2022-06-14, 12:04
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experterna-det-har-ska-du-inte-gora-vid-hog-inflation

Tips från SVT

* Tokamortera inte, "inflationen sköter det åt dig"
* Köp bostad nu om det behöver det "det är omöjligt att time:a marknaden".

Man får väll tolka det som att "experterna" tycker det är fritt fram att belåna sig så mycket banken tillåter och amortera så lite som möjligt, business as usual.
Senast redigerad av trickget 2022-06-14 kl. 12:28.
2022-06-14, 14:19
Medlem
slemhogs avatar
Jag hoppas på en stor krasch och att sen bopriserna bara går upp enligt kpi i snitt 2% fortsättningen. Man borde även ta bort reavinstskatten (efter en viss boendetid) och sänka flyttskatterna för öka rörligheten efter kraschen.

Jag vill ha låga samt stabila bostadspriser och inte tjäna på stora prisuppgångar. Då bostäder är en så viktig komponent för finansiell stabilitet och samhällets ekonomi borde man införa ett nytt system.

Detta kan genomföras med slemhög systemet.

Man inrättar en statlig funktion, som halvårsvis-årsvis, analyser bostadsprisernas utveckling. Om priserna gått upp mer eller mindre än 2%, då justerar man parametrarna för kostnaden av bostäder upp eller ner (via mindre justeringar av progressiv fastighetskatt/ränteavdrag eller ränta m m) för att hålla priset i linje med 2% målet. Man kan även anpassa detta system regionalt.

Det är som sagt bokostnaden som bestämmer köpeskillingen och kostnaderna är möjliga att justeras kontinuerligt. De som inte tror på det, kommer få se att detta stämmer i allra högsta grad om rörliga räntan går till 5-6%.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-14 kl. 14:28.
2022-06-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag hoppas på en stor krasch och att sen bopriserna bara går upp enligt kpi i snitt 2% fortsättningen. Man borde även ta bort reavinstskatten (efter en viss boendetid) och sänka flyttskatterna för öka rörligheten efter kraschen.

Jag vill ha låga samt stabila bostadspriser och inte tjäna på stora prisuppgångar. Då bostäder är en så viktig komponent för finansiell stabilitet och samhällets ekonomi borde man införa ett nytt system.

Man inrättar en statlig funktion, som halvårsvis-årsvis, analyser bostadsprisernas utveckling. Om priserna gått upp mer eller mindre än 2%, då justerar man parametrarna för kostnaden av bostäder upp eller ner (via mindre justeringar av progressiv fastighetskatt/ränteavdrag eller ränta m m) för att hålla priset i linje med 2% målet. Man kan även anpassa detta system regionalt.

Det är som sagt bokostnaden som bestämmer köpeskillingen och kostnaderna är möjliga att justeras kontinuerligt. De som inte tror på det, kommer få se att detta stämmer i allra högsta grad om rörliga räntan går till 5-6%.
Jo men bara vetskapen om att staten hade en sådan kontrollfunktion skulle ju leda till att du inte har en aning om det verkliga värdet eftersom ingen skulle vilja prata med dina funktionärer Alla skulle ju ljuga

Alla skulle ligga på 99.99

Alla typ förutom kanske allmännyttan i Brandbergen som vill ha en ny tvättmaskin,
Senast redigerad av Alpoxen 2022-06-14 kl. 14:52.
2022-06-14, 14:42
Medlem
tripprapporters avatar
Återigen högre inflation än vad de sk proffsen räknat med, både här och i USA. Rösterna som säger att inflationen snart kommer falla tillbaka blir tystare. Vilken ränta har vi om ett år? Ingen vet. Stackars de som gått in på marknaden under det senaste året, iallafall i Stockholm. Det kan inte vara roligt just nu.
2022-06-14, 14:53
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Återigen högre inflation än vad de sk proffsen räknat med, både här och i USA. Rösterna som säger att inflationen snart kommer falla tillbaka blir tystare. Vilken ränta har vi om ett år? Ingen vet. Stackars de som gått in på marknaden under det senaste året, iallafall i Stockholm. Det kan inte vara roligt just nu.

De går ju upp sen, om 8-10 år. Marknaden går alltid upp! Sluta häng läpp, se positivt på saker och ting.
2022-06-14, 16:34
Medlem
Jag är intresserad av att höra lite exempel från verkligheten. Om nån i tråden eller polare/bekant har köpt eller sålt nyligen vore det kul att höra om det.

Jag har ett exempel:

Trea i Vasastan. Hade visningar i Januari, de ville ha 10-10.5 MSEK. Vi budade 8.8 och mäklaren garvade. Lägenheten ute igen med hemnet + öppna visningar för några veckor sedan: utgångspris 7.9 uppbudad till 8.3. Säljarna ville ha minst 9.2 ... Blev såklart ingen försäljning. Den ligger nu som "kommande" utan pris.

Känns som köpare och säljare är MIL från varandra just nu. Blir spännande att följa marknaden i höst. Har ni några exempel?
2022-06-14, 16:47
Medlem
Citat:
Det är ett historiskt och matematiskt faktum.
När det gäller bostadspriser håller jag med dig. Det enda man vet säkert är att bostäder aldrig ökar i värde över tid även om man måste vänta 100 år på fallet.

Börsen är trots allt annorlunda. Framför allt nu. Den är ganska frikopplad från den den reella ekonomin. Det är ett spel. Jag önskar att det inte vore så men så är det.
2022-06-14, 16:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Och han gjorde det utan att sänka lönerna, how about that. nu har ju USA ändå en mekanism (till skillnad från Sverige) som gör att regeringen kan frysa löner. Sverige har inte det, vi tycker inte att regeringen ska ha den makten utan det är upp till parterna själva.

Du borde ju verkligen tycka att den Svenska modellen, unik i världen, är något enastående. Den förbjuder nämligen regeringen att lägga sig i lönediskussioner. Att staten inte ska bestämma lönerna har varit en central princip i Sverige i hundratals år men det ses som nödvändigt av de flesta andra.
Men nu är du svårt förvirrad (som vanligt).
Volker var FED ordföranden. Du talar om Regering. Helt väsensskilda saker.
FED kan inte påverka några löner.

På 70-talet påverkade Regeringen i Sverige lönerna. Man lade sig i avtalsrörelsen.
På 80-talet påverkade Regeringen i Sverige lönerna. Man lade sig i avtalsrörelsen.
Någon verkar har lurat dig rejält.

Men du irrar iväg. Jag bara förklarade vad prisfallet på bostäder i början på 90-talet berodde på.
Det var BNP-fall som en konsekvens av ett skadat näringsliv.
2022-06-14, 17:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
För att det är inte så Fed kommer att agera, om något blir systemhotande så går det före inflationsbekämpning. Om en massa företag inte får tillräckligt med likviditet och man står inför en dominoeffekt av konkurser så väljer Fed, rätt eller fel, att hjälpa dem oavsett om inflationen fortfarande är högre än målet.
Nu skriver du ingenting om skulder. Det var ju skulder frågan gällde.

Ang likviditet så formligen drunknar bankerna i likviditet i USA. Det är deras minsta problem.

Det är kongressen som sitter på ansvar om deras regleringar orsakar för mycket skada. Det är inget FED kan göra något åt.
Samma sak i Sverige. Inget RB kan göra något åt. Riksdagens regleringar får Riksdagen ta ansvar för.
2022-06-14, 17:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
– Jag hör ibland folk säga att det blir lågkonjunktur nästa år och då blir räntan noll igen. Men vi ser inte det.
Någon som vet var han tittar då.
Tittar jag på euro dollar futures ser jag räntesänkning nästa höst.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
De är båda tydliga med att hushållen i ett läge med svagare tillväxt inte ska hoppas på att Riksbanken ska rädda deras köpkraft.
Det är ju helt riktigt i sig. Avsikten med räntehöjning är att skada högkonjunkturen. Man VILL sänka den ekonomiska aktiviteten.

Sedan är förhoppningen hos CB att man skall skada så lite som möjligt. När FED höjde 2005-2006 så blev ju skadorna lite väl häftiga (dvs finanskrisen). Det var ju inte så att dom inte visste vad dom gjorde.
2022-06-14, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men nu är du svårt förvirrad (som vanligt).
Volker var FED ordföranden. Du talar om Regering. Helt väsensskilda saker.
FED kan inte påverka några löner.

På 70-talet påverkade Regeringen i Sverige lönerna. Man lade sig i avtalsrörelsen.
På 80-talet påverkade Regeringen i Sverige lönerna. Man lade sig i avtalsrörelsen.
Någon verkar har lurat dig rejält.

Men du irrar iväg. Jag bara förklarade vad prisfallet på bostäder i början på 90-talet berodde på.
Det var BNP-fall som en konsekvens av ett skadat näringsliv.
Det berodde alltså inte på att folk (fastighetsbolag) hade förköpt sig och skulle flasha med kontorslokaler i London och Amsterdam men inte kunde få de uthyrda och när det blev dags att betala räkningen inte hade några pengar?

Jag menar, om vi ska bortse från all politik som givetvis omgav allt detta så handlade det i slutändan om jävligt korkade affärer från både banker, fastighetsbolag och investmentbolag. De flesta klarade sig ju ändå. Hur mycket hjälp de fick kan vi ju diskutera tills vi får kramp i fingrarna, vi är inte överens där.

Jag tycker 90-talskrisen och 2008 års härdsmälta är ganska lätta att förklara. Girighet och bristande kontroll och önsketänkande. Bad business och inkompetens skulle man ju kunna tillägga om man trodde på sånt som personligt ansvar men det existerar ju inte i Svenskt Näringsliv.

Du tycker väl att Penser var ganska smart? Jag tycker att det var en gubbjävel som tog sig vatten över huvudet och överskattade sig själv och aldrig borde lämnat dynghögarna i Skåne. Där hade han kunnat stanna och samla på filmaffischer.
Senast redigerad av Alpoxen 2022-06-14 kl. 17:18.
2022-06-14, 17:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag hoppas på en stor krasch
Mja, det är väl ditt enda sätt att komma över en bostad.

Citat:
Det är lätt för dig (och likasinnade) att ordna.

Ni bara öppnar era plånböcker och bygger bostäder ni säljer billigt.
Naturligtvis måste ni subventionera från era plånböcker. Men det gör väl inget.

Jag brukar föreslå detta då och då i olika situationer. Men det verkar aldrig vara någon av gnällspikarna som ordnar problemen dom ser genom att starta ett företag och leverera.

Verkar alltid vara någon annan som skall lösa deras problem.

Citat:
Man inrättar en statlig funktion
Det är det kommunistiska sättet.
Då kan du i sig få låga bostadspriser. Men måste samtidig dras med en medeltida levnadsstandard a la Nordkorea.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in