2022-06-15, 16:46
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Fast kan man vara säker på det? Utreds vanliga singelolyckor så noggrant att man kan fastställa att punktering inte har bidragit till händelsen?

Ingen aning.
Men gummidäck är väl rätt stryktåliga.
Och man ser väl rätt lätt om ett däck saknar luft.
Saknar det luft så kan det ju antingen bero på en punktering,
eller att man skrynklat till fälgen vid en kollision.
Om man tappar luften så plötsligt att man inte hinner undvika
en olycka gissar jag att man trasar sönder däcket en del före en kollision.
Så jag tycker att det här rent statistiskt verkar väldigt ovanligt.
Jag har haft punkteringar flera gånger, men det har alltid känts konstigt
i ratten långt innan det har varit riskabelt.
Och i Vilksfallet var det väl en yrkesförare som var specialutbildad för att
kunna hantera knepiga situationer som körde.
Någon plötslig däckexplosion har jag aldrig varit med om.
Hur vanligt är det på en bil som borde vara väl underhållen?
Citera
2022-06-15, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Ingen aning.
Men gummidäck är väl rätt stryktåliga.
Och man ser väl rätt lätt om ett däck saknar luft.
Saknar det luft så kan det ju antingen bero på en punktering,
eller att man skrynklat till fälgen vid en kollision.
Om man tappar luften så plötsligt att man inte hinner undvika
en olycka gissar jag att man trasar sönder däcket en del före en kollision.
Så jag tycker att det här rent statistiskt verkar väldigt ovanligt.
Jag har haft punkteringar flera gånger, men det har alltid känts konstigt
i ratten långt innan det har varit riskabelt.
Och i Vilksfallet var det väl en yrkesförare som var specialutbildad för att
kunna hantera knepiga situationer som körde.
Någon plötslig däckexplosion har jag aldrig varit med om.
Hur vanligt är det på en bil som borde vara väl underhållen?

Bilen had esom sagt sensorer i däcken som visade korrekt tryck och temp i däcken ända fram till olyckan.

Däcken var helt nya, speciella för tunga SUVar och hade hastighetsindex för 240 km/h och belastningsindex för 1090*4 kg = 4360 kg vilket motsvarar bilens vikt och är enligt spec från tillverkaren.

Om man tar det i beaktande så här vi inne på statistiska sannolikheter på kärnreaktorhaverier att en bil som färdas i 140-150 plötsligt ska råka ut för ett däck vars slitbana plötsligt lossnar på rak torr väg utan yttre påverkan.
Citera
2022-06-15, 17:17
Medlem
goofers avatar
Jag har varit med om att slitbanan släppt, det var helt odramatiskt i 110km/h. På taxibilar förr så användes ofta regumerat från zdäck och det hände att det blev bulor eller att däcket separerade. Jag har aldrig hört att det skulle leditxtill en olycka. Bara att stanna och byta hjul.

Vet någon om haverikomissionen är inblandad och har gjort en egen utredning av olyckan?
Den skulle man ju vilja läsa.

Det blev som jag och andra trodde, ingen polis kommer lastas eller få ta ansvar för det som hände, skulden läggs på ett stackars däck men det är faktiskt märkligt att Pirelli inte uttalat sig. Har de fått munkavle av Säpo?
Citera
2022-06-15, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Bilen hade däckvarningsystem både mot för lågt tryck och för hög temp.
Och det visade inget avvikande enligt rapporten.

I så fall en väldigt märklig punktering som bara plötsligt skulle ha inträffat utan någon som helst varning från sensorerna i däcken.

Enda förklaring är som sagt separering av slitbanan och att det gav plötslig obalans i relativt hög fart. Det är väl så man ska tolka rapporten.
Men att helt nya däck separerar på det sättet är svårt att ens fatta,

Hur vet man att däcket uppfyllde specifikationen som Pirelli har angivit och som däcket är stämplat med ?
Alla utgår ifrån att däcken uppfyllde alla krav på tryck, temp m.m.

Har någon vid tillverkningen av däcken fifflat med prestanda eller har någon försvagat däcken med yttre påverkan ?

Gå sönder utan anledning har jag också svårt att tro på !!
Citera
2022-06-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Hur vet man att däcket uppfyllde specifikationen som Pirelli har angivit och som däcket är stämplat med ?
Alla utgår ifrån att däcken uppfyllde alla krav på tryck, temp m.m.

Har någon vid tillverkningen av däcken fifflat med prestanda eller har någon försvagat däcken med yttre påverkan ?

Gå sönder utan anledning har jag också svårt att tro på !!

Pirelli liksom alla andra gör löpande kvalitetskontroller. Konstruktionen är säkert CE- märkt också.
Det man kunde ha gjort i detta fall (som de kanske har gjort) är att testa lagerdäck från samma tillverkningsbatch nu i efterhand. Men jag tycker rapporten verkligen glider undan just det fullständigt orimliga i att slitbanan separerar på ett helt nytt däck med korrekt belastningsindex och 100 km/h lägre hastighet än garanterad maxhastighet. Som dessutom är rejält tilltagen.

Det hade varit rimligt att kolla upp Pirellis kvalitetskontroller och undersökt andra däck i batchen.

Man kan förstå att det är svårt att spekulera i sabotage eller annan yttre åverkan typ vasst föremål på vägbanan (som ingen anna sett).

Svårt läge. Även för oss som spekulerar.
Men det är ett så orimligt scenario att man måste undra.
Citera
2022-06-15, 17:51
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man verkar inte beaktat om det är lämpligt att köra i 160 km/h med en 4,5 ton tung bil på en kurvig väg, även om man får enligt lagen? Jag kallar inte det en olycka utan en vansinneskörning!
Jag måste ha missat bevisen för att de körde 160 vid tillfället för "olyckan" kan du visa dom?
Citera
2022-06-15, 17:54
Medlem
quggels avatar
Den typen av explosioner i vad som var helt nya däck är osannolikt.
Utredningen är i sedvanlig ordning (jmf Palmemordet) genomförd av ett gäng tomtar.
Citera
2022-06-15, 18:02
Medlem
quggels avatar
Var byttes däcken, när, hur och av vem?
Citera
2022-06-15, 18:05
Medlem
Med tanke på att farten var väldigt hög och att de dog därav så pekar det väldigt mycket på en olycka. Var farten så hög som 160 km / h så var det självförvållat, möjligen att något oväntat problem dök upp som föraren inte kunde parera.

Men allt snack om mord är i mina ögon rent nonsen.
Citera
2022-06-15, 18:24
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandos
Du missade att _hela_ slitbanan hade lossnat? Så ingen liten pyspunka.... Eller så var det en liten skada som, pga. tung bil o kombination med hög fart gjorde att däcker gav upp.

Känns märkligt att ett skottsäkert däck kan få fordonet att haverera på det viset.

Citat: "Skyddsfordonet var utrustat med skottsäkra däck i form av en hård innerkärna
av gummi som monterats på fälgen. Ytterdäcket på denna typ av hjul är fri-
stående och monteras på fälgen som vanligt."
Senast redigerad av zilog-80 2022-06-15 kl. 18:27. Anledning: citat
Citera
2022-06-15, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man verkar inte beaktat om det är lämpligt att köra i 160 km/h med en 4,5 ton tung bil på en kurvig väg, även om man får enligt lagen? Jag kallar inte det en olycka utan en vansinneskörning!
Hur som kan PM (polismyndigheten) ha gjort en fullt undermålig Risk- och Konsekvensanalys - betr. körandet med dessa "pansarfordon".
Svensk Dårskap - Big Time!!!
OM man istället hade kört i 110-120.....hade samma Dödliga Flygtur uppstått även då?
Citera
2022-06-15, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag måste ha missat bevisen för att de körde 160 vid tillfället för "olyckan" kan du visa dom?

1. De körde i 140- någonting enligt rapporten.
2. Vägen var en rak och bred motorväg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in