2022-06-14, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Finner ingen indikasjoner på om han fikk dette passet før eller etter Kinaturen.
VG-artikkelen nevner under avsnittet "Mange muligheter" at han bodde et halvt
år i Kina, og var innom Thailand og Filippinene på vei hjem. Lite vits å nevne det
hvis det var utelukket at passet kunne vært kopiert et av disse stedene.

Det er uansett ikke så vesentlig gitt at vi ikke kan vite hvor det er blitt kopiert.
Hovedpoenget er at det er solgt på darknet i 2017 og 2018. Det er nok der videre
spor ligger, i disse transaksjonene. Som politiet også mener, slik jeg skjønner det.

Les svaret mitt til AmunRa, innlegg #88977. Ifølge LinkedIn-profilen må han ha fått nytt pass umiddelbart etter Kina-reisen. Det var derfor jeg lurte på om han kan ha mistet sitt gamle pass på denne reisen.
Citera
2022-06-14, 14:35
Medlem
Citat:
Finner ingen indikasjoner på om han fikk dette passet før eller etter Kinaturen.
VG-artikkelen nevner under avsnittet "Mange muligheter" at han bodde et halvt
år i Kina, og var innom Thailand og Filippinene på vei hjem. Lite vits å nevne det
hvis det var utelukket at passet kunne vært kopiert et av disse stedene.

Det er uansett ikke så vesentlig gitt at vi ikke kan vite hvor det er blitt kopiert.
Hovedpoenget er at det er solgt på darknet i 2017 og 2018. Det er nok der videre
spor ligger, i disse transaksjonene. Som politiet også mener, slik jeg skjønner det.
Det rimer ikke helt dersom passet skulle ha blitt stjålet allerede 2013 i Kina, for så å bli lagt ut for salg fire år senere. Enig med Lorentsen, jeg tror passet ble stjålet i Norge, for så å bli lagt ut på darknet som villedning etterpå.
Citera
2022-06-14, 14:53
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Jeg tror det er en mulighet for at pass-tyveriet/salget er en ren villedning. Altså at ingen av de som har kjøpt passet på det mørke nettet er innblandet. Å få en haug med andre kriminelle til å havne i søkelyset, må være den ideelle villedningen.

Spørsmålet da er hvordan GM fikk opplysninger om at akkurat det passet var til salgs.

Det er vel ikke slik at navnet til OHG sto avertert på darknet. Det har kanskje stått at
det f.eks. var en blond norsk mann i aldersgruppen 25-35, kanskje også ca. høyde.

Dessuten var vel hans id inkludert i en pakke med flere.

Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Det rimer ikke helt dersom passet skulle ha blitt stjålet allerede 2013 i Kina, for så å bli lagt ut for salg fire år senere. Enig med Lorentsen, jeg tror passet ble stjålet i Norge, for så å bli lagt ut på darknet som villedning etterpå.

Det betyr at GM har stjålet/kopiert passet før baguett-tyven kjøpte id'en i 2016.
At planleggingen startet allerede før dette. Da må man prøve å sjekke hva slags
steder OHG kan ha levert fra seg passet i Norge. Det virker søkt, fordi man som
nordmann ikke trenger å vise pass som id innad i Norge f.eks. ved overnattinger og slikt.

Det er i det hele tatt snevre muligheter for at noen som ikke står OHG nær har
hatt tilgang til dette passet innenlands. De færreste går rundt med pass på seg
til vanlig. Det er et dokument man anvender ved utenlandsreiser.

Har du noen videre tanker om hvordan dette kan ha skjedd?
Senast redigerad av Svartediket 2022-06-14 kl. 14:59.
Citera
2022-06-14, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Om Futurum-mennene. Luemannen 07:36. Telefonmannen 08:00.

De passer dårlig tidsmessig, om hensikten med spaserturen var å sjekke om bilen til TH var parkert utenfor Futurum, altså at TH var kommet på jobb.

Angivelig, TH pleide å dra hjemmefra ca 08:00 til 08:15. (Noen medier skrev riktignok at TH pleide å dra hjemmefra 07:00, men, dette later ikke til å stemme. Futurum-mennene ville da ha passet bedre inn tidsmessig.)

Politiet sier at ingen av Futurum-mennene finnes på andre overvåkningsopptak. Ikke 31. oktober, og heller ikke tidligere.

Politiet sier også, at noen vitner mener å ha sett Telefonmannen, i vitnenes mer uklare "nærområde(r)", eller, ihvertfall noen som ligner, og tidspunkt for disse observasjonene er uklar(e). I hvertfall for oss, som følger saken i mediene.

TH skal ha observert Telefonmannen luske rundt Futurum tidligere, uklare tidspunkter, og TH har tegnet en skisse av noe han kaller Pingvin-mannen, som angivelig skal være Telefonmannen. Mer uklart, når tegnet TH Pingvinmannen? Enda mer uklart, om TH kom frem med skissen av Pingvinmannen før eller etter han fikk se opptak av Futurum-mennene.

Og videre, det er uklart for oss, når kameraene på Futurum ble satt opp, og hvem som administrerer opptakene. Tror det var Jayce som lurte på hvorfor det ikke var blitt sikret tidligere opptak av Telefonmannen, dersom TH reagerte så sterkt på luskingen