantiserade om gigantiska truppförflyttningar och erövringar som aldrig materialiserades.
Citera
2022-06-16, 10:46
Medlem
Citat:
Åter ett inlägg fyllt av önsketänkande. Nu minskar äntligen antalet fantasiinlägg om de ukrainska framgångarna på slagfältet.

har det hänt något speciellt? har rysslnd uppnåt något militärstrategiskt relvant mål, kanske luftherravälde.....

Citat:
Då tar fantasiinlägg om rysk ekonomisk kollaps vid. Ryssarna har konflikten i Ukraina i sin hand och har så haft hela tiden.
i avseende att de started kriget så har de ju det, och har haft hela tiden. ekonomisk kollaps har de ju redan.

Citat:
De ligger också hela tiden två schackdrag före våra västliga naiva ledare. Jag är oroad. Men jag är mest oroad för vart våra ledares beslut leder oss.

Det kan man lugnt säga, någon borde dock tala om för ryssen att det inte är shack de spelar, utan ett misslyckat krig och att fasa över ryssland från till ett u-land. som är spelet.
Citera
2022-06-16, 10:46
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Åter ett inlägg fyllt av önsketänkande. Nu minskar äntligen antalet fantasiinlägg om de ukrainska framgångarna på slagfältet. Då tar fantasiinlägg om rysk ekonomisk kollaps vid. Ryssarna har konflikten i Ukraina i sin hand och har så haft hela tiden. De ligger också hela tiden två schackdrag före våra västliga naiva ledare. Jag är oroad. Men jag är mest oroad för vart våra ledares beslut leder oss.

Men även om RyZZland skulle vinna någon slags framgång i kriget - hur ska de vinna freden?

Vad har de att erbjuda Ukraina? Politiskt? Ekonomiskt? Mänskligt….?
Citera
2022-06-16, 10:50
Medlem
Citat:

HAr jag sagt att det blir en kollaps. Du kommer se en långsam nergång. Som i värsta fall får den ryska marknaden att sluta fungera i sin helhet. Då lokala ledare kommer ta beslut för att skydda sin områden. Då ryska folket i "Bortestan" inte protesterar emot centralregimen i Moskva utan emot sina lokala ledare.

När sanktionerna började så såg man början på det. Ex Socker - Lokala ledare vägrade skicka socker vidare. Men sen lyckade centralmakten lösa det akuta problemet*. Men nedgången fortsätter långsamt nedgång. Så antingen lär sig folk leva med nedgången - Fullt möjligt till en viss gräns eller så blir de sura och då kommer du se lokala ledare börja ta "själviska beslut". Denna process kommer snabbas på om vi får se en nedgång i tågtransporter i Ryssland, då dessa är livsviktiga. Kan ryssarna lösa problemen? Det kan bara framtiden visa. Historiskt så har ryssarna inte varit så duktiga men historien är inte framtidens facit. Så den som lever får se. Jag är pessimistisk för det ryska folket. De rika i Ryssland är också pessimistiska 15 procent av deras dollarmiljonärer har redan lämnat det ryska skeppet i år.

*Tittar man i en matbutik i Ryssland nu så ser du i princip ingen brist. Du ser däremot mycket högre priser, färre kunder och fler stölder. Till ex får man numera sätta stöldskydd på till ex smör.
Citera
2022-06-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Men även om RyZZland skulle vinna någon slags framgång i kriget - hur ska de vinna freden?

Ja, det är det mest intressanta. Hur skapa något hållbart efter detta vansinniga krig?

Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Vad har de att erbjuda Ukraina? Politiskt? Ekonomiskt? Mänskligt….?

"Ni levde under vårt förträffliga förtryck i 45 år. Nu vill vi ge er 90 år ytterligare av vårt förträffliga förtryck"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in