2022-06-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Alla de gröna länderna = "hela världen".

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_General_Assembly_Resolution_ES-11/1#/media/File:United_Nations_General_Assembly_resolution_ES -11_L.1_vote.svg

men visst det finns ju länder som inte tycker att putin ska dra ut alla ryska styrkor ur ukraina. (de är de röda i kartan)

Sluta skämta nu.. Varenda människa är emot krig.
Att sedan försöka omsätta det i realpolitik, är en helt annan sak.
Att brödet på ICA är 25% dyrare nu än i början på året..
Det är beviset på att USA, UK och EU har pinkat i motvind.
Citera
2022-06-15, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blerran
Jag har ingen länk,du kunde se det på kanal fyra för 10 minuter sen ”skicka material till Ukraina så Ukraina ska segra sa han! länk har jag ingen tyvärr du kan säkert se den på repris ikväll i nyheterna.. observera att han säger segra i slutet kanske inte många som lägger märker rill sånt men gjorde jag
Ingenting då med andra ord. Tyskland har fortfarande inte levererat det man lovat.

Biden lovar vapen för en miljard. Det räcker med att analysera 40 miljarderspaketet man godkände tidigare för att förstå att det inte kommer att påverka utgången. MOC blir glada dock.
Citera
2022-06-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Visst, vi kan läsa lite om lånebubblan.
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_debt_default

Jag tror snarare att det är du som inte riktigt kan ekonomi.

Tro brukar man göra i kyrkan.
Att veta,, det är något annat som brukar komma av reella förhållanden.
Citera
2022-06-15, 21:41
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ukraina kommer kasta ut dem (igen)....

eller ja, det är ju en by med färre än 1000 invånare.

Så kriget måste gå sämre för rysstrollen än de gör för den röda armen på marken......
En gång i tiden vann röda armén stora segrar som Stalingrad och Kursk.

Nu gör Baggebo vågen över en erövrad byhåla någonstans i nowhere.

Så ja, det går iaf inte bra för ryssen.
Citera
2022-06-15, 21:41
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Tro brukar man göra i kyrkan.
Att veta,, det är något annat som brukar komma av reella förhållanden.
Ska vi prata om Rysslands ekonomi igen om ett halvår?

Oavsett denna cirkeldiskussion så finns pengarna och ekonomin i väst. Hur många människor som bor i vilka delar av världen är inte relevant så lägg av med dina 20% av världens befolkning bor i väst. Det är bara patetiskt när det inte har något betydelse.
Citera
2022-06-15, 21:42
Medlem
raskenss avatar
Putte ska hålla ett tal på fredag. Undrar vad det kan vara? Jag tror knappast han kommer att offentliggöra mobilisering. Sånt kommer han fortsätta köra under bordet med fiffelmetoder.

Kan tänka mig dom drar tillbaka sttyrkor från söder och fokuserar helt på Donbasområdet.
Citera
2022-06-15, 21:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Jävligt rimligt när det stora grannlandet till öst har en förkärlek till att invadera sina grannländer....
Från deras perspektiv är det väst som har en förkärlek för att invadera Ryssland, och de har lika rätt de. För att få fred vill man ha militärer som är tillräckligt starka för att avskräcka mot anfall, men inte så starka så att motparten ser dem som ett hot mot sin egen säkerhet. USA är i det avseendet extremt destabliserande med sin enorma militärmakt de inte tvekar att använda.

Det hade varit bättre med mindre, regionala försvarsallianser. Norden i en, de forna Sovjetstaterna kunde bildat en, Västeuropa en t ex.
Citera
2022-06-15, 21:43
Bannlyst
Citat:
Nato är eniga.
Det tornar upp sig mörka moln på ryssens himmel, putins harvande och misslyckade "militära special operation" har nog försvagat hans position på hemmaplan till den grad att man rustar ukraina för att kasta ut ryssen från (hela) ukraina.

https://www.youtube.com/watch?v=1c1V2vcHIWc&ab_channel=DWNews
I morgon åker Macron, Scholz och Draghi till Kiev för att träffa Zelensky.

Det ska bli högst intressant att se utgången av det mötet.
Citera
2022-06-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Där står det ju vad man gjort. Man har vart där i övervakande förmåga
"The UN Human Rights Monitoring Mission in Ukraine was created in 2014 with the aim of monitoring and advocating for human rights in Ukraine, in particular in "looking for accountability" for the events of the Revolution of Dignity and in monitoring the parts of Donbas and Crimea occupied by Russian forces since the 2014 start of the war in Donbas and annexation of Crimea by the Russian Federation."

Rapporter om vad som sker i östra ukraina har ju släppts med jämna mellanrum

https://reliefweb.int/report/ukraine/report-human-rights-situation-ukraine-1-february-31-july-2021-enruuk

Nu är det krig... På FNs hemsida ser det väldigt "städat" ut,, Skall man ta det som att FN har gjort sitt jobb sedan 2014 när dom första hemskheterna inträffade ?
Eller skall man spekulera kring hur det kunde gå så långt som till Rysslands "special operation"..
Jag är nog bara naiv,, men det luktar riktigt illa från många olika håll i vår samtid.
Citera
2022-06-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Hörde siffran 600 utländska frivilliga (och ett gäng ukrainare) inneslutna.på Azot. Stämmer de siffrorna så vill nog Putin gärna ha dem levande. Med 600 utländska krigsfångar med en dödsdom över sig så hoppas han på att kunna utöva politisk påtryckning gällande vapenleveranser etc.

För att inte tala om alla västgeneraler som finns där.
Citera
2022-06-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
I morgon åker Macron, Scholz och Draghi till Kiev för att träffa Zelensky.

Det ska bli högst intressant att se utgången av det mötet.

Jo, de har ju problem på hemmaplan så de behöver göra ett bra intryck på Zelensky.
Citera
2022-06-15, 21:48
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Putte ska hålla ett tal på fredag. Undrar vad det kan vara? Jag tror knappast han kommer att offentliggöra mobilisering. Sånt kommer han fortsätta köra under bordet med fiffelmetoder.

Kan tänka mig dom drar tillbaka sttyrkor från söder och fokuserar helt på Donbasområdet.
Det kan faktiskt vara något om ett ekonomiskt samarbete med Kina.
http://en.kremlin.ru/events/president/news/68655

Vi får se vad de luriga gubbarna har kokat ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in