2022-06-15, 11:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Källan är faktiskt den Ryska Guvernören i ockuperade Zaporizhzhia.

Du läser bara hälften. De försökt lägga till i Beirut men fick inte utan gick vidare mot Syrien.

Men du får sätta dig in i detta om du vill, när du vill.

EDIT: jag sa att en av Ukrainas främsta handelspartner med spannmål är Libanon. Mer än så sa jag inte. De kommer inte få något vete av Ukraina i år i varje fall. De kan ju hoppas att de får köpa billigt av Ryssland då.
Eftersom Moskva ockuperar nästan hela Svartahavskusten förutom Odessa som är minerad, är det väl självklart att exporten måste gå via Mariupol eller Krim. Huvudsaken är väl att spannmålet skeppas ut till de länder som behöver det? Huruvida ersättning sker till odlarna eller mellanhänder är en underordnad fråga just nu när läget är som det är.
De har väl tagit av det som var magasinerat i jättelika lagerhus vid hamnarna. Årets skörd har inte levererats ännu.
Du skriver att Libanon inte får men samtidigt att lastfartyg inte fick lägga till. Om de inte tar emot är det väl deras eget fel?
Citera
2022-06-15, 11:01
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
https://www.theguardian.com/world/2022/jun/10/ukraine-casualty-rate-russia-war-tipping-point

10-20 mil suverän stat räcker för att marktrupper inte lagligen ska kunna ta sig till Ryssland.
Ja, men eftersom de suveräna staterna du talar om de facto är ukrainskt territorium som innebär de ju inte något skydd över huvud taget.

Citat:
Det är kanske lite av ett förlegat koncept från ryssens sida, men de ligger uppenbarligen lite efter i den militärstrategiska utvecklingen.
Jo, de verkar strida som man gjorde under andra världskriget och så länge man har resurserna så är det inte omöjligt att nå framgång, men så fort man får problem med underhåll och med att få fram t.ex. artilleriammunition så kommer det att gå åt pipsvängen då Ukraina strider på modernt sätt.

Citat:
Ja Ryssland vill att Ukraina ska kollapsa så att man kan ta över helheten, det är självklart bättre med ett stort land som gräns, men i nuläget handlar det om att långsamt försvaga Ukraina. Man fortsätter nu med attacker västerut, för att Ukrainas styrkor inte ska kunna göra en kraftsamling och återta sina förlorade regioner. Ryssland kan fortsätta hur länge som helst, ledningen bryr sig inte hur många som dör. Ukraina kommer inte kunna vidmakthålla
Du har rätt i att det förefaller vara Rysslands taktik, men jag tror inte alls de har oändliga resurser, varken vad gäller materiel eller personal. Det går bra just nu, men när man måste börja skicka unga män från storstäderna till fronten kan det snabbt slå tillbaka och eftersom Ukraina får en jämn ström med materiel från väst så riskerar Ryssland att förlora kriget då det i grunden är en materielsport...
Citera
2022-06-15, 11:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Eftersom Moskva ockuperar nästan hela Svartahavskusten förutom Odessa som är minerad, är det väl självklart att exporten måste gå via Mariupol eller Krim. Huvudsaken är väl att spannmålet skeppas ut till de länder som behöver det? Huruvida ersättning sker till odlarna eller mellanhänder är en underordnad fråga just nu när läget är som det är.
Det är det väl inte. Ska inte Ukraina själva bestämma var spannmålet ska säljas och hur inkomsterna ska fördelas?

Citat:
De har väl tagit av det som var magasinerat i jättelika lagerhus vid hamnarna. Årets skörd har inte levererats ännu.
Oavsett så är det inte Rysslands spannmål att ta. Ockupera och Annektera är helt två skilda saker. Vid ockupation så får du inte ta några av landets resurser. Då är det stöld.

Citat:
Du skriver att Libanon inte får men samtidigt att lastfartyg inte fick lägga till. Om de inte tar emot är det väl deras eget fel?
Kanske Libanon inte ville betala pengar till Ryssland? Hur ska jag veta varför de inte fick lägga till. De fick det uppenbarligen inte.
Citera
2022-06-15, 11:13
Avstängd
Citat:
Inget land förutom Ryssland har i modern tid hotat med kärnvapen. Inget land med självrespekt .....

Faktaupplysning!
Kan direkt ur minnet härleda att Kennedy faktiskt gjorde det under Kubakrisen samt att Trump hotade Nordkorea häromåret.
Det finns säkert fler tillfällen.
Dessutom vill jag bara påminna dig om att det enda land som hittills idkat kärnvapenattacker mot civila mål är just USA. Därför behöver inte USA hota i tid och otid, alla vet att de kan använda bomberna.
Citera
2022-06-15, 11:19
Avstängd
Citat:
Det är det väl inte. Ska inte Ukraina själva bestämma var spannmålet ska säljas och hur inkomsterna ska fördelas?

Oavsett så är det inte Rysslands spannmål att ta. Ockupera och Annektera är helt två skilda saker. Vid ockupation så får du inte ta några av landets resurser. Då är det stöld.

