2022-06-14, 22:27
Medlem
Hej! Vet att detta kommer att sticka i mångas ögon, men jag är otroligt glad över en aktie och bostadsmarknad som går neråt.

Jag är i 20 års åldern och drömmen att en dag kunna köpa en villa, äga lite kapital och annat trevligt har alltid legat i motvind. Bostadspriser som skjutit upp i taket, en aktiemarknad där i princip allt är övervärderat och löner som stagnerat skapar inga bra förutsättningar att komma igång i livet.

Faktum är att "boomers" sitter på majoriteten av allt kapital, millennials och generation Z är den fattigaste generationen utifrån fördelning av tillgångar i samhället.

Men nu ser jag ljuset i tunneln, varje dag börsen faller och ju mer räntorna höjs hoppet om en rejäl "reset" när min generation får chansen att etablera sig!
Citera
2022-06-14, 22:32
Medlem
Är glad för din generations skull! Jag drabbas personligen på många sätt då jag har fastigheter och föräldrar med fastigheter med men galenskapen som skett senaste 10 åren har snedvridit mycket sundheter i samhället och nu är det dags att saker återställs, även om det kostar ekonomiskt
Citera
2022-06-14, 22:36
Medlem
Vansterpartiets avatar
Så är det. Det vore hög tid att den så kallade bostadskarriären tas död på och bostäder går tillbaka till att vara just bostäder och inte spekulationsobjekt. De som är medelålders idag har verkligen åkt räkmacka inom alla kategorier och sugit ut allt man kan för egen vinning.

Framtiden är er.
Citera
2022-06-14, 22:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken1995
Hej! Vet att detta kommer att sticka i mångas ögon, men jag är otroligt glad över en aktie och bostadsmarknad som går neråt.

Jag är i 20 års åldern och drömmen att en dag kunna köpa en villa, äga lite kapital och annat trevligt har alltid legat i motvind. Bostadspriser som skjutit upp i taket, en aktiemarknad där i princip allt är övervärderat och löner som stagnerat skapar inga bra förutsättningar att komma igång i livet.

Faktum är att "boomers" sitter på majoriteten av allt kapital, millennials och generation Z är den fattigaste generationen utifrån fördelning av tillgångar i samhället.

Men nu ser jag ljuset i tunneln, varje dag börsen faller och ju mer räntorna höjs hoppet om en rejäl "reset" när min generation får chansen att etablera sig!
Kan förstå dej till viss del.
Men ser vi tillbaka 100 år så är trenden densamma.
Allt kostar mer och mer.
Om du investerar rätt idag och tänker långsiktigt kommer du också att kvittera ut en bra förtjänst.
Jag tyckte bostadsmarknaden var horribel för 30 år sedan...
Rena rean om de priserna var aktuella idag...
Citera
2022-06-14, 22:48
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
varje dag börsen faller
Det gäller att våga köpa på rean också. Om det inte räcker med skadeglädje i största allmänhet? Med hög inflation kan det bli svårare att spara.
Citera
2022-06-14, 22:53
Medlem
Citat:

Jag tror det är din mentalitet som främst gör att du aldrig kommer ha de sakerna du nämner. Va glad över att andra få det bra och önska att alla hade det lika bra istället för att önska att ingen hade det.

Sen har du rätt i att boomers mer eller mindre har förstört detta decennium
Citera
2022-06-14, 23:04
Medlem
Ja det unnar jag er verkligen. Det kommer finnas de som tvingas sälja och givetvis de som säljer i panik. För oss som är lite luttrade efter både krisen på 90-talet och finanskrisen 2007 så finns dock vetskapen att det alltid lönar sig att sitta stilla i båten. Försök att spara så mycket du kan och var redo när tillfälle ges.
Citera
2022-06-14, 23:12
Medlem
Se till att hoppa in också och försök ej pricka botten börja köp in dig i aktier så tidigt som möjligt med varje lön du får in att vänta in den exakta botten är jäkligt svårt o göra ett vinnande koncept har ju genom tiderna att sluta läsa skräckexempel i tidningar om hur börsen kommer krascha och bara lägga in en slant månad efter månad år ut år in så ska du se att du kan bada i guldmynt om ett par år
Citera
2022-06-14, 23:13
Medlem
Crow2000s avatar
Citat:

