2022-06-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Spørsmålet da er hvordan GM fikk opplysninger om at akkurat det passet var til salgs.

Det er vel ikke slik at navnet til OHG sto avertert på darknet. Det har kanskje stått at
det f.eks. var en blond norsk mann i aldersgruppen 25-35, kanskje også ca. høyde.

Dessuten var vel hans id inkludert i en pakke med flere.

Det betyr at GM har stjålet/kopiert passet før baguett-tyven kjøpte id'en i 2016.
At planleggingen startet allerede før dette. Da må man prøve å sjekke hva slags
steder OHG kan ha levert fra seg passet i Norge. Det virker søkt, fordi man som
nordmann ikke trenger å vise pass som id innad i Norge f.eks. ved overnattinger og slikt.

Det er i det hele tatt snevre muligheter for at noen som ikke står OHG nær har
hatt tilgang til dette passet innenlands. De færreste går rundt med pass på seg
til vanlig. Det er et dokument man anvender ved utenlandsreiser.

Har du noen videre tanker om hvordan dette kan ha skjedd?
fylla har skylda
Citera
2022-06-14, 18:29
Medlem
Citat:
Virker motsatt for meg. Uogisk å lage ledetråder til en stjålet id for å unngå oppmerksomhet.

Tenker heller at den som kjøpte passet til bruk i denne saken, har overtenkt mtp. villedning.
Samme som med trusselbrevet. Smurt for tjukt på. Tomme tønner etc.
mulig jeg misforstod men id kan være lekket av gm for å lage villedning.
Citera
2022-06-14, 18:34
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Kan det være at den som stjal/kopierte dette passet og tok det i bruk i denne saken bare fikk som en «bonus» at akkurat dette passet faktisk var stjålet/kopiert og lagt ut for salg langt tidligere? Tilfeldigheter?

Det er min tanke også. Man kjøpte en eller flere 10-pakninger med passkopier og plukket den
id'en man mente passet. OHG var passende - en forretningsmann med en viss kryptointeresse
og it-kompetanse.
Citera
2022-06-14, 18:56
Medlem
Citat:
Det er min tanke også. Man kjøpte en eller flere 10-pakninger med passkopier og plukket den
id'en man mente passet. OHG var passende - en forretningsmann med en viss kryptointeresse
og it-kompetanse.

Hvordan tror du at man visste at OHG ville vaere en passende forretningsmann med en viss kryptointeresse
og IT-kunnskaper? Er det bare en gjetning eller
Senast redigerad av Braskamin58 2022-06-14 kl. 19:00.
Citera
2022-06-14, 19:04
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hvordan tror du at man visste at OHG ville vaere en passende forretningsmann med en viss kryptointeresse
og IT-kunnskaper? Er det bare en gjetning eller

Lett å finne på google. Facebook, LinkedIn, Brreg etc.

Ambisiøse gründere holder som regel ganske høy profil på nett.

Vi vet jo også at forretningsadressen ble benyttet, og den var såvidt offentliggjort
i en avisartikkel om firmaet i mai 2018, noen ukers tid før den dukket opp hos Brreg.

Jeg tror ikke GM befinner seg i OHGs sosiale krets.
Citera
2022-06-14, 19:13
Medlem
Citat:
Lett å finne på google. Facebook, LinkedIn, Brreg etc.

Ambisiøse gründere holder som regel ganske høy profil på nett.

Vi vet jo også at forretningsadressen ble benyttet, og den var såvidt offentliggjort
i en avisartikkel om firmaet i mai 2018, noen ukers tid før den dukket opp hos Brreg.

Jeg tror ikke GM befinner seg i OHGs sosiale krets.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt om hvordan tror du at du visste at OHG ville være en passende - en forretningsmann med en viss kryptointeresse
og IT-kunnskaper. Er det bare en gjetning eller. Jeg har selv sett på OHG sine nettsider og det står ikke noe om kryptointeresse og IT-kunnskap. Gjett hva.
Citera
2022-06-14, 21:06
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Du svarte ikke på spørsmålet mitt om hvordan tror du at du visste at OHG ville være en passende - en forretningsmann med en viss kryptointeresse
og IT-kunnskaper. Er det bare en gjetning eller. Jeg har selv sett på OHG sine nettsider og det står ikke noe om kryptointeresse og IT-kunnskap. Gjett hva.

