Jaså, arbetar du med råvaror?
USA lägger mer på utveckling än i princip världens länder tillsammans. Med tanke på deras dollarspridning överallt kan de spendera, skuldsätta sig astronomiskt och veta att dollarn ändå kommer vara stabil. Att jämföra det korrumperade landet med Ryssland är hyfsat orättvist. Finns ingen större skurkstat än USA när det kommer till att stjäla länders resurser, involvera sig politiskt eller att sonika ta de framstående vetenskapsmän i olika länder.
Du vet att USA låg ljusår bakom Tyskland innan och under WW2, va? Vetenskapsmännen och forskarna fick 2 alternativ efter krigets slut - Arbeta för oss eller hamna i fängelse/avrättning.
Faktum är att USA's framsteg (om vi nu ska använda de som måttstock) i mångt och mycket kommer från andra länders briljanta vetenskapsmän och ingenjörer. Krydda det med allt man stulit och hur man manipulerat marknaden är det knappast konstigt.
Det som dock är konstigt är allt prat om att Putin har cancer, att han är Hitler 2.0, han har tappat vettet etc. Finns ju otaliga framträdanden publikt där han diskuterar inflationen, kriget, spannmål, vetenskap och energi på ett sätt som borde få andra ledare att skämmas.
USA har/hade också väldigt många företag som sysslar med allt ifrån råvaror till rymdforskning i USA i Ryssland och då är det inte direkt amerikanska genier som arbetar där - det är ryska.
Nu under kriget kommer Rysslands största hjärnor förmodligen att sondera marknaden och erbjuda sina tjänster utomlands pga av att det inte kan arbeta i Ryssland då de inte finns allt som behövs för forskning och utveckling.
USA styr marknaden i mångt och mycket och sanktionerna skapar brist på halvledare som är problematiskt. Det kommer förmodligen tvinga Ryssland att börja investera tungt i egen produktion och behöver inte alls vara något negativt.
Personligen, och vad jag hört av de få vänner jag har från Ryssland, så är befolkningen väldigt nöjd med att "sever their ties with the corrupt EU and America". Det innebär ju att Ryssland, som har en enorm produktion av jordbruk och dylikt, en väl spridd war-chest och naturgas/olja kan satsa dessa pengar i det egna landet och sin egen utveckling.
Det kommer ungefär bli som när Hitler tog över Tyskland och revolutionerade ekonomin, infrastrukturen, skolan, vetenskapen, you name it. Världen omkring kan inte tillåta det. Alla ska ha det lika jävligt.
De vanliga dödliga kommer dock aldrig förstå vilka enorma möjligheter det här är för Ryssland som enskild nation. Världen kommer förmodligen titta på avundsjukt om 10 år (om inte man invaderat dom innan det pga av massa falska påståenden då). De har fortfarande bra allierade i Kina och Indien.
Jaishankar förklarar Indiens ståndpunkt ganska bra:
https://www.youtube.com/watch?v=j2EdQD_Eag0&ab_channel=CRUX
De kommer fortfarande ha en enorm marknad för sin olja och gas och spannmål. Dessa länder och andra i närområdet kommer fortsätta handla till bra priser från Ryssland för sin befolkning. De skiter fullständigt i korrupta EU eller USA. På tal om USA, varför skrivs det ingenstans om att USA lyft de flesta av sina sanktioner pga av sin egen inflation?
Vi får se. Jag vill nu se än högre inflation än den vi har nu och det kommer komma och bli mycket värre. Det är bra att satsa på grön energi men de gör man sakta och långsiktigt. Att göra som Sverige gör nu är en piss i nyllet på varje invånare och eliten bara skrattar i sina plan och lyxbilar.
Vi får se vad folk säger när literpriset ligger på 30-40 kronor. När 500g köttfärs kostar 80-90 kronor. När det börjar bli stora brister på varor vi är vana vid att ha. Vintern kommer snart. De finns inte en möjlighet att länder i EU kommer klara av produktionen av energi som befolkningen behöver och blir det en kall vinter så kommer man behöva kapa många industriers produktion för att säkerställa befolkningens. Gissa vad kostnaderna kommer hamna på?
Gissa vad kostnaden blir i inflation, arbetslöshet etc om man inte kan producera tillräckligt med energi.
Nej. Jag förstår att människan är en känslodriven varelse. Jag kommer dock aldrig förstå hur man kan sitta och beundra en dåre och psykopat som Zelenskyj eller en senil pedofil som Biden. Till sist förstår jag heller inte hur man kan svälja precis all propaganda som kommer från väst. De ena mer absurt än det andra och man har 0 bildning eller förståelse kring hur saker hänger ihop, ekonomiskt, historiskt eller politiskt. BAAAAAAARA massa känslor, buhu.
Vi får se vad som sker nu när EU börjar arbeta på sin motion för att få ännu mer inflytande över medlemsstater än staten själv. Problematiken med EU förstår nog till och med du.
EDIT:
Såg att jag använde "framstående" vilket är helt inkorrekt. Det jag menar är att Ryssland inte är i någon stenålder som de flesta här får det att låta som och de kommer vara framstående inom 10 år. Garanterat. Helt fritt från korruptionen från EU och USA och kan satsa allt på det egna.