2022-06-16, 00:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ja, USA är nu på väg mot Sydkinesiskahavet med tre hangarfartyg och bygger samtidigt upp Australiens marina kärnvapenskapacitet.
AUKUS är en förlängning av NATO.

No to Nato.
Har du helt tappat det? Australien har inte, och har aldrig haft kärnvapen. Varför sitter du och knappar ner rena fantasier.

Om du skall korka upp så kan du väl logga ut först.
Citera
2022-06-16, 00:37
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Topic är hur saker och ting går i UKRAINA för tillfället. Hur börser som inte egentligen inte finns då en börs existerar ENDAST på basis utav hur dess innehåll och agerande mäts gentemot den öppna marknaden, dvs, andra börser lite enkelt sagt. Själv är jag intresserad utav konflikten i fråga, inklusive alla aspekter som berör den på ett verkligt och sanningsenligt vis. Varför skall jag specificera ord för dig? Du är ju så utomordentligt överintellektuell att du självklart kan läsa alldeles på egen hand. Söker du anledning till att se det som antingen personangrepp eller något som innefattar integritet gällande användare måhända? I så fall så berör det verkligen ingetdera, och ej heller var det anledningen. Här, du kan låna en stege av mig om du vill måla nocken själv. Varsågod och nej, en kopp räcker som betalning. Jag är ju svensk trots allt

Hot mot oliktänkande utgör inget gott argument.
Citera
2022-06-16, 00:39
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ukraina krigar ju för USA by proxy. Vore ledningen inte korrumperad av väst skulle de sätta sig ner och förhandla och frånträda ryssdominerade områden i öst som självständiga republiker med nära anknytning till Ryssland.

Jasså, så de ukrainska soldaterna slåss inte för sina egna hem som man bor i, sin egna tomt man äger, sina egna syskon, slippa få bilen/tvättmakinen/mikron/skörden stulen ?

(Kom igen nu, detta bullshit tror du inte ens själv på)
Senast redigerad av Snapcount 2022-06-16 kl. 00:42.
Citera
2022-06-16, 00:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Jag tror att han kommer anfalla sverige,

Ja ryssen har nog redan börjat bygga på pontonbron, tror jag.

Vi får hoppas att dom är simkunniga.
Citera
2022-06-16, 00:41
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Ryssland och Kina samt deras handelspartner behöver inte betala i dollar länderna i mellan men de säljer för dollar.
Det är det som är meningen med att sänka dollarn som ledande valuta.
USA har gjort sitt nu då det är tungt skuldsatt och är slut som artist.

Dessutom har ju Ryssland tvingat EU att betala naturgasen i Rubel. Det går inte att bortse från geopolitik i denna konflikt.
Citera
2022-06-16, 00:44
Medlem
Citat:
Hot mot oliktänkande utgör inget gott argument.
Hot? Vad pratar du om nu? Nu låter du din intellektuella sida taga dig på snedsprång ovärdigt din existens.
Tillbaks till Ukraina. Idag samställdes de senaste veckornas leveranser utav materiel från allierade till Ukraina. Logistiken har varit på dagens agenda under tiden som operatörer utbildas i systemen.
Citera
2022-06-16, 00:53
Medlem
Citat:
Vad spelar leveranserna för roll? De bombas ju sönder av ryssarna så snart de når ukrainskt territorium, ofta kring Lviv i västra delen. Tror du inte ryssarna sitter på underrättelser? Sedan hörde jag att Ukraina snart är torsk på ammunition? Hur kunde det "lilla misstaget" inträffa? Logistiken sviktar betänkligt.
Jo, du säger ju så, och du säger mycket om det mesta. Sedan om det spelar någon roll vad du säger om det är en annan sak. Gällande ammunitionen så skulle jag säga nej, men vad jag säger spelar ju inte dig någon roll ändå, så den diskussionen tar jag med dem som är lite mer insatta
Citera
2022-06-16, 00:54
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Rubeln har stärkts kraftigt. Moskvabörsen har tappat mindre än många västerländska börser sedan invasionen, cirka 30 % endast.

https://markets.ft.com/data/world/countries/russia

Oh.. har du sett skitpotatisen som säljs i Ryssland till dubbla priset.. det går bra nu!
Citera
2022-06-16, 00:57
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Jo, du säger ju så, och du säger mycket om det mesta. Sedan om det spelar någon roll vad du säger om det är en annan sak. Gällande ammunitionen så skulle jag säga nej, men vad jag säger spelar ju inte dig någon roll ändå, så den diskussionen tar jag med dem som är lite mer insatta

*host-host*

Ukrainas vapen och ammunition i stort sett slut (Dagens Nyheter 2022-06-11):

https://www.dn.se/varlden/ukrainas-vapen-slut-helt-beroende-av-hjalp-fran-vast/
Citera
2022-06-16, 01:00
Medlem
Citat:
*host-host*

Ukrainas vapen och ammunition i stort sett slut (Dagens Nyheter 2022-06-11):

https://www.dn.se/varlden/ukrainas-vapen-slut-helt-beroende-av-hjalp-fran-vast/
Det var ju trevlig info det ja. tack för västerlänska länkar som vi alla vet är inget annat än propaganda och otillbörlig information. Som sagt, logistiken fungerar utmärkt för tillfället och handhavanden hålles på seriös nivå. För Ukrainas skull, delar vi med oss av ett gemensamt leende
Citera
2022-06-16, 01:06
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ja, den ukrianska maffia som tjänar pengar på detta krig är väldigt otäck. Arma ukrainska folk!

Nej, det är Putins maffia som pressar sig in i lägenheten. Nu prövar du att slira dig..
Citera
2022-06-16, 01:08
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Japp det germanska kanske räddade Sverige från att bli ockuperat av Tyskland under WW2? Eller var det den goda relationen med Göring?
Vi hade tur och en skicklig regering.
Hoppas vi har fortsatt tur trots en klantig regering.

Det finns många samverkande faktorer till att Sverige undslapp Andra Världskriget. En del kan tillskrivas Arne Beurling som knäckte tyskarnas kod (Geheimfernschreiber) på två (!) veckor. Enbart med papper och penna.

Vi visste om Hitlers planer i början av kriget. Vi t o m briefade Stalin två veckor före Operation Barbarossa, men idioterna i Mordor trodde inte på det.

Britterna hade sin Alan Thuring men han hade ju hjälp av en erövrad Enigma-maskin, så jag tycker det bleknar i jämförelse med vårt svenska geni. Arne Beurling fick jobb på Princeton efteråt. Mannen vars arbetsrum han övertog hette:

PS. Det lär finnas ett hemligt altare i en atombombssäker bunker på S1 i Enköping tillägnat Sveriges störste hjälte under Andra Världskriget.
Senast redigerad av JymdKjam 2022-06-16 kl. 01:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in