2022-06-13, 11:03
Medlem
GW är starkt kritisk till att överhuvudtaget misstänka CL från första början i nedanstående inslag från fyran.
Han säger också två fel, dels att det skedde natten mot lördagen och dels att Mariestad ligger vid Vänersborg :-)

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/gw-om-misst%C3%A4nkta-mordet-p%C3%A5-helena-polisen-har-gjort-allvarliga-misstag-och-fel/13773020
Citera
2022-06-13, 22:46
Medlem
I natt är det väl 30 år sedan. Jag har inte kunnat släppa tankarna det här fallet och flickan med de drömska vackra ögonen, på alla år. Jag var nästan jämngammal med Helena, och bodde inte alltför långt därifrån. Det var så hemskt synd. Och att hon aldrig har hittats. Det är en sån gåta. Ser ofta på himlen och ljuset kvälls- och nattetid denna tid på året och tänker på hur ljust det var där när hon gick hem. Jag hoppas att vi en gång får klarhet och att han/de tas fast för detta. RIP Helena
Citera
2022-06-14, 00:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
GW är starkt kritisk till att överhuvudtaget misstänka CL från första början i nedanstående inslag från fyran.
Han säger också två fel, dels att det skedde natten mot lördagen och dels att Mariestad ligger vid Vänersborg :-)

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/gw-om-misst%C3%A4nkta-mordet-p%C3%A5-helena-polisen-har-gjort-allvarliga-misstag-och-fel/13773020
Med tanke på att LGWP ägnade fallet ett antal sidor i en av sina memoarer så var det överlag lite slarvigt i TV4-inslaget. Han hamnar där ibland. Men han har givetvis rätt i att det var mycket märkligt att försöka få CL häktad, särskilt med tanke på alla de tidigare MGM med samma bevisning.

Frågan är nu om Kalla Fall har heder nog att erkänna att man gjorde fel och att CL skall betraktas som helt oskyldig, eller om vi får en ny Skandiaman som inte kan försvara sig trots att han är i livet.
Citera
2022-06-14, 02:20
Medlem
RIP Helena
Citera
2022-06-14, 08:44
Medlem
MrsEjPKs avatar
Hängt med i fallet och tråden till och från.
En sak är jag säker på.Helenas syster sa att hon bad Helena ta taxi den kvällen ,fast dom aldrig gjorde det .

Svaret på mordet kan finns där.Jag menar vad visste hon som gjorde att hon oroa sig så till den milda grad att hon bad Helena ta taxi.

Systern verkar även inte vilja veta av att någon i Helenas bekantskapskrets dvs även systerns bekantskapskrets kan vara inblandade.
Jag kan ha jättefel men jag känner att det är något systern inte vill kommer fram.Kanske har hon dåligt samvete över något.

Det är konstigt det hela eftersom vi vet genom tidigare mord statistik att offret oftast känner förövaren.Att då nititiskt hålla fast vid att det ej är några i bekantskapskretsen är lustigt.Visst det är inte roligt tanken att tänka att ens kompis/kompisar gjort detta men jag tycker det gått märkligt långt i detta fallet.
Bara några tankar.
Det är något som inte stämmer....
Senast redigerad av MrsEjPK 2022-06-14 kl. 08:46.
Citera
2022-06-14, 10:11
Medlem
Prinzezzans avatar
30 långa år... Måtte du hittas, så att din familj får hem dig och kanske får veta vad som hände och vem som bestämde att du inte skulle få fortsätta ditt liv, som tog sig den friheten. Vila i frid, Helena.<3
Citera
2022-06-14, 10:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Hängt med i fallet och tråden till och från.
En sak är jag säker på.Helenas syster sa att hon bad Helena ta taxi den kvällen ,fast dom aldrig gjorde det .

Svaret på mordet kan finns där.Jag menar vad visste hon som gjorde att hon oroa sig så till den milda grad att hon bad Helena ta taxi.

Systern verkar även inte vilja veta av att någon i Helenas bekantskapskrets dvs även systerns bekantskapskrets kan vara inblandade.
Jag kan ha jättefel men jag känner att det är något systern inte vill kommer fram.Kanske har hon dåligt samvete över något.

Det är konstigt det hela eftersom vi vet genom tidigare mord statistik att offret oftast känner förövaren.Att då nititiskt hålla fast vid att det ej är några i bekantskapskretsen är lustigt.Visst det är inte roligt tanken att tänka att ens kompis/kompisar gjort detta men jag tycker det gått märkligt långt i detta fallet.
Bara några tankar.
Det är något som inte stämmer....

Angående det fetmarkerade.

OM systern visste något som gjorde henne orolig över Helenas hemfärd, så är det säkert bara hon och några få andra (+polisen) som vet. Det skulle ha kunnat vara att Helena nämnde att någon var efterhängsen inne på Stadt som hon var irriterad över, att systern kände ansvar över Helena och ville att hon skulle komma hem säkert, eller något annat. Det vet vi inte, det blir bara spekulationer.

Ur systrarnas synvinkel kan man förstå att/om de inte tror/vill tro att gärningsmannen/gärningsmännen fanns (finns?) i deras bekantskapskrets, men alla måste undersökas - inte minst de som stod offret nära.

Jag hade förhoppningar att Kalla fall-gruppen skulle kunna leda utredningen framåt, men det verkar inte bli så. Har de undersökt brett eller koncentrerade de sig enbart på ClLe, när de upptäckte honom i utredningspärmarna?
Citera
2022-06-14, 12:37
Medlem
Jag har följt fallet och även läst det mesta av tråden genom åren, jag måste ge ett speciellt tack till er hängivna personer så som Ugglan, Prinzezzan samt IBO3 med flera som verkligen inte gett upp och visat så stort engagemang och hjärta! Ni är verkligen guld!

Jag har också funderat över vissa saker som jag hoppas ni kan hjälpa mig att förstå varför... Jag har också tänkt på systrarna Ulrika och Gabriella(?) Varför har de inte misstänkt någon i bekantskapskretsen/Kompisgänget? Är det så att man intalat sig själv att de måste finnas ett monster i skogen? En okänd man som dödar och rövar bort unga tjejer utan att lämna ett spår efter sig..

Samma gällande Pernilla som hade festen, har hon aldrig tänkt tanken på att gärningsmannen/gärningsmännen kan ha varit med redan på förfesten? Tror det var ytterligare en kille som var med i hennes radiodokumentär(Hon jobbar som journalist idag) som inte hade varit med till Stadt, han verkar heller inte tänkt tanken att det är någon i gänget.. Tror han hette Patrik.

Så hur kan en sån tystnadskultur uppstå inom samma gäng när en person går iväg blir antagligen dödad.. Att två personer ljuger, av en specifik anledning förstår jag.. men resten? Omedvetet skyddar de GM eller medvetet? Samt hur har GM kunnat hålla tyst igenom alla år? Liksom lita så blint på varandra men också att de som misstänker/kanske vet sanningen också ska vara tysta.

För vi kan utgå ifrån att Pernilla, Ulrika och Gabriella (tror hon heter så....). Inte har med försvinnandet att göra, men de sitter på ovärderlig information kring de som har gjort det..någon som varit i kontakt med någon av dom? Kanske hade varit en bra idé att maila/ringa/ta kontakt och bara få dem att inse och förstå att mördaren finns i gruppen.

Jag tror att hade man haft tillgång till alla namn och vilka som bodde vart så hade det inte varit svårt att räkna ut vem som gjorde det.

Tex jag tror alla hennes vänner distanserade sig medvetet eller omedvetet efter händelsen, ingen ville ta i sanningen så alla vittnen ljög, ingen ville ta i sanningen så de ljög om att de var antingen kvar på hotellet eller de såg henne typ på torget.. någon hade minneslucka.. men hade man haft tillgång till namnen så kan man se vem som körde bil den kvällen, där är GM. Jag utgår ifrån att alla hennes vänner ljuger (medvetet eller omedvetet, rädsla för att bli indragna?).

Jag köper inte heller teorin om att någon följde efter henne eller att hon gick hem. Allt har handlat om en bil! Bilen är nyckeln!

Jag tror även att man skulle kunna hitta GM genom att bara kolla vilka i gänget körde bil den kvällen? Säg att det var 2 bilar, kolla vilken av bilarna som skulle åt samma håll som Helenas föräldrahem. Större sannolikhet att hon hoppar in i bilen som ska åt samma håll som hennes hus..

Samt att skulle man kolla vilka som bodde nära Helena, vilka av dessa har en båt i närliggande hamn? Liksom så detaljer som antagligen säger väldigt mycket.

Så man ska utgå ifrån att alla vittnesmål gällande bilen och de vittnen som inte tillhör kompisgänget är mer äkta då det inte finns en dold agenda bakom dem.

(Jag tror även på att Sten ifrån Kungsbacka körde på Helena, tror även att Leif GW utgår ifrån det i sin bok Ville Wingmutter).
Citera
2022-06-14, 12:54
Medlem
Tror att Polisen fokuserade och låste sig fast vid tanken på en okänd gärningsman (Monstret i skogen). Och när man inte kunde hitta denne så fick man fokusera på att någon måste följt efter henne då det inte bodde någon ensam galning med seriemördar-tendenser i Mariestad, då måste någon ha följt efter henne efter stadshotellet och sen rövat bort henne om hon nu inte blivit överfallen av monstret i skogen.. liksom teorin höll inte men ändå skulle den in! Det var en ensam galning eller en okänd person som följt efter henne!

Nästan alla som varit misstänkta eller utpekade av polisen har inte varit bekanta med Helena, t.om med kalla fall-gruppen pekade ut en person som inte var särskilt bekant med henne, när jag läste det så bara suckar man djupt..
Citera
2022-06-14, 13:33
Medlem
30 år sen i dag.
Citera
2022-06-14, 17:30
Medlem
Man ska nog inte krångla till det Helena hade nog ett helvete den här kvällen, gärningsmannen gick över gränsen den här kvällen eller natten, jag kan bara tänka mig vilken panik när hon försöker fly från honom och han kommer ikapp. de var nog två om det hela , men en som dödade henne,utan att känna HA så tror jag att det var ruter i tjejen hon tillät nog inget kladd hon gjorde nog motstånd slog eller bet kollade polisen ev skador på gärningsmän nej.
Hade HA börjat umgås med fel folk,nej jag tror att den ena här är Dr.Jekell och med.Hyde det slår om vid berusning. Den som jag tänker på har både bil och båt.Sedan till det här med systrarna jag tycker också det verkar skumt tror de vet nåt.Tror gm förstod vad han gjort,han förstod att HA skulle ha polisanmält honom,bli av med jobb, familj,bekantskap osv. Jag vill också höja ni som har kämpat med det här och aldrig gett upp Bra Gjort !
Kom ihåg alla är oskyldiga innan man blivit dömd!
Citera
2022-06-14, 19:02
Medlem
Ugglan.s avatar
30 år ... Det här fallet borde ha varit uppklarat efter tre veckor - eller rent av efter några dagar.

Gudrun är nu 87 år och Arne är 83 år. Du/ni som gjorde det här: Än finns tiden att göra det rätta, men det är bråttom. Vad kan möjligen vara så svårt med att ge Helenas föräldrar ro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in