Kanske Libanon inte ville betala pengar till Ryssland? Hur ska jag veta varför de inte fick lägga till. De fick det uppenbarligen inte.

Hur har du tänkt att det ska gå till att exportera vete från ockuperat område om det inte finns överenskommelser mellan Kiev och Moskva ännu?
Ska vetet ligga och ruttna och folk svälta istället?
Läget är exceptionellt och kräver därför exceptionella åtgärder. Rättvisa? Finns väl ingen rättvisa i öppet krig?
Därför är det viktigt att staterna så fort som möjligt når överenskommelser och lägger ned vapnen.
Citera
2022-06-15, 11:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Faktaupplysning!
Kan direkt ur minnet härleda att Kennedy faktiskt gjorde det under Kubakrisen samt att Trump hotade Nordkorea häromåret.
Det finns säkert fler tillfällen.
Dessutom vill jag bara påminna dig om att det enda land som hittills idkat kärnvapenattacker mot civila mål är just USA. Därför behöver inte USA hota i tid och otid, alla vet att de kan använda bomberna.
Jag kanske var lite otydlig med modern tid. Jag menade tiden efter kalla kriget.

Sedan tror jag faktiskt aldrig att Kennedy hotade med kärnvapen. Kennedy var en stark Anti-kärnvapen president och det låter inte som om det skulle ligga i hans natur. Visa gärna var han hotade någonstans.

Trump tänker jag inte kommentera. Han är inte NATO personifierad. Mer galen människa får man leta efter. Uttalandet från Trump blev i varje fall totalsågat av alla i väst.

USA använde kärnvapen för 80 år sedan under andra världskriget. Jag ser inte relevansen till dagens situation.
Citera
2022-06-15, 11:26
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Hur har du tänkt att det ska gå till att exportera vete från ockuperat område om det inte finns överenskommelser mellan Kiev och Moskva ännu?
Det finns såklart inga överenskommelser mellan två krigande parter. Låt det ligga tills man kommer överens.

Citat:
Ska vetet ligga och ruttna och folk svälta istället?
"Hard Grains: These include buckwheat, corn, flax, mullet, kamut, wheat (durum, hard red, hard white, soft, and special bake), spelt, and triticale. If stored properly, these have an average shelf life of 10 to 12 years, however, this can be increased to 30 years or longer."

EDIT: ska tillägga att många länder har förråd med spannmål. Svälten kommer inte att komma i närtid. Exempelvis läste jag att Egypten har ett spannmålslager som räcker i 7 år.

Citat:
Läget är exceptionellt och kräver därför exceptionella åtgärder. Rättvisa? Finns väl ingen rättvisa i öppet krig?
Därför är det viktigt att staterna så fort som möjligt når överenskommelser och lägger ned vapnen.
Så kan man resonera men det är likförbannat stöld.
Senast redigerad av Conception 2022-06-15 kl. 11:29.
Citera
2022-06-15, 11:33
Avstängd
Citat:
Jag kanske var lite otydlig med modern tid. Jag menade tiden efter kalla kriget.

Sedan tror jag faktiskt aldrig att Kennedy hotade med kärnvapen. Kennedy var en stark Anti-kärnvapen president och det låter inte som om det skulle ligga i hans natur. Visa gärna var han hotade någonstans.

Trump tänker jag inte kommentera. Han är inte NATO personifierad. Mer galen människa får man leta efter. Uttalandet från Trump blev i varje fall totalsågat av alla i väst.

USA använde kärnvapen för 80 år sedan under andra världskriget. Jag ser inte relevansen till dagens situation.
Du kan googla själv på Kennedy. Jag minns det för att mina föräldrar samt lärare berättade att USA var beredda att använda kärnvapen mot Sovjet. Alla i Sverige var jätterädda för ett kärnvapenkrig. Det var det som gjorde att Sovjet backade .
Du anser att Trump var galen och den åsikten får stå för dig. Enligt olika "polls" I USA har han större stöd I opinionen än vad Biden har.
Det räcker väl att se vad som hänt efter att Biden tillträdde - vi är på väg in I WW3. Snyggt jobbat Mr President!
Referenser till vad som hände under WW2 är annars flitigt använda apropå Ukraina konflikten. Men jag ska lägga på minnet nu att det inte alls är relevant eftersom det är så länge sedan. Håller med.
Senast redigerad av Mary99 2022-06-15 kl. 11:35.
Citera
2022-06-15, 11:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du kan googla själv på Kennedy. Jag minns det för att mina föräldrar samt lärare berättade att USA var beredda att använda kärnvapen mot Sovjet. Alla i Sverige var jätterädda för ett kärnvapenkrig. Det var det som gjorde att Sovjet backade.
Jag har googlat men hittar ingenting om att Kennedy hotade Ryssland med kärnvapen. Vad de gjorde var att förhindra missilerna att nå Kuba men ingenting om att beskjuta Sovjet.