Jag är dubbelt så gammal och anser att du har helt rätt!
När jag startade mitt "vuxna" liv kostade en 2:a 150 000, ett radhus 350 000 och en enklare villa en bra bit under miljonen. Därför bor jag idag löjligt billigt med lån bara på ett av barnens hus. Mina små gen Z avkommor hade haft svårt att komma in i bostadkarusellen på egen hand. Varför ska fastigheter stiga i värde? Om de underhålls och renoveras ska de väl på sin höjd följa KPI.
Nej, en riktig jäkla krasch är vad som måste till. Jag bjuder så gärna på nedgången av mina egna fastigheter. De är hem och inga investeringsobjekt.
Senast redigerad av Crow2000 2022-06-14 kl. 23:18.
Citera
2022-06-14, 23:19
Medlem
Jag kan på ett sätt förstå andemeningen i trådstarten, men det är ett feltänk...

Är du 20 år och längtar efter en fastighetskrasch för att "komma in på marknaden", och tror att inflation är frälsningen för att ta sig dit så får du tänka om. Inflation kommer att vara den absoluta motsatsen !

Det du i verkligheten kommer att få uppleva är :

Ung ålder = Dåligt kontaktnät, liten arbetslivserfarenhet/kort anställningstid - Du kommer att vara längst ner i kedjan när företagen måste säga upp personal (sist in -> först ut).

Om du ändå får behålla jobbet så urholkas köpkraften i rasande fart, det kanske inte blir så illa som på 80-talet med 10% i lönehöjningar (och en inflation på säg 15%), i realiteten en lönesänkning varje år på 5%. Men om det blir så illa då kommer du inte ha en chans att köpa in dig på bostadsmarknaden. Att kvala in för ett bostadslån (som av naturliga orsaker då ökat till tvåsiffriga belopp) kommer du inte fixa. Bara låt oss spekulera i att en lägenhet går ner i pris från dagens 5 millar till 2,5 millar i den dystopiska inflationsframtiden....kommer du att klara av en 10% ränta på det lånet ? Den är (i min påhittade framtid) 10% och ränteavdragen är borta ! Det kostar dig 250000 kr/år...i bara räntor.

Du kanske drömmer om ett scenario som vid en snabb tanke teoretiskt skulle kunna gynna dig, men i realiteten blir det exakt tvärt om !

Bostadsrättsföreningen har lån med och dessa omförhandlas (de är inte avdragsgilla idag, knappast i framtiden heller), det gör att de lånen som i lågräntesamhället (dagens) gjorde att månadsavgiften var 4795 kr/mån på bostadsrätten sticker iväg till 9795 kr/mån.

I den framtiden som du önskar dig är vi alla rökta, så tänk om !
Citera
2022-06-14, 23:27
Medlem
Hamleyss avatar
Priserna sjunker för att köparna inte har råd att betala mer.
Vad får dig att tro att du kommer att ha råd att betala mer i en kraschad bostadsmarknad?

Tipset kan vara att som någon ovanstående talare föreslog:
Köp aktier och håll koll på börsen
Citera
2022-06-14, 23:30
Medlem
Crow2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag kan på ett sätt förstå andemeningen i trådstarten, men det är ett feltänk...

...
I den framtiden som du önskar dig är vi alla rökta, så tänk om !

Hmmm .. Och prisökning på fastigheter är inte inflation?
Och allmän inflation äter inte upp skulder (bostadslån)?
80- och början på 90- talet var fantastiska så länge de varade. Slutade i krasch. Vi som lyckades ducka kraschen har efter det haft fantastiska 25 år. I princip bott gratis hela tiden. Jag tror det är det TS vill uppleva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback