2022-06-14, 15:06
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Bra att du rapporterar.

Borgmästaren i Kherson lever och frodas. Postade precis den här videon:

https://twitter.com/TWMCLtd/status/1536695251544551425
Citera
2022-06-14, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Den rimliga "konspirationsteorin" är att ryssarna begått krigsbrott. Sedan har Ukraina också begått krigsbrott samt saltar siffror och ögonvittnesrapporter.

https://twitter.com/NieblaGuerra/status/1536549194915250177

Jag har själv ingen uppfattning i frågan, men flera av incidenterna omgärdas av mycket mystik (både Mariupol teater och Kramatorsk-incidenten). Konstigt nog var det länge sedan något nytt förfärligt inträffat.
Att bägge parter i ett krig begår krigsbrott vet nog alla.
Jag vet att man utreder vissa händelser där Ukrainas soldater misstänks för krigsbrott, MEN detta rör krigsbrott gentemot ryska soldater.
Hittills undersöks ca 15 000 utförda krigsbrott som ryska soldater utsatt civilbefolkning, civil infrastruktur etc för.
Så gott som alla organisationer för mänskliga rättigheter, ICC, OSSE, Ukrainas Åklagare, ett flertal av europaländers Åklagare är det som utreder och samlar in bevis för krigsbrott utförda av ryssar.
Där finns mycket bevismaterial insamlat och verifierat redan, som drönarfilmer, vittnesmål, satellitbilder, privata foton och filmer som granskats och verifierats etc.
Man har varit på plats och samlat in info etc.

Att dessa organisationer och myndigheter skulle ljuga och hitta på allt är bullshit. Allt annat som publiceras på telegram, insta, twitter, youtube, rysk statskontrollerad media etc litar jag inte ett dugg på!
Citera
2022-06-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja, såklart. Frågan är om det räcker som avskräckning om Ryssland lyckas ta Ukraina. Jag hoppas det, men är inte lika säker som jag kände mig tidigare. Särskilt inte om "väst" visar svaghet och splittras i Ukraina-frågan.

Du kan ge dig fan på att inte Nato lägger sig för en dvärg som Putin.
Citera
2022-06-14, 15:11
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Fråga de ukrainska soldaterna som torterat, förnedrat, använt de som sköldar och tagit deras ägodelar. Är nog mer att man kan göra precis vad man vill utan konsekvens nu. Allt fokus och allt som händer är på Ryssland och självklart kommer en majoritet av de korrupta ukrainarna utnyttja det för den egna vinningen.

Det där var den sämsta bortförklaringen jag någonsin sett.
Citera
2022-06-14, 15:11
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ryktas att offensiven av UAF rakt mot Kherson fortsätter. Jag tror inte riktigt på detta än för det finns motstridiga uppgifter från pro-ryska källor.

https://twitter.com/UkraineNewsLive/status/1536691071513673728
Citera
2022-06-14, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Borgmästaren i Kherson lever och frodas. Postade precis den här videon:

https://twitter.com/TWMCLtd/status/1536695251544551425
Har sagt det massor med ggr .... ZELENSKY : Lägg ner Vapen och RÄDDA LIV !
Zelensky börjar mer och mer tappa gloria stjärnan , tyvärr.....
Citera
2022-06-14, 15:26
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Säg det till dom tusentals som vittnat i Mariupol om ukrainska armen och azovs övergrepp och som tvingat folk stanna.

Eller varför inte alla videos på ukrainska civila som blir avtagna sina kläder, misshandlade och fastbundna vid stolpar för de "sympatiserar" med Ryssland.

Fortfarande den sämsta bortförklaringen jag har sett.
Citera
2022-06-14, 15:28
Medlem
Vore lite intressant med lite mer information om hur det går för Ukraina.

Det är rätt tyst där jag brukar kolla. FB är inte till mycket hjälp.
Det verkar som "yttrandefrihet på riktigt" kräver både fungerande psykvård och säkerhetspolis.
Vi ser på de senaste sidorna att båda saknas.
Citera
2022-06-14, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ryktas om en bilbomb i Kherson nu precis. Nytillsatte borgmästaren lär vara målet.

https://twitter.com/revishvilig/status/1536688438266806273
Hohol media disperse the information that the head of the Kherson VGA Volodymyr Saldo was blown up. This is fake.

Happy birthday to Volodya. I wish you a long and happy life! At my request, Volodya recorded a video.
https://t.me/intelslava/31202
Citera
2022-06-14, 15:31
Medlem
Citat:
Jaså, arbetar du med råvaror?

USA lägger mer på utveckling än i princip världens länder tillsammans. Med tanke på deras dollarspridning överallt kan de spendera, skuldsätta sig astronomiskt och veta att dollarn ändå kommer vara stabil. Att jämföra det korrumperade landet med Ryssland är hyfsat orättvist. Finns ingen större skurkstat än USA när det kommer till att stjäla länders resurser, involvera sig politiskt eller att sonika ta de framstående vetenskapsmän i olika länder.

Du vet att USA låg ljusår bakom Tyskland innan och under WW2, va? Vetenskapsmännen och forskarna fick 2 alternativ efter krigets slut - Arbeta för oss eller hamna i fängelse/avrättning.

Faktum är att USA's framsteg (om vi nu ska använda de som måttstock) i mångt och mycket kommer från andra länders briljanta vetenskapsmän och ingenjörer. Krydda det med allt man stulit och hur man manipulerat marknaden är det knappast konstigt.

Det som dock är konstigt är allt prat om att Putin har cancer, att han är Hitler 2.0, han har tappat vettet etc. Finns ju otaliga framträdanden publikt där han diskuterar inflationen, kriget, spannmål, vetenskap och energi på ett sätt som borde få andra ledare att skämmas.

USA har/hade också väldigt många företag som sysslar med allt ifrån råvaror till rymdforskning i USA i Ryssland och då är det inte direkt amerikanska genier som arbetar där - det är ryska.

Nu under kriget kommer Rysslands största hjärnor förmodligen att sondera marknaden och erbjuda sina tjänster utomlands pga av att det inte kan arbeta i Ryssland då de inte finns allt som behövs för forskning och utveckling.

USA styr marknaden i mångt och mycket och sanktionerna skapar brist på halvledare som är problematiskt. Det kommer förmodligen tvinga Ryssland att börja investera tungt i egen produktion och behöver inte alls vara något negativt.

Personligen, och vad jag hört av de få vänner jag har från Ryssland, så är befolkningen väldigt nöjd med att "sever their ties with the corrupt EU and America". Det innebär ju att Ryssland, som har en enorm produktion av jordbruk och dylikt, en väl spridd war-chest och naturgas/olja kan satsa dessa pengar i det egna landet och sin egen utveckling.

Det kommer ungefär bli som när Hitler tog över Tyskland och revolutionerade ekonomin, infrastrukturen, skolan, vetenskapen, you name it. Världen omkring kan inte tillåta det. Alla ska ha det lika jävligt.

De vanliga dödliga kommer dock aldrig förstå vilka enorma möjligheter det här är för Ryssland som enskild nation. Världen kommer förmodligen titta på avundsjukt om 10 år (om inte man invaderat dom innan det pga av massa falska påståenden då). De har fortfarande bra allierade i Kina och Indien.

Jaishankar förklarar Indiens ståndpunkt ganska bra:

https://www.youtube.com/watch?v=j2EdQD_Eag0&ab_channel=CRUX

De kommer fortfarande ha en enorm marknad för sin olja och gas och spannmål. Dessa länder och andra i närområdet kommer fortsätta handla till bra priser från Ryssland för sin befolkning. De skiter fullständigt i korrupta EU eller USA. På tal om USA, varför skrivs det ingenstans om att USA lyft de flesta av sina sanktioner pga av sin egen inflation?

Vi får se. Jag vill nu se än högre inflation än den vi har nu och det kommer komma och bli mycket värre. Det är bra att satsa på grön energi men de gör man sakta och långsiktigt. Att göra som Sverige gör nu är en piss i nyllet på varje invånare och eliten bara skrattar i sina plan och lyxbilar.

Vi får se vad folk säger när literpriset ligger på 30-40 kronor. När 500g köttfärs kostar 80-90 kronor. När det börjar bli stora brister på varor vi är vana vid att ha. Vintern kommer snart. De finns inte en möjlighet att länder i EU kommer klara av produktionen av energi som befolkningen behöver och blir det en kall vinter så kommer man behöva kapa många industriers produktion för att säkerställa befolkningens. Gissa vad kostnaderna kommer hamna på?

Gissa vad kostnaden blir i inflation, arbetslöshet etc om man inte kan producera tillräckligt med energi.

Nej. Jag förstår att människan är en känslodriven varelse. Jag kommer dock aldrig förstå hur man kan sitta och beundra en dåre och psykopat som Zelenskyj eller en senil pedofil som Biden. Till sist förstår jag heller inte hur man kan svälja precis all propaganda som kommer från väst. De ena mer absurt än det andra och man har 0 bildning eller förståelse kring hur saker hänger ihop, ekonomiskt, historiskt eller politiskt. BAAAAAAARA massa känslor, buhu.

Vi får se vad som sker nu när EU börjar arbeta på sin motion för att få ännu mer inflytande över medlemsstater än staten själv. Problematiken med EU förstår nog till och med du.

EDIT:

Såg att jag använde "framstående" vilket är helt inkorrekt. Det jag menar är att Ryssland inte är i någon stenålder som de flesta här får det att låta som och de kommer vara framstående inom 10 år. Garanterat. Helt fritt från korruptionen från EU och USA och kan satsa allt på det egna.

Ryssland får nog skynda på om de ska hinna med.
Medelåldern för en ingenjör i Ryssland är ca 55 år, i USA 40 år
Med tanke på Rysslands monumentala brain drain de lux så ser återväxten inte särskilt ljus ut. Ingenjörer har traditionellt inte haft särskilt stor status i Ryssland till skillnad mot i väst.

Ryssland kommer att få extrema teknikproblem i generationer framöver, ingen välutbildad vill bo och verka i Rysslands diktatur.
Citera
2022-06-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vore lite intressant med lite mer information om hur det går för Ukraina.

Det är rätt tyst där jag brukar kolla. FB är inte till mycket hjälp.
Det verkar som "yttrandefrihet på riktigt" kräver både fungerande psykvård och säkerhetspolis.
Vi ser på de senaste sidorna att båda saknas.
Deras ÖB lade ju i praktiken en beställning på tung hårdvara motsvarande typ halva US Army häromdan, och han vill få det klubbat och godkänt vid ett NATO-toppmöte i morgon onsdag (på Gotland, har jag för mig?). Gratis, dessutom.

(FB) Washington Post: Ukraina får slut på ammunition, ser mörkt ut på slagfältet.

"Ge oss rubbet nu genast, så fixar vi Ryssen!" ungefär.

Jag tror att väst börjar tröttna på Ukrainas orealistiska bud och moraliska utpressning...
Senast redigerad av HepCat-X 2022-06-14 kl. 15:42.
Citera
2022-06-14, 15:42
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Du vet att USA bombat sönder halva världen och dödat oerhört många miljoner civila i sin jakt på politiskt inflytande, tillgångar och strategiska fördelar? Det ser ju onekligen ut som att våld lönat sig där.

USA har ägnat de senaste tjugo åren åt att bli knäppt på näsan av den utrikespolitiska verkligheten, senast i Kabul förra hösten. Det är inte mer än rätt att även Ryssland får sig en omgång av näsbrännaren.

Citat:
Folk kan förneka folkmorden i Donbass hur mycket man vill. Det har ändå skett, oavsett vilka vidriga lögner som sprids här i tråden.

Jag måste verkligen varna dig för att trycka på följande länk:
https://www.osce.org/ukraine-smm/reports

De opartiska observatörerna i OSSE håller nämligen inte med dig. Om du ändå råkar trycka på länken och läsa deras rapporter så finns det en överhängande risk att den världsbild raseras. Och vad ska du då leva för?

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Väst...

Du uttrycker dig så förvirrat att det är svårt att veta vad du faktiskt försöker säga. Men jag tror att du försöker säga att eftersom USA var dumma för tvåhundra år sedan så är Ryssland i sin fulla rätt att vara dumma nu. Det är i sådana fall en (idiotisk) åsikt du mycket gärna får stå för.

Citat:
NATO och EU driver (under ledning av främst USA) ett proxykrig mot Ryssland, Man motiverar detta med att "vi slåss för att den Internationella Rätten ska regera över alla gränser, ta-ta!" men för omvärlden ser det mest ut som att väst (och särskilt EU) står och försvarar ett status quo som råkar sammanfalla med läget runt år 2000, då USA nådde sitt klimax som supermakt och EU låg i startgroparna för sin stora östutvidgning. Efter den punkten vill man inte ha några gränsförskjutningar utan föredrar att allt ska vara fruset i all evighet. Ursäkta, men det är inte så världen fungerar.

Det har inte förskjutits några gränser alls sedan 1940-talet. Att Kosovo bröt sig loss från Jugoslavien är inte en gränsförskjutning lika lite som att Donetsk och Luhansk bröt sig loss från Ukraina.

Du kan inte slingra dig ur det faktum att Rysslands planerade annektering av södra och östra Ukraina är något helt nytt, en återgång till 1800-talets maktpolitik där de starka tar vad de känner för.

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
OSSE som skulle övervaka vapenvila och gav Azov information från deras uppsatta kameror om DPR ställningar som senare besköts. Ungefär lika opartiska som Amnesty och andra NGO.

Det är verkligen konstigt att precis alla är emot Ryssland. Till och med en gammal mellanstatlig organisation som OSSE, vars observatörsstyrka leds av en turk och innehåller många ryska medborgare, är obönhörligen anti-rysk.

Ryssland har verkligen en fantastisk förmåga att skaffa sig ovänner precis överallt. Jag antar att det beror på att alla, inklusive mellanstatliga organisationer i vilka Ryssland deltar, är avundsjuka på Ryssland. Det är faktiskt den enda rimliga förklaringen. För det kan ju inte vara Rysslands eget fel att ingen gillar dem. Det är verkligen helt orimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in