2022-06-14, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Jag tänker typ såhär, hur högt kan det bli, var går taket? Någonstans finns det ju liksom en gräns. Med dagens penningvärde så kan det liksom inte bli hur dyrt som helst.

Jag menar, vem skulle betala typ 30 mille för en tvåa ett par km utanför Härnösands centrum?

Så var går gränsen? När gränsen är nådd så kommer ju priserna att falla när folk måste kunna sälja, även om vinitne skulle ha enorm inflation och det ena med det tredje söm vi har idag.

Personligen trodde jag aldrig att det skulle bli såhär dyrt eller ens i närheten. Det är ju inte jättelänge sedan man förundrades över hur typ en etta i sthlm kunde kosta över miljonen och nu ska du ju i bo i en riktig jävla liten småstad (långt från en stor eller mellanstor stad) för att du ska få en helt vanlig knulletta för mindre än ett par nettoårslöner.

Hur högt kan vad bli menar du? Räntan, inflationen eller det nominella priset för en bostad? Räntan är ju priset på pengar så rent teoretiskt skulle man kunna betala 30 miljoner för ett paket smör om räntan var så låg.

Skulle jag få låna 100 miljoner till 1% fast ränta i 100 år hade jag ju gjort det, bara att sätta av 100 000 kr så kan jag leva upp dessa 100 miljoner och dö med en fet skuld, dock ser ju inte lånevillkoren ut på det viset utan folk har fått låna till så låga räntor under förutsättningen att de kan "förändras" dvs. räntan har varit rörlig

Så länge vi har ett system med ökande penningmängd kommer det ser ut på det här viset och allting kommer vara "relativt" prissatt då det är ändliga resurser oavsett om det handlar om en bil eller ett hus.
Citera
2022-06-14, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
7,2% inflation jag får be.
https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/inflationen-just-nu/

7,2 är mer än 6.
Citera
2022-06-14, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Men vad tror du själv kommer hända då..? Att alla jeppar som suttit i hyreslägenheter i Tensta kommer ha råd med en 5a på Rörstrandsgatan?
Det enda som kommer hända är att de som har syra lägenheter kanske säljer med förlust men det kommer vara samma människor som köper samma lägenheter. Det kommer inte göra det enklare för folk som stått utanför att komma in i marknaden.
Hade de inte råd att köpa lägenhet när räntan var på 0.9 så kommer de inte ha råd när den hamnar på 3.9 om 1-2år.

Precis detta. Har man inte råd att komma in i marknaden idag så kommer samma sak gälla vid ökad ränta.
Citera
2022-06-14, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
”Det är oerhört svårt att tajma bostadsmarknaden, därför ska du köpa idag”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experterna-det-har-ska-du-inte-gora-vid-hog-inflation

Vad tycker flashbacks experter? Rätt att köpa i dagsläget eller bör man vänta lite?

Ja, det lär ju inte bli lättare att få bolån om räntorna går upp och bostadsvärdena går ner. Banken är ju inte heller direkt glad för att låna ut sina pengar under sådana förutsättningar.
I första hand handlar det om att inte tokbelåna sig som alldeles för många har gjort tidigare.
Senast redigerad av Kammadaj 2022-06-14 kl. 16:40.
Citera
2022-06-14, 16:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Precis detta. Har man inte råd att komma in i marknaden idag så kommer samma sak gälla vid ökad ränta.
Vem skall då köpa tänkte Einstein?
Citera
2022-06-14, 16:47
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Återigen, vad tror du kommer hända?

Som jag skrev ovan:
Kortfattat: Vi är på väg in i en djup depression, som har många orsaker, bl.a.osv, osv.

