2022-06-14, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRullgardin
Brunnar finns på offentliga platser och gångbanor, pooler finns i folks privata trädgårdar.

Folk ska lära sig hållar reda på ungar
Men så är inte verkligheten, och därför är reglerna skrivna utifrån verkligheten. Barn är obotliga upptäckare utan planering, omdöme eller konsekvenstänk. De kommer rymma, klättra, peta i eluttag etc. Om alla barn var lugna och nöjda skulle mänskligheten inte göra upptäckter och uppfinningar. Den vuxna omgivningen ska anpassa utifrån gränsöverskridandet. Staket och täcke vid pool är säkerhetsanordning. Att en människa ska vakta 15 barn är ingen säkerhetsanordning.
Citera
2022-06-14, 18:38
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De skall ha koll hela tiden, det är därför man lämnar på dagis.
Det är inte heller helt ovanligt att man ser barn ensamma ute på dagisgården. Finns personal ute så är den någon annanstans.
På mitt barnbarn har de löst det så att delar av gården är avstängd med högt staket om det inte finns personal ute som kan täcka hela gården.

Fast så länge det inte är en vuxen per barn är det svårt att hålla stenkoll 100% av tiden och som jag tog upp i mitt tidigare inlägg så såg jag två barn som var 4-5 år som utan problem klättrade över ett sånt högt staket på en förskola i närheten. Bäst är kanske såna GPS-västar som vissa förskolor kör med som larmar om något barn gått på utanför förskolans område.
Citera
2022-06-14, 18:41
Medlem
Jag har varit hundra procent tillfreds med förskolan och verkligen haft bara bra att säga om den, fram tills personal förändringarna..
Barn som lämnas ensamma utav vissa.
Viss personal som tycks ty sig åt enskilda barn och ägnar mer eller mindre all uppmärksamhet åt dessa.
Viss personal (2 stycken varav 1 är i ledning) planterar sig på 1 plats och verkar inte alls bekymrad utav att INTE vara i "ständig rörelse" eller "Patrullera" gården.
10 anställda minst och det är personal som jag träffat dagligen vid lämning/hämtning.
Citera
2022-06-14, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterbitchen
Inte en chans att det är 30 barn och 10-15 pedagoger. Skulle aldrig gå runt.

Privat förskola som är mycket väl etablerad.
Har du ingen erfarenhet av sådant så 'oh well.
Men så är läget. Mycket bra ekonomi samt större samarbeten med organisationer runt om i världen.
Citera
2022-06-14, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krajjenpajjen
Har barn på den förskolan.
Privat förskola.
Mycket VÄL bemannad och 30 barn sammanlagdt på hela förskolan. Med ca 10-15 anställda. Sällan är alla barn där samtidigt så myycket mindre grupper med som sagt VÄL BEMANNING.
Skandal att dom kunde låta detta ske.
Sista tiden har de kommit ny personal då andra gått i pension eller vidare i arbetslivet. Dom nya är betydligt mindre engagerade kan jag tillväga.

Min son ska börja där i augusti… Men så kommer det definitivt inte bli nu…
Citera
2022-06-14, 18:57
Medlem
Jag är brydd. Ingenstans sägs att det handlar om drunkningstillbud och ser heller ingen beskrivning om att poolen varit vattenfylld.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-06-14 kl. 19:00.
Citera
2022-06-14, 19:03
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Har barn på den förskolan.
Privat förskola.
Mycket VÄL bemannad och 30 barn sammanlagdt på hela förskolan. Med ca 10-15 anställda. Sällan är alla barn där samtidigt så myycket mindre grupper med som sagt VÄL BEMANNING.
Skandal att dom kunde låta detta ske.
Sista tiden har de kommit ny personal då andra gått i pension eller vidare i arbetslivet. Dom nya är betydligt mindre engagerade kan jag tillväga.

Har ni fått nån info eller liknande om hur detta kunde hända? Vilket åtgärder som vidtas?

Sånt brukar man ju vara snabb ute med annars.
Citera
2022-06-14, 19:03
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Om poolägaren inte följer regler som finns gällande poolen (att den ska ha staket, övertäckt och så). Kan personen då bli dömd för brott om ett barn ramlar ner i den och dör? Om barnets föräldrar driver det juridiskt? Känns ju som att dessa olyckor med barn i pool händer varje sommar, men vet ej om någon poolägare faktiskt blivit dömd?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7ldOp9/tvaaring-dog-i-pool-agaren-kan-atalas

Måste väl vara skillnad på om personen är på besök och om det smiter in någon utifrån. Det kan liksom inte vara ett utomhusbadhus ansvar om någon hoppar över på kvällen och drunknar
Citera
2022-06-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Jag är brydd. Ingenstans sägs att det handlar om drunkningstillbud och ser heller ingen beskrivning om att poolen varit vattenfylld.
Det första som står i lokaltidningen är att det är ett drunkningstillbud.
Citera
2022-06-14, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Måste väl vara skillnad på om personen är på besök och om det smiter in någon utifrån. Det kan liksom inte vara ett utomhusbadhus ansvar om någon hoppar över på kvällen och drunknar

Jag har för mig man brukar kräva att ingen av misstag ska kunna skada sig på fastigheten.
Har man hägnat in en byggrop eller pool med staket/skydd osv så ska inte djur, barn, eller andra som inte kan anses svara för sina egna handlingar kunna skadas.

Har någon bestämt sig för att ta sig in så hjälper inte mycket, men ansvaret för olyckor minskar med vad man gjort för att förebygga dem.
Citera
2022-06-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12

Läs LT (södertälje tidningen) står klart o tydligt.
Citera
2022-06-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesBach
Det första som står i lokaltidningen är att det är ett drunkningstillbud.
Citat:
Läs LT (södertälje tidningen) står klart o tydligt.

OK tack. Det har censurerats i övrig rapportering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in