Citat:
Du anser att Trump var galen och den åsikten får stå för dig. Enligt olika "polls" I USA har han större stöd I opinionen än vad Biden har.
Det räcker väl att se vad som hänt efter att Biden tillträdde - vi är på väg in I WW3. Snyggt jobbat Mr President!
jaja, vi säger så. Såklart det var Bidens fel att Putin anföll Ukraina.

Trump är såklart fantastisk och hade undvikit kriget om han fick sitta kvar. Det fick han inte.
Citera
2022-06-15, 11:50
Avstängd
Citat:
Jag har googlat men hittar ingenting om att Kennedy hotade Ryssland med kärnvapen. Vad de gjorde var att förhindra missilerna att nå Kuba men ingenting om att beskjuta Sovjet.

jaja, vi säger så. Såklart det var Bidens fel att Putin anföll Ukraina.

Trump är såklart fantastisk och hade undvikit kriget om han fick sitta kvar. Det fick han inte.
Jag vet inte men du har en tendens att säga emot dig själv när du argumenterar.
Först säger du att det kommer bli svält i de länder som importerar från Ukraina och sedan hävdar du att de har lager så det räcker? Jag får inte ihop det.
Först säger du att Libanon inte får vete eftersom Moskva vill vara elaka och sedan säger du att de fick leverans men ville inte ta emot.
Du säger att länder med självrespekt inte hotar med kärnvapen men vill samtidigt ignorera att USA hittills är det enda land som effektuerat sitt hot.
Du är upprörd över att Moskva exporterar ukrainskt vete eftersom de ekonomiska villkoren inte är fastslagna. Vilket är viktigast att svälten undviks i tredje världen eller att det först blir fred i Ukraina?
USA är faktiskt världens enda supermakt och självfallet är de inblandade i många konflikter världen över, så också Ukraina. Biden hade givetvis kunnat undvika att det gick så långt som det nu har gjort i Ukraina. Putin är tveklöst aggressorn men Biden hade kunnat förhindra anfallet.
En distinktion som är uppenbar för de flesta.
Senast redigerad av Mary99 2022-06-15 kl. 11:56.
Citera
2022-06-15, 12:04
Avslutad
Citat:
Bra, det har du inte skrivit förut. Du

Jag förstår jättebra. Förklara nu hur kärnvapenhotet var "larvigt" och hur Ryssland inte har förstört för sig själva för en lång tid framöver.

Det är larvigt att tro att Ryssland ska använda kärnvapen "bara för att..."

Precis som USA, Storbritannien m.fl så påminde Ryssland att om ett kärnvapenland krigar mot Ryssland är dom berättigade att använda kärnvapen.

Ni som stödjer att fler Ukrainare ska dö för ingen nytta verkar tro att Ryssland kommer bomba med kärnvapen för att Putin är galen eller något liknande.
Citera
2022-06-15, 12:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag vet inte men du har en tendens att säga emot dig själv när du argumenterar.
Först säger du att det kommer bli svält i de länder som importerar från Ukraina och sedan hävdar du att de har lager så det räcker? Jag får inte ihop det.
Jag har aldrig sagt att det ska bli svält någonstans. Det är pro-ryssarna som hävdar det.

Citat:
Först säger du att Libanon inte får vete eftersom Moskva vill vara elaka och sedan säger du att de fick leverans men ville inte ta emot.
Det har jag aldrig sagt heller. Jag sa att mottagare av mest vete från Ukraina är Libanon. Sedan sa du att ett av skeppen lastat av i Libanon. Nej sa jag då. Det känns snarare att det är du som är dement.

Citat:
Du säger att länder med självrespekt inte hotar med kärnvapen men vill samtidigt ignorera att USA hittills är det enda land som effektuerat sitt hot.
För 80 år sedan under andra världskriget. För att slippa amerikanska förluster för att Japan vägrade att ge upp. Vad har det med Ukraina och dagens situation undrar jag fortfarande.

Citat:
Du är upprörd över att Moskva exporterar ukrainskt vete eftersom de ekonomiska villkoren inte är fastslagna. Vilket är viktigast att svälten undviks i tredje världen eller att det först blir fred i Ukraina?
Jag är upprörd över att Moskva snor vete och tar vinstpengarna. Pengar de sedan använder för att kriga mot Ukraina. Det borde inte vara svårt att förstå att det är så det går till. Varför fattar inte du det?

Citat:
USA är faktiskt världens enda supermakt och självfallet är de inblandade i många konflikter världen över, så också Ukraina. Biden hade givetvis kunnat undvika att det gick så långt som det nu har gjort i Ukraina. Putin är tveklöst aggressorn men Biden hade kunnat förhindra anfallet.
En distinktion som är uppenbar för de flesta.
Jaså, hur skulle Biden ha gjort när knappt någon visste att invasionen skulle äga rum. Skulle han hotat med kärnvapen? Biden hotade med mer sanktioner vilket nu har trätt i kraft.
Senast redigerad av Conception 2022-06-15 kl. 12:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in