Vad som kommer hända nu är att fler och fler kommer:
  • Dra åt svångremmen
    • äta billigare, köra bil mindre, färre utlandsresor.
  • När det lik förbannat blir värre, tvingas man sälja av lyxartiklar:
    • som entusiastbil, båt, sommarstuga, ...
  • Efter detta så säljer man sitt aktieinnehav
    • för att kunna behålla sin bostad.
  • Till slut säljer man sin bostad.
Notera att Sverige blöder pengar varje dag:
  • Negativ realränta
  • Extremt negativa påföljder av en destruktiv immigration
  • White flight, folk som kan lämnar landet.
  • Inget försvar som vi måste bygga upp nu
  • Extrem bostadsbubbla
    • (googla Herengracht index)
  • Ohållbar belåningsgrad med en positiv realränta.
Summa summarum: Detta kommer ta oss mer än ett decennium att kravla oss ur om det överhuvudtaget går…
Citera
2022-06-14, 16:49
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunmoonandstars
7,2 är mer än 6.

Huh?
Klickade du ens på länken till RIKSBANKEN, där de uppger 7,2% som inflation???
Citera
2022-06-14, 16:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Jag trodde man köpte en bostad för att man behövde någonstans att bo.
Det är nog det som den citerade i trådstarten menar. Behöver du en bostad så köp en.

Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Men jag kan ha fel, man kanske ska vänta med att bo?
En del på Flashback menar att man istället skall bo under en gran resten av livet medan man väntar på bostadskraschen.
Citera
2022-06-14, 16:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JRdTL
Innan varje kollaps så försöker man hålla uppe systemet lite till genom att hetsa folk till att köpa
Vilka kollapser är det som du använt data från där?
Citera
2022-06-14, 16:56
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Hur högt kan vad bli menar du? Räntan, inflationen eller det nominella priset för en bostad? Räntan är ju priset på pengar så rent teoretiskt skulle man kunna betala 30 miljoner för ett paket smör om räntan var så låg.

Skulle jag få låna 100 miljoner till 1% fast ränta i 100 år hade jag ju gjort det, bara att sätta av 100 000 kr så kan jag leva upp dessa 100 miljoner och dö med en fet skuld, dock ser ju inte lånevillkoren ut på det viset utan folk har fått låna till så låga räntor under förutsättningen att de kan "förändras" dvs. räntan har varit rörlig

Så länge vi har ett system med ökande penningmängd kommer det ser ut på det här viset och allting kommer vara "relativt" prissatt då det är ändliga resurser oavsett om det handlar om en bil eller ett hus.

Nja, att öka M1 har sina sidor.
Biden blev president jan 2020.
Länken nedan visar M1 för St. Louis
https://fred.stlouisfed.org/series/M1SL

Samma gäller för USA i övrigt
Hur bra har det gått för USA sedan de började trycka pengar?
Att öka penningmängden är som att kissa i byxan;
Först varmt och gott, sedan ett rent helvete som tar betydligt längre tid att fixa än att utlösa
Citera
2022-06-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Nja, att öka M1 har sina sidor.
Biden blev president jan 2020.
Länken nedan visar M1 för St. Louis
https://fred.stlouisfed.org/series/M1SL

Samma gäller för USA i övrigt
Hur bra har det gått för USA sedan de började trycka pengar?
Att öka penningmängden är som att kissa i byxan;
Först varmt och gott, sedan ett rent helvete som tar betydligt längre tid att fixa än att utlösa

Ja, jag har inte påstått annat? Vi har begränsat antal resurser och det enda sättet att utöka dessa är genom innovation. Ökar man penningmängden ökar priserna förutsatt att tekniken står stilla, självklart om man femdubblar mängden pengar idag kommer inte smörpaketet kosta 5 ggr så mycket imorgon men så småningom kommer det konvergera ifall ingen kommer på ett sätt att göra smör med färre resurser
Citera
2022-06-14, 17:15
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Ja, jag har inte påstått annat? Vi har begränsat antal resurser och det enda sättet att utöka dessa är genom innovation. Ökar man penningmängden ökar priserna förutsatt att tekniken står stilla, självklart om man femdubblar mängden pengar idag kommer inte smörpaketet kosta 5 ggr så mycket imorgon men så småningom kommer det konvergera ifall ingen kommer på ett sätt att göra smör med färre resurser

Fel, det kommer inte bara öka inflationen utan den kommer överskjuta pga av förväntningar av återkommande QE.

Har det hänt en gång, kan det hända igen…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in