2022-06-14, 15:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JRdTL
Innan varje kollaps så försöker man hålla uppe systemet lite till genom att hetsa folk till att köpa så de som vet bättre hinner sälja. Det är allt det handlar om. Kollapsen sker snart alltså.

Det kommer inte ske nån jävla ”kollaps”. Vi är inne i en helt vanlig lågkonjunktur som kommer med jämna mellanrum. När du blir lite äldre kommer du lära dig att sitta still i båten. De goda tiderna kommer tillbaka om ett par år.
Citera
2022-06-14, 15:46
Medlem
JRdTLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det kommer inte ske nån jävla ”kollaps”. Vi är inne i en helt vanlig lågkonjunktur som kommer med jämna mellanrum. När du blir lite äldre kommer du lära dig att sitta still i båten. De goda tiderna kommer tillbaka om ett par år.

Det är helt normalt med över 6% inflation, inget att se här inte.
Citera
2022-06-14, 15:49
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
”Det är oerhört svårt att tajma bostadsmarknaden, därför ska du köpa idag”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experterna-det-har-ska-du-inte-gora-vid-hog-inflation

Vad tycker flashbacks experter? Rätt att köpa i dagsläget eller bör man vänta lite?

"SVT" och "expert" utgör en kontradiktion.
Citera
2022-06-14, 15:50
Medlem
vanartads avatar
Citat:

Detta inlägg kommer inte åldras väl…
Citera
2022-06-14, 15:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Det har massa länder haft massa gånger och de har inte kollapsat för det. Sverige är ett rikt land med hög utbildningsgrad, rikt på naturresurser och relativt låg arbetslöshet. Vi kommer klara denna lågkonjunktur bättre än många andra länder.

De närmsta två åren får vi dra ner på Thailandsresorna och lära oss hur man bakar bröd igen. Tuffare än så kommer det sannolikt inte bli.
Citera
2022-06-14, 15:51
Medlem
vanartads avatar
Citat:

7,2% inflation jag får be.
https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/inflationen-just-nu/
Citera
2022-06-14, 15:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad

Vi kan höras om ett par år om det. Har Sverige kollapsat då lovar jag att käka upp min hatt.
Citera
2022-06-14, 15:53
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Det har massa länder haft massa gånger och de har inte kollapsat för det. Sverige är ett rikt land med hög utbildningsgrad, rikt på naturresurser och relativt låg arbetslöshet. Vi kommer klara denna lågkonjunktur bättre än många andra länder.

De närmsta två åren får vi dra ner på Thailandsresorna och lära oss hur man bakar bröd igen. Tuffare än så kommer det sannolikt inte bli.

Att ha 6 % inflation och 7% repo: Nej, inga som helst problem.
Att ha 7,2% inflation och 1,75% repo: Clusterfuck!
Citera
2022-06-14, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Men vad tror du själv kommer hända då..? Att alla jeppar som suttit i hyreslägenheter i Tensta kommer ha råd med en 5a på Rörstrandsgatan?
Det enda som kommer hända är att de som har syra lägenheter kanske säljer med förlust men det kommer vara samma människor som köper samma lägenheter. Det kommer inte göra det enklare för folk som stått utanför att komma in i marknaden.
Hade de inte råd att köpa lägenhet när räntan var på 0.9 så kommer de inte ha råd när den hamnar på 3.9 om 1-2år.
Citera
2022-06-14, 15:55
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Vi kan höras om ett par år om det. Har Sverige kollapsat då lovar jag att käka upp min hatt.

Du och Annie Lööf.

Om ett par år befinner sig Sverige i en mycket djup lågkonjunktur. Lägg din hatt i blöt. Vi hörs!
Citera
2022-06-14, 16:01
Medlem
JRdTLs avatar
Citat:

9% arbetslöshet är inte låg. Du menar den höga utbildningsnivån på alla negrer och araber som är här? Jag glömde ju att alla de är raketforskare och kirurger.
Citera
2022-06-14, 16:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
9% arbetslöshet är inte låg. Du menar den höga utbildningsnivån på alla negrer och araber som är här? Jag glömde ju att alla de är raketforskare och kirurger.

Den kanske inte är låg men bra mycket lägre än i Sydeuropa och i många andra länder i världen.

Vi har väldigt hög utbildningsnivå jämfört med många andra länder ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in