Citat:
Ursprungligen postat av
ETA2824-2
Vad i helvete
Ska bli så in i helvete spännande att se om fallet kommer till mindre städer och villamarknaden också. Har läst nånstans att förändringar i marknaden oftast märks först i Stockholm, kanske ligger något i det?
Japp, exakt den bilden har jag haft sen 7 år tillbaka. Luftslottet Stockholm är mest räntekänsligt och rasar först och snabbast vid räntehöjningar.
Räknade lite mer på idungatan 5 för att visa priset inte är så bra som man kan tro.
Vid en köpeskilling på 3.4 milj, som kan räknas som låg just nu, med 85% belåning, som nästan är på 2014 års prisnivå, blir boendekostnaden vid 4.8% ränta.
Ränta efter avdrag: 8785 kr/mån
Månavgift: 2000 kr/mån
Nettokostnad= 10 785 kr/mån !
amortering 2% vid 85% belåning= 4816 kr/mån
Total utgift: 15 601 kr/mån !
Men sen har denna förening, som många andra, stambytts och höjt sina föreningslån (Många har även ombildats och har höga lån)
Totalt föreningslån 35 miljoner (rörligt, räntesats i fjol 0.77-0.88%)
Total yta = 4050 m2
Skuld per m2= ca 8750 m2
Det innebär månadsavgiften kommer höjas med en tusenlapp vid 4.85% ränta, och då räknar jag snällt.
ny uträkning!
Ränta efter avdrag: 8785 kr/mån
Månavgift: 3000 kr/mån
Nettokostnad= 11 785 kr/mån !
amortering 2% vid 85% belåning= 4816 kr/mån
Total utgift: 16 601 kr/mån !
Ser affären på 3.4 milj lika bra ut nu? Vilka är det som skulle köpa en 1a och betala nästan 12 000 kr/mån efter ränteavdrag?
Jag älskar såna här räkneexempel, för det visar hur illa det skulle bli, vid bara 4.85% rörlig ränta, som marknaden har prisat in om ett år.
Denna lägenhet hade tokrasat i pris även vid det idag låga priset på 3.4 milj. De som säljs för 4.5 miljoner i samma storlek, kommer rasa ännu mer procentuellt.
Stockholm står inför ett nytt blodbad, om marknaden får rätt och styrräntan går till 3% och 4.8 rörlig boränta om 1 år.