2022-06-16, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
I Ryssland är ärlighet viktigt att man är direkt.
Det är ovanligt att hitta en ryss som ljuger, dessutom får inte Putin ljuga för sin befolkning eller världen.

Som om Kursk?

Annat var det under Sovjet: Nedelinkatastrofen skedde 23 okt 1960, blev offentlig 1989. Innan hade de dött i trafikolycka...
Citera
2022-06-16, 00:12
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du får glädjas åt att Estland iaf har mer än dubbelt så hög BNP/capita som Ryssland, helt utan gas och olja. Nu vet jag iofs inte exakt från vilken nivå Estland startade, men det visar tydligt skillnaden på att ansluta sig till EUs frihandle och att leva på att sälja oförädlade råvaror.

Det här vet givetvis tänkande ukrainare om, och de har därför alla skäl i världen att kämpa för att slippa bli en lydstat under Kreml.

Estland köper rysk gas så ditt inlägg är felaktigt.
Citera
2022-06-16, 00:17
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
100% lögn, märks att du är ett fyllo. Är det därför Moskvabörsen tappat 75% av sitt värde i år mätt i dollar? Är det därför en ny bil kostar 2.5x så mycket i RySSland jämfört med Sverige?

Är det därför RySSlands alla bilfabriker står stilla?
Är det därför RySSland fått lägga ner sin valuta Rubeln som numera inte är handlad officiellt?

Rubeln har stärkts kraftigt. Moskvabörsen har tappat mindre än många västerländska börser sedan invasionen, cirka 30 % endast.

https://markets.ft.com/data/world/countries/russia
Citera
2022-06-16, 00:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Här håller ryssarna på och krigar och välter elledningsstolpar. Lite svårt att förstå vad som händer men några verkar ha dött. https://twitter.com/antiputler_news/status/1537134696437583873
Citera
2022-06-16, 00:20
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
’Strategisk manöver’

Kan vi banna trollet nu.

Det säger sig självt att det vore idioti att försöka ta den största staden först när det är Donbass de vill skydda. Varför vill du tysta oppositionella?
Citera
2022-06-16, 00:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
På lång sikt blir det ju intressant att se vad som händer om maktbalansen vänds, om östra europa får högre BNP (PPP-justerad) än Ryssland. Blir det då ombytta roller, där de hotar Ryssland? Eller blir de duvaktiga?
De har de väl redan? Iaf med nominell BNP om Ukraina skall räknas med; en snabb huvudräkning ger att det åtminstone är jämnt idag. Enbart Polens BNP är 38% av Ryssland (699 G$ mot 1829 G$).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)
Polen vet också vad det handlar om: deras nation har raderats ut av Ryssland både 1772 och 1939. Se signatur PERUNs utmärkta genomgång av historien och nuvarande polska stöd till Ukraina:
https://youtu.be/sSPhOWDkcPk
Citera
2022-06-16, 00:22
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Rubeln har stärkts kraftigt. Mosvabörsen har tappat mindre än många västerländska börser sedan invasionen, cirka 30 % endast.

https://markets.ft.com/data/world/countries/russia

Den handlas ju inte ens längre officiellt, snyggt trollförsök! Notera att det inofficiella värdet är ca 130-145 rubel per dollar, om man kollar vad saker nu kostar i RySSland. Nästan en halvering jämfört med förra året.

