2022-06-14, 20:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Fast så länge det inte är en vuxen per barn är det svårt att hålla stenkoll 100% av tiden och som jag tog upp i mitt tidigare inlägg så såg jag två barn som var 4-5 år som utan problem klättrade över ett sånt högt staket på en förskola i närheten. Bäst är kanske såna GPS-västar som vissa förskolor kör med som larmar om något barn gått på utanför förskolans område.
Det krävs inte en vuxen per barn för att hålla vettig uppsikt.
I synnerhet inte på ett område som är konstruerat för att hålla barnen på insidan.
Citera
2022-06-14, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminelleMattsson
Fast personalen kan inte springa och kolla att folk stänger grinden ordentligt efter sig varenda gång nån passerar, det förstår du väl att det blir orimligt.
Så visst har alla föräldrar ett ansvar för att det blir stängt, självklart i min bok.
Personalen SKA ha koll så att ingen unge sticker från dagis!!!
Citera
2022-06-14, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drolkar
Borde vara olagligt att inte täcka sin pool ordentligt, dödsfälla för barn. Borde vara samma som t ex brunnslock.
Ett annat alternativ är att hålla reda på sina ungar. Folk är dumma i huvudet numera.
Citera
2022-06-14, 20:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maggie-May
Min son ska börja där i augusti… Men så kommer det definitivt inte bli nu…
Jag hade nog tänkt likadant så klandrar dig inte, men antagligen är risken noll för att något liknande händer igen där. Däremot undrar man ju också hur stämningen m.m. blir på förskolan bland pedagogerna.
Citera
2022-06-14, 20:48
Medlem
På google maps (satelit) kan man se flertalet pooler inom 100m. För tragisk händelse.
Citera
2022-06-14, 20:50
Medlem
Persimååns avatar
Tyvärr är pedagogerna få. Dom kan knappast lastas för allt.

Jag ser ständigt föräldrar som struntar i att stänga grindarna. Av någon märklig anledning handlar det alltid om invandrarmän. Antingen har dom lässvårigheter eller så bryr dom sig inte om sina och andras barn. Varningstexten är enorm och går inte att missa.

Skulle nog vilja att förskolor använder sig av smartfunktioner. Om dörren är öppen mer än 10 sekunder bör det börja ringa i hela byggnaden.

Kalla mig inte rasist nu för att jag hänger ut invandrarmän. Jag beskriver bara vad jag ser, tror många delar min uppfattning.
Citera
2022-06-14, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockaren99
Finns väl massor med möjliga scenarior. T ex 14-åringar som har sommarlov och badar i poolen, är klara och rusar in och glömmer stänga pooltaket. En stund senare märker en vuxen i huset att taket inte är stängt och går dit för att stänga det. Upptäcker då 4-åringen.

Exakt.

Fruktansvärt att pojken drunknat i en pool. Men han hade också kunnat bli påkörd av en bil.

Ansvaret ligger på förskolan
Citera
2022-06-14, 20:54
Medlem
RickNesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytsmygaren
Din jävla nöt, är det förskolans fel om barnen är ouppfostrade också eller?!
Det har framkommit att grinden inte blev stängs av en förälder.
Men föräldrar kanske inte behöver göra det där du bor, där sköter förskolepersonalen det.

Är det bekräftat?
Citera
2022-06-14, 20:55
Medlem
KrossedOuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraTulpanen
Svensk vad jag läst. Förskolan heter Lindängens förskola och är kristen inriktat, vette fan vad det menas med kristen med dom arbetar väl mot Jesus🙃
Med största sannolikhet en syriansk pojke. Rektorn är syrian och hennes make skrev på Facebook att folk skulle be böner för ett barn på sjukhuset. Mängder med syrianer har svarat på inlägget.
Citera
2022-06-14, 20:57
Medlem
Extremeflys avatar
Fy fan alltså.

Två barn under 5 år som dött under loppet av en vecka ungefär. Båda två i vatten.
Någon som vet om pojken hade någon funktionsnedsättning?

Den tidigare pojken ska ha haft autism och undrar om så är fallet här med då dom dras till vatten.

Sen är de klart att aktuell förskola inte är en bättre plats imorgon som någon skrev. De som kommer hända är att varenda en i personalen kommer stå och prata om detta och missa barnen. Samt att dom troligtvis mår mycket dåligt. Dom har dessutom ansvar för barnen vilket dom brustit i här oavsett om grinden är stängd eller inte.
Citera
2022-06-14, 20:57
Medlem
Kollade på Google Maps och street view. Måste säga att staketet är otroligt lågt för att vara på en förskola. På mina barns förskola är staketet upp till axlarna på mig som är relativt lång vuxen, även på en annan förskola i närheten. Ser också att hörnen på staketet har likt ledstänger, där klättrar ju ett barn upp på nolltid. Till och med en tvåårig hade kunnat ta sig över där. Menar bara att man ska nog inte dra förhastade slutsatser att det måste vara grinden som inte var stängd. Det är lätt att lägga skulden på förskolepersonal. Givet ska de ha stenkoll men det finns ju staket eftersom de inte kan ha ögonen på 15-20 barn samtidigt. Om det är ett scenario att barnet faktiskt kunnat klättra ut själv eller komma under någonstans pga dåligt staket bör det väl vara kommunen som är ansvarig? Eller? Jag vet hur mycket förskolepersonal ibland kämpar mot kommun och ekonomi så är ju isåfall inte heller en omöjlighet att de faktiskt redan påpekat detta.

Hur som helst så fruktansvärt hemskt och jag lider med föräldrar och syskon mer än ord kan beskriva. Vila i frid lilla vän!
Citera
2022-06-14, 20:58
Medlem
Tragiskt att pojken inte klarade sig!

Vila i frid. 🧡
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in