2022-06-15, 02:31
Medlem
Det har inte varit sämre framtidsutsikter för unga i modern tid, än vad det är nu.
Vi är på väg in i vad som kommer vara den värsta lågkonjunkturen någonsin och Sverige är sämre rustat att möta den än någonsin tidigare.
Analogin att vi målat in oss i ett hörn räcker inte till. Vi har målat in oss i ett hörn med färg som inte torkar, i ett hus som håller på att rasa och har precis upptäckt att vi inte har någon färg, spik eller brädor kvar.
Och viken generation av unga människor är det som skall tackla den annalkande krisen?
Den sämst utbildade, minst belästa, mest bortklemade och curlade generation som Sverige producerat sedan vi blev ett någorlunda industrialiserat land.
Och som lök på laxen har vi importerat hundratusentals människor som aldrig kommer vara något annat än en börda för landet.

I bästa fall tar våra politiker sitt förnuft till fånga och genomför ett aldrig tidigare skådat stålbad.
En total reformation av samhället där det är slut på allt vad bidrag, subventioner och bistånd heter och staten endast sysslar med sådant som är positivt för landet och dess medborgare som helhet.
Ett sådant scenario är dock mycket, mycket osannolikt
Citera
2022-06-15, 02:44
Medlem
ArgusOnes avatar
Så när löneutvecklingen stagnerar och du tjänar lika mycket som en ICA anställd så tycker du att det är fint att du inte har råd med bolån då räntan är på över fyra procent.

Du får bo hemma längre.
Citera
2022-06-15, 05:07
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPeter
Det kommer inte gynna dig ett jävla piss. Det är inte så ekonomi fungerar. För de rika blir det en olägenhet, men för sådana som du blir det förödande. Pucko.

Och kommer det gynna mig då? Bergssäkert jobb med 42.500 brutto och 1 miljon nästa år att gå in på bomarknaden med. Kan även få loss 500 000 till genom sälja bilen och båten.
Citera
2022-06-15, 05:08
Medlem
Storfetdases avatar
Samma här, hoppas att boomer-generationen kommer att få lida jävligt mycket för vad dom ställt till med. Jag hoppas att dom sitter där på ålderdomshemmet och lider när Fatima inte vill byta deras blöja. Eran generation har ju fan förstört allt som är ett tradionellt samhälle och knullat alla generationer som kommer efter.
Citera
2022-06-15, 05:21
Medlem
vasaduellers avatar
Ekonomin är styrd och tiltad. Oavsett läget på ekonomiska variabler, så kommer du att förlora i längden. Visst finns möjligheten att ackumulera ett mindre kapital, över tid, genom att köpa in sig i pyramidspelet. Men i praktiken så ger du bort det mesta av din tid och kraft.

En väg ut är att frigöra sig från pengar så långt det är möjligt. Flytta långt ut på landet. Så snart du har fått ihop minsta möjliga insats för att kunna köpa ett ödetorp med stor tomt. Odla egen mat och bygg själv det du behöver. Bra relationer har större potential för att generera lycka, än konsumtion.
Citera
2022-06-15, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken1995
Hej! Vet att detta kommer att sticka i mångas ögon, men jag är otroligt glad över en aktie och bostadsmarknad som går neråt.

Jag är i 20 års åldern och drömmen att en dag kunna köpa en villa, äga lite kapital och annat trevligt har alltid legat i motvind. Bostadspriser som skjutit upp i taket, en aktiemarknad där i princip allt är övervärderat och löner som stagnerat skapar inga bra förutsättningar att komma igång i livet.

Faktum är att "boomers" sitter på majoriteten av allt kapital, millennials och generation Z är den fattigaste generationen utifrån fördelning av tillgångar i samhället.

Men nu ser jag ljuset i tunneln, varje dag börsen faller och ju mer räntorna höjs hoppet om en rejäl "reset" när min generation får chansen att etablera sig!

Jag förstår att du är glad över en rensning och omställning men hög inflation är inget att vara glad över.
Många priser kommer stanna där de är och med tanke på vilka höga skatter vi har i Sverige är det ännu värre.

Du säger att du äger knappt något, du måste missat att inflationen slår hårdast mot de som har minst.
Även om priserna går ner så gör de det för att du får låna ännu mindre.
Dvs har du samma förutsättningar som innan.
Citera
2022-06-15, 06:46
Medlem
Citat:
Hej! Vet att detta kommer att sticka i mångas ögon, men jag är otroligt glad över en aktie och bostadsmarknad som går neråt.

Jag är i 20 års åldern och drömmen att en dag kunna köpa en villa, äga lite kapital och annat trevligt har alltid legat i motvind. Bostadspriser som skjutit upp i taket, en aktiemarknad där i princip allt är övervärderat och löner som stagnerat skapar inga bra förutsättningar att komma igång i livet.

Faktum är att "boomers" sitter på majoriteten av allt kapital, millennials och generation Z är den fattigaste generationen utifrån fördelning av tillgångar i samhället.

Men nu ser jag ljuset i tunneln, varje dag börsen faller och ju mer räntorna höjs hoppet om en rejäl "reset" när min generation får chansen att etablera sig!

Samma här! Mina föräldrar är egoistiska mångmiljonärer som sitter på flera dyra fastigheter men jag och mina syskon har ALDRIG fått en krona av dem någonsin. Har också arbetat utomlands i flera år och hyrt bostad, jag ser fram emot kraschen, bryr mig inte ett skit om mina föräldrars fastigheter går ner i värde då jag aldrig kommer få ärva dem i alla fall.
Citera
2022-06-15, 07:49
Medlem
Citat:

Du har missförstått det hela tyvärr. Vid en ekonomisk kris så kommer de med minst erfarenhet och utbildning alltid drabbas värst. Dvs de yngsta.
Citera
2022-06-15, 08:05
Medlem
Aktieklipparns avatar
Frågan är väl om du nånsin kommer våga köpa.. när/om bostadspriserna gått ner tex 30%
och media skriker ut att det bara är början, så är risken stor att du avvaktar och sedan står
kvar på perrongen när tåget går.

Jag själv håller på att försöka sälja villan och flytta till mitt fritidshus. Jag vill ha loss pengar
som jag skall kunna investera på börsen om/när tillfälle ges. Blir omöjligt att pricka in botten
men jag tänker att om man tex har en miljon att investera så kan man sätta in 200.000 för
varje 10% det går ner. Kanske inte det mest optimala, men säkrare och man riskerar inte att
hamna utanför. Skall dock tilläggas att jag planerat sälja om 2-3år, men vill passa på nu.

Gällande bostadsköp så kan man börja med en mindre bostad och om priserna sjunker byter
du upp dig till en större som sjunkit mer.. så tänkte jag i slutet på 90-talet. Nedgången kom
aldrig, men jag sålde första bostaden med vinst som gav mig möjlighet att köpa villa.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2022-06-15 kl. 08:07.
Citera
2022-06-15, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Helt rätt! Problemet för dig blir väl att köpa in sig, men det är i alla fall lättare nu.

Så fort du kan, köp ett "säkert" objekt. Och Spera, bara en 500-ing i månaden spelar roll!

Och om det nu blir en riktig jobbig nedgång så finns ju risken med att ens behålla ett jobb för vissa.
Nu sitter jag ganska så säkert på mitt jobb kommer dock förlora en del kunder troligtvis och lönen likaså minska o då blir det ju till att dra ner på alla typer av tjänster och enbart betala för förnödigheter så som tak över huvudet och egen lagad Mat.

Redan nu med de ökade matkostnaderna så har jag börja laga egen mat gör tillräckligt många detta så går restaurangerna under.

Var liten under 90 talskraschen men mina föräldrar sa att de ej själva märkte av den trots att de bodde i hus då båda alltid haft arbeten där efterfrågan är stor så tror nästan det är avgörande hur man klarar en krasch är vad för jobbar har.
Citera
2022-06-15, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crow2000
Jag är dubbelt så gammal och anser att du har helt rätt!
När jag startade mitt "vuxna" liv kostade en 2:a 150 000, ett radhus 350 000 och en enklare villa en bra bit under miljonen. Därför bor jag idag löjligt billigt med lån bara på ett av barnens hus. Mina små gen Z avkommor hade haft svårt att komma in i bostadkarusellen på egen hand. Varför ska fastigheter stiga i värde? Om de underhålls och renoveras ska de väl på sin höjd följa KPI.
Nej, en riktig jäkla krasch är vad som måste till. Jag bjuder så gärna på nedgången av mina egna fastigheter. De är hem och inga investeringsobjekt.

Största problemet är väl antagligen invandringen och det har gjort att det är bostadsbrist och därför blir fastigheterna dyrare.. Jag har flera kompisar som köpte lägenhet i slutet på 90talet för 25-45 tusen och dom lägenheterna säljs idag för 350-450 tusen.. Så ja jag håller med om att det är sjukt..
Citera
2022-06-15, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Ja det unnar jag er verkligen. Det kommer finnas de som tvingas sälja och givetvis de som säljer i panik. För oss som är lite luttrade efter både krisen på 90-talet och finanskrisen 2007 så finns dock vetskapen att det alltid lönar sig att sitta stilla i båten. Försök att spara så mycket du kan och var redo när tillfälle ges.
Ja men exakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in