Mätt i Rubel har moskvabörsen tappat 44% sedan oktober 2021, räkna sedan om det till dollar så har den tappat över 75%. Jäklar vad kasst!
Citera
2022-06-16, 00:24
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Det var ett förbannat upprepande om väst, väst, väst. Sedan sitter du själv i en förort och behagar kalla dig för "intellektuell" samt "utsänd till att hålla debatten på rätt nivå". citat "Det stod I (i) svt" blah blah blah. Ja det går att använda i, men det är ju självklart inget någon gör......förutom ett visst importerat klientel som levde fina dagar på 90 talet med hjälp av bidrag. Förstår du inte att vi inte bara skrattar åt dig, utan dessutom vet vem du förespråkar med hjälp av ännu ett konto? Det är förbannat synd att flashback tillåter den typen av sätt att hantera konton. Ta du dig en liten 'macka' nu, så att du får 'energi' till att knappa lite mer på tangentbordet. Här sitter det ett gäng nötter som inte har något annat intresse än att med hjälp utav ett svenskt forum, sprida sitt inavlade agg gentemot de som gladeligen hjälpte dem i nöd. Skam ta mig fan, men precis som i Ukraina så har tiden sin gilla gång, och tidens bästa vän är rättvisan, och när den vaknar till liv så blir det storstädning. Inte någon fanatisk jakt på neonazistiskajudeglobalister nej, utan på dem som helt öppet förnekar och spottar på landet de lever i(I,IIIII, notera att jag inte skrev PÅ landet de....). OM det hade varit så mycket stake i dig som du hela tiden hävdar, så hade du inte behövt projicera dig själv som 'endast en svensk med annorlunda uppfattning', utan då hade du vågat visa din agenda-baserade sanning öppet. Som sagt, det är inget annat än en skam att sådant infantilt skräp som du får lov att tala öppet. Ditt tillförande till tråden går ut på inget annat än att söka och skapa anledningar till att du skall kunna 'klicka' på anmälningsknappen och därigenom känna att du gjort dig en personlig vinst. Fyrkantiga regelverk gör att konstanta trollanden (nej, jag sade inte rysstroll då jag vet att det inte finns några sådana här) utav snorvalpar som dig kan fortsätta spamma sönder trådar och samtidigt hävda att det är andra som brister i sina försök att hålla ämnet/tråden på objektiv basis. Ledsamt, och inget annat än ledsamt

Kan du vara mer specifik avseende det fetade? Sedan hålla dig till topic?
Citera
2022-06-16, 00:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Estland köper rysk gas så ditt inlägg är felaktigt.
Jag tror du missförstod mig. Estland har uppnått en levnadsstandard och BNP/capita som är mer än dubbelt så hög som Rysslands* helt utan EGNA olje- och gastillgångar.

*) $23,000 mot $10,000 år 2020, https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita

Edit: jag ser nu att du inte missförstod eftersom du sprider Kremls propagande sedan två månader tillbaka. Mitt misstag.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-16 kl. 00:31.
Citera
2022-06-16, 00:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det beror på att du räknar helt fel. Ryssland har som sagt råd med detta, eftersom de sitter på naturtillgångarna. Krig handlar om uthållighet och där har Ryssland allt och väst ingenting.

Så de ryska soldaterna vid fronten har även denna "uthållighet", vs. ukrainarna som bokstavligen slåss för att behålla sin egen egendom, och sitt sätt att leva..

Det fungerade bra i Afghanistan för både Sovjet och USA inte sant, eller i Vietnam..
Citera
2022-06-16, 00:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det här snacket om moral ät åt helvete fel. Det är omöjligt för oss svenskar att förstå den vikt som Ryssland i detta nu lägger i att försvara sitt land och därför fortsätta kriget till varje kostnad.

Var enskild soldat är beredd att offra livet för moderlandet Ryssland; man är under en attack från västerlandet. Moralen bland de ryska soldaterna är mycket hög eftersom det gäller deras egen existens och moderlandets existens.

Det förstår inte vi svenskar och förvånas därför över de ryska framgångarna. Som kan te sig brutala, men de tar mark, de tar land, de vinner kriget eftersom de måste = myckett hög moral

Jag skulle nog äga att Ivan Timofeev, en av Rysslands ledande utrikespolitiska experter, kommer närmre sanningen i sin analys, publicerad i dagens RT.

https://www.rt.com/russia/557231-ivan-timofeev-its-about-more/
Citera
2022-06-16, 00:33
Medlem
Citat:
Kan du vara mer specifik avseende det fetade? Sedan hålla dig till topic?
Topic är hur saker och ting går i UKRAINA för tillfället. Hur börser som inte egentligen inte finns då en börs existerar ENDAST på basis utav hur dess innehåll och agerande mäts gentemot den öppna marknaden, dvs, andra börser lite enkelt sagt. Själv är jag intresserad utav konflikten i fråga, inklusive alla aspekter som berör den på ett verkligt och sanningsenligt vis. Varför skall jag specificera ord för dig? Du är ju så utomordentligt överintellektuell att du självklart kan läsa alldeles på egen hand. Söker du anledning till att se det som antingen personangrepp eller något som innefattar integritet gällande användare måhända? I så fall så berör det verkligen ingetdera, och ej heller var det anledningen. Här, du kan låna en stege av mig om du vill måla nocken själv. Varsågod och nej, en kopp räcker som betalning. Jag är ju svensk trots allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in