Min tanke er følgende:

1) GM har kjøpt pakke(r) med norske passkopier på darknet.

2) GM har søkt etter opplysninger om disse personene.

3) GM har blant alle disse funnet ut at OHG er den beste kandidaten.

Trenger ikke være mer avansert enn det. Hvor spesifikke detaljer han/de har funnet
om de ulike personene vet selvsagt ikke jeg. Det kan være OHG var den eneste
it-gründeren blant disse. De andre kan ha vært ansatt på bensinstasjoner for alt
jeg vet.

Jeg påstår overhodet ikke at jeg har noen fasit på dette. Det eneste jeg prøver
er å følge en viss logikk, og forsøksvis tenke hvordan GM kan ha vurdert planen sin.

Jeg tror ikke GM er noe slags geni. Men han har vilje til ugjerning.
Der kan jeg dessverre (eller snarere heldigvis) ikke konkurrere.
Citera
2022-06-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Ja, TH reagerte på mistenkelig oppførsel fra flere personer før forsvinningen, blant annet en "mystisk" mann ved Futurum. Men TH valgte bort å sikre opptak fra overvåkingskameraene. I stedet prioriterte han å lage en verdiløs tegning av pingvinmannen. Underlig prioritering når alt overvåkingsmateriale var tilgjengelig og er et langt sikrere bevis. Forøvrig, hvor mange kikker ut av vinduene på arbeidsplassen stadig vekk og hvor sannsynlig er det at man akkurat da skal få øye på en som tilfeldigvis skal ta din ektefelle noen dager senere. Helt usannsynlig.

Et annet spørsmål som jeg lurer på. Når fikk TH se overvåkningsvideoen første gang? Da den ble offentliggjort for publium?

Ellers, det er naturlig å tro at politiet sikret overvåkningsvideoene på Futurum så langt tilbake som mulig.

Men der var ikke lenge nok tilbake til å fange tidligere opptak av Tom Hagens Pingvinmann.

Det er bare rart og merkelig. Som så mye annet i denne saken.

Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Jeg har sagt det før og sier det en gang til: Futurum mennene skal se ut som disse to, fra en kidnapping Ljan 2016. Her har vår GM laget dreiebok etter inspirasjon fra artikler på nett...
https://www.aftenposten.no/oslo/i/4Jjmo/politiet-haaper-denne-videoen-kan-bidra-til-aa-loese-kidnappingssak-i-oslo?utm_source=kopierlink&utm_content=deleknapp&u tm_campaign=bunn

Videoen ble lagt ut 5. oktober 2016, den angivelige kidnappingen skjedde 29. september 2016.

Oppdatering på Nettavisen 8. oktober 2016.
Politiet mistenker flere etter Ljan-bortføring
Politiet i Oslo tror flere enn de fem mennene de har videoopptak av, deltok i bortføringen av en mann på Ljan i Oslo for over en uke siden. Den bortførte har de fremdeles ingen spor etter.
Det var mange mistenkte.
Til nå er fire av de fem de har videoopptak av, identifisert. Tre menn sitter i varetekt og en fjerde vet de nå hvem er, men han er på frifot.
Inkludert mannen som er løslatt, er det altså seks personer så langt som politiet mener er involvert i bortføringen som skjedde på en parkeringsplass ved Herregårdsveien på Ljan i Oslo mellom klokka 7 og 9.15 torsdag 29. september.

Men mannen som ble bortført er sporløst forsvunnet.
Politiet har funnet flere biler som har vært brukt i forbindelse med bortføringen. Bilen som ble brukt til selve kidnappingen, er identifisert og er gjennomgått av teknikere.
Det hadde vært kjekt å vite om kidnappingen 29. september 2016 på Ljan, er blant de sakene det ble funnet avisutklipp fra hjemme hos Tom Hagen.

