Citat:
Ursprungligen postat av
nickenyfiken1995
Hej! Vet att detta kommer att sticka i mångas ögon, men jag är otroligt glad över en aktie och bostadsmarknad som går neråt.
Jag är i 20 års åldern och drömmen att en dag kunna köpa en villa, äga lite kapital och annat trevligt har alltid legat i motvind. Bostadspriser som skjutit upp i taket, en aktiemarknad där i princip allt är övervärderat och löner som stagnerat skapar inga bra förutsättningar att komma igång i livet.
Faktum är att "boomers" sitter på majoriteten av allt kapital, millennials och generation Z är den fattigaste generationen utifrån fördelning av tillgångar i samhället.
Men nu ser jag ljuset i tunneln, varje dag börsen faller och ju mer räntorna höjs hoppet om en rejäl "reset" när min generation får chansen att etablera sig!

Jag förstår att du är glad över en rensning och omställning men hög inflation är inget att vara glad över.
Många priser kommer stanna där de är och med tanke på vilka höga skatter vi har i Sverige är det ännu värre.
Du säger att du äger knappt något, du måste missat att inflationen slår hårdast mot de som har minst.
Även om priserna går ner så gör de det för att du får låna ännu mindre.
Dvs har du samma förutsättningar som innan.