2022-06-13, 00:28
Medlem
Yuno-Gasais avatar
En fråga angående just detta.

Jag har en sne tand jag jättegärna vill få rak - därmed vill jag bara ha en skena för min överkäke då jag inte känner att jag behöver (fastän mina tänder i underkäken inte är raka) två styckna skenor, utan det är bara min övre framtand jag stör mig på. Kan man följaktligen välja att ha en skena? Det blir ju billigare gissar jag på?

Därutöver skulle det vara intressant att veta hur mycket som behövde "regleras" i din käke? Var det mer seriösa problem eller var det bara någon kosmetisk ändring? Jag är också en student som inte kan betala direkt, och när du skrev att du bara betalade 1000kr i månaden känner jag att detta är någon jag absolut har möjlighet och viljan till att göra.

Tacksam för svar!
Citera
2022-06-13, 00:28
Medlem
Yuno-Gasais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObiWonCannoli
23.000 kr (tog månadsbetalning 1000 kr men går att välja lägre också).
Happident vilket är i princip samma sak som invisalign.
Den enda egentliga nackdelen är att skenorna (till skillnad från räls) måste tas ur varje gång man ska äta något. Sen när man ätit måste man borsta tänderna och stoppa in dem igen.

Övrigt som kan vara bra att veta är:
1. Att du troligtvis kommer att få slipa dina tänder några gånger under behandlingen.
2. Att du troligtvis kommer få fästen (genomskinliga fyrkanter) ditsatta på en del av dina tänder som tas av i slutet av behandlingen.
3. Att det är mycket möjligt att behandlingen kommer att ta några veckor, eller i värsta fall några månader mer än planerat då det inte går att förutse exakt hur snabbt tänderna förflyttar sig (grundtanken är att man byter skena en gång i veckan). För mig ser det ut att sluta på strax under fyra månader istället för ursprungsplanen tre månader blankt.

Läs gärna mitt meddelande ovan!
Citera
2022-06-14, 17:27
Medlem
Ja, man kan välja att bara ta övre eller undre tänderna. Jag funderade på det först iom att alla mina riktigt sneda tänder var på undre raden, men lyckligtvis övertalade tandläkaren mig att ta båda. Dels är det ingen prisskillnad. Sedan är det inte jobbigare att ha två skenor. Slutligen så blir slutresultatet snyggare även om skillnaden inte blir lika påtaglig på båda raderna.

Bilder på under raden från första till tolfte veckan:
https://imgur.com/a/cWxmwJY
Senast redigerad av ObiWonCannoli 2022-06-14 kl. 17:32.
Citera
2022-06-19, 00:11
Medlem
Yuno-Gasais avatar
Citat:
Ja, man kan välja att bara ta övre eller undre tänderna. Jag funderade på det först iom att alla mina riktigt sneda tänder var på undre raden, men lyckligtvis övertalade tandläkaren mig att ta båda. Dels är det ingen prisskillnad. Sedan är det inte jobbigare att ha två skenor. Slutligen så blir slutresultatet snyggare även om skillnaden inte blir lika påtaglig på båda raderna.

Bilder på under raden från första till tolfte veckan:
https://imgur.com/a/cWxmwJY

Okej!
23' kr verkar vara lite too good to be true ändå? Jag som student har ju absolut möjlighet att betala 1000kr i månaden i 23 månader (om det nu kulle kosta lika mycket), vilket är superbra. Är det några cons du skulle kunna uppmärksamma?
Citera
2022-06-19, 14:15
Medlem
Jag ser inga större nackdelar. Jag är mer än nöjd att jag gjort detta.

Priset är överkomligt. Framför allt om man tar avbetalning.

Ingen större smärta. Slipandet kan kännas lite obehagligt. Annars stramade det oftast bara lite grann de första timmarna efter veckans skenbyte.

Enda egentliga nackdelen är väl att det kan vara smådrygt att ta av skenorna ett antal gånger per dag och att man behöver borsta tänderna innan man sätter in dem igen. Jag som är lat köpte ett hundrapack engångstandborstar med inbyggd tandkräm.
Citera
2022-07-19, 22:14
Bumpar denna.
Fick ett pris på 47 kex för invisalign, vilket är rätt saftigt.
Ni som användt mer traditonellt som omfattas av försäkringskassans regler, vad fick ni betala?
Citera
2022-07-21, 15:22
Medlem
BlueMarlins avatar
Körde Invisalign i ett halvår ungefär, bytte skena varje vecka, hela kalaset landade på ca 6000€ inkl fyllning, slipning mm.

Skall dock fortfarande användas nattetid, annars kan dom flytta på sig över tid.

Priset var saftig men det var helt klart värt det, såg ju ut som en vampyr i käften.
Citera
2022-07-21, 17:05
Medlem
BlueMarlins avatar
Detta är inte mina bilder men det motsvarar ungefär samma förändring, tog ca sex månader 21-23 timmar per dag.

https://www.thedentalroom.com.au/wp-..._SEPT21_12.jpg
Citera
2022-09-30, 13:33
Medlem
Någon som har provat smileunion.se? Har rätt bra priser.
Citera
2024-06-15, 19:07
Medlem
Citat:
23.000 kr (tog månadsbetalning 1000 kr men går att välja lägre också).
Happident vilket är i princip samma sak som invisalign.
Den enda egentliga nackdelen är att skenorna (till skillnad från räls) måste tas ur varje gång man ska äta något. Sen när man ätit måste man borsta tänderna och stoppa in dem igen.

Övrigt som kan vara bra att veta är:
1. Att du troligtvis kommer att få slipa dina tänder några gånger under behandlingen.
2. Att du troligtvis kommer få fästen (genomskinliga fyrkanter) ditsatta på en del av dina tänder som tas av i slutet av behandlingen.
3. Att det är mycket möjligt att behandlingen kommer att ta några veckor, eller i värsta fall några månader mer än planerat då det inte går att förutse exakt hur snabbt tänderna förflyttar sig (grundtanken är att man byter skena en gång i veckan). För mig ser det ut att sluta på strax under fyra månader istället för ursprungsplanen tre månader blankt.
Skulle du vilja uppdatera hur det gått, nu när det är ett tag sen du slutade med skenorna? Fick du resultatet dom sa? Har slutresultatet hållit i sig? Ska strax börja min behandling och har väl lite kalla fötter...
Citera
2024-08-07, 20:28
Medlem
Jag är nöjd med resultatet. Satte in en permanent retainer bakom undre framtänderna (de tänder som flyttades allra mest) och så använder jag en retainerskena för övre tandraden några nätter i månaden.
Citera
2025-08-26, 16:04
Medlem
Mindbusinesss avatar
Tindra Jofors, 22, skulle få hjälp med att sätta in skenor för hennes osynliga tandställning.
Men så snart hon skrivit under kontraktet så slutade företaget höra av sig.
Nu har det gått flera månader sedan hon hört något och tänderna har börjat flytta sig igen.
– Jag känner mig jättelurad, säger hon.
Bara de två senaste åren har ett tiotal anmälningar gällande Dr Smile kommit in till Allmänna reklamationsnämnden. På Inspektionen för vård och omsorg, IVA, pågår ett tillsynsärende mot kliniken.

https://www.tv4.se/artikel/5ZlXtkRkX...nderna-laengre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in