Villedninger som leder til identifiserbare personer, kommer fort til en dead-end.

Uskyldige har gjerne vært andre steder, og har alibi.
Citera
2022-06-14, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Et annet spørsmål som jeg lurer på. Når fikk TH se overvåkningsvideoen første gang? Da den ble offentliggjort for publium?

Ellers, det er naturlig å tro at politiet sikret overvåkningsvideoene på Futurum så langt tilbake som mulig.

Men der var ikke lenge nok tilbake til å fange tidligere opptak av Tom Hagens Pingvinmann.

Det er bare rart og merkelig. Som så mye annet i denne saken.

I følge TH skal noen ha spanet på ham allerede fra sommeren 2018 og i flere måneder fremover.
Tilfeldigvis fra samme tidsperiode flere forberedelser ble gjort i forbindelse med kryptoopplegget.

TH skal ha gjort ulike observasjoner gjennom sommeren, og det fortsatte utover høsten.

Pingvinmannen skal TH ha sett jevnlig, både i september og oktober, uten at han iverkesatte noen tiltak.
Men TH hevder selv at han tegnet pingvinmannen før overvåkingsvideoen ble offentlig kjent i mediene.

TH reagerte på pingvinmannens adferdsmønster og mente han måtte ha et spaningspunkt ved Futurum.
Tilfeldigvis så TH pingvinmannen stadig vekk, akkurat da han tittet ut av vinduet, og mener han er 177 cm høy.

I følge TH skal han ha sett pingvinmannen ved Futurum helt frem til og like før forsvinningen.
TH skal ha sett den mystiske mannen akkurat der Futurum-mennene ble fanget på video.

Men TH sikret altså ikke noe overvåkingsmateriale, selv om kameraene nylig var satt opp.
Citera
2022-06-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
I følge TH skal noen ha spanet på ham allerede fra sommeren 2018 og i flere måneder fremover.
Tilfeldigvis fra samme tidsperiode flere forberedelser ble gjort i forbindelse med kryptoopplegget.

TH skal ha gjort ulike observasjoner gjennom sommeren, og det fortsatte utover høsten.

Pingvinmannen skal TH ha sett jevnlig, både i september og oktober, uten at han iverkesatte noen tiltak.
Men TH hevder selv at han tegnet pingvinmannen før overvåkingsvideoen ble offentlig kjent i mediene.

TH reagerte på pingvinmannens adferdsmønster og mente han måtte ha et spaningspunkt ved Futurum.
Tilfeldigvis så TH pingvinmannen stadig vekk, akkurat da han tittet ut av vinduet, og mener han er 177 cm høy.

I følge TH skal han ha sett pingvinmannen ved Futurum helt frem til og like før forsvinningen.
TH skal ha sett den mystiske mannen akkurat der Futurum-mennene ble fanget på video.

Men TH sikret altså ikke noe overvåkingsmateriale, selv om kameraene nylig var satt opp.

Hva den mannen sier, og hva han gjør, henger ikke sammen.

Dette er konstruksjoner Tom Hagen har klekket ut, i den tro at det skal styrke inntrykket av at han er uskyldig.

Men så feilslått. Så feilslått.
Citera
2022-06-14, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hva den mannen sier, og hva han gjør, henger ikke sammen.

Dette er konstruksjoner Tom Hagen har klekket ut, i den tro at det skal styrke inntrykket av at han er uskyldig.

Men så feilslått. Så feilslått.

Det blir litt som mange av de andre forklaringene vi har sett, alt fra pistolhistorien til badekarhistorien.

Ting henger ikke akkurat sammen og det blir mange underlige detaljer som kommer frem.

Men TH har altså fortalt at pingvinmannen gikk ved Futurum like frem til forsvinningen, dvs i oktober.
På det tidspunktet var overvåkingskameraene operative og opptak kunne sikres, uten at TH gjorde noe.

Men politiet har jo sikret materiale for en periode. De fester nok litt mer lit til det enn en verdiløs skisse.
Citera
2022-06-15, 01:03
Medlem
Det er vel ikke lov å lagre opptak utover en viss periode

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-07-02-1107
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in