Citat:
Jag tänker typ såhär, hur högt kan det bli, var går taket? Någonstans finns det ju liksom en gräns. Med dagens penningvärde så kan det liksom inte bli hur dyrt som helst.
Jag menar, vem skulle betala typ 30 mille för en tvåa ett par km utanför Härnösands centrum?
Så var går gränsen? När gränsen är nådd så kommer ju priserna att falla när folk måste kunna sälja, även om vinitne skulle ha enorm inflation och det ena med det tredje söm vi har idag.
Personligen trodde jag aldrig att det skulle bli såhär dyrt eller ens i närheten. Det är ju inte jättelänge sedan man förundrades över hur typ en etta i sthlm kunde kosta över miljonen och nu ska du ju i bo i en riktig jävla liten småstad (långt från en stor eller mellanstor stad) för att du ska få en helt vanlig knulletta för mindre än ett par nettoårslöner.
Jag menar, vem skulle betala typ 30 mille för en tvåa ett par km utanför Härnösands centrum?
Så var går gränsen? När gränsen är nådd så kommer ju priserna att falla när folk måste kunna sälja, även om vinitne skulle ha enorm inflation och det ena med det tredje söm vi har idag.
Personligen trodde jag aldrig att det skulle bli såhär dyrt eller ens i närheten. Det är ju inte jättelänge sedan man förundrades över hur typ en etta i sthlm kunde kosta över miljonen och nu ska du ju i bo i en riktig jävla liten småstad (långt från en stor eller mellanstor stad) för att du ska få en helt vanlig knulletta för mindre än ett par nettoårslöner.
Hur högt kan vad bli menar du? Räntan, inflationen eller det nominella priset för en bostad? Räntan är ju priset på pengar så rent teoretiskt skulle man kunna betala 30 miljoner för ett paket smör om räntan var så låg.
Skulle jag få låna 100 miljoner till 1% fast ränta i 100 år hade jag ju gjort det, bara att sätta av 100 000 kr så kan jag leva upp dessa 100 miljoner och dö med en fet skuld, dock ser ju inte lånevillkoren ut på det viset utan folk har fått låna till så låga räntor under förutsättningen att de kan "förändras" dvs. räntan har varit rörlig
Så länge vi har ett system med ökande penningmängd kommer det ser ut på det här viset och allting kommer vara "relativt" prissatt då det är ändliga resurser oavsett om det handlar om en bil eller ett hus.