Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
För det första så är det inte bitcoin utan blockchain som påstås lösa problemet.
Bitcoin ger värdet till ekvationen som löser dilemmat. Finns det inget värde så kan du inte lösa dilemmat. Blockkjedjan i sig är inte värt något. Den kan alla tanka ner helt gratis.
Visst, du kan kopiera konceptet och kalla token för Bitcoin2 eller Kebabbcoin. Men då måste du först vinna över nätverkseffekten som Bitcoin fått genom att vara first mover på detta område. Många har försökt och alla har misslyckats. Försöken att kapa Bitcoin slutade någon gång 2018, och alternativa krypton har sedan dess försökt lösa andra problem istället.
Det är helt uppenbart att du fortfarande inte förstår Bitcoin. Men jag fortsätter skola dig, för jag vet av erfarenhet att andra som läser uppskattar att få sådant här förklarat för sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Det jag glömde tillägga är att lösningen som föreslås inte heller är säker utan förutsätter att majoriteten av noderna går att lita på. Det finns ingen absolut garanti för detta.
Jo det finns en garanti som beskrivs genom hur Bitcoin löser Bysantinska generalernas dilemma. Förstår man detta så förstår man garantin.
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Wiki-artikeln om problemet nämner inte ens blockchain eller bitcoin under avsnittet "Solutions", även om bitcoin nämns kortfattat tidigare i artikeln.
Problemet, dilemmat, myntades långt innan internet var ett faktum och beskriver ett problem kring "trust" när det handlar om transaktioner. Ju mer värde som är upphängt på transaktionen som görs, desto viktigare är det med trust på att transaktionen också blir gjord.
I penningpolitik är det A och O för att undvika double spend problem, som inte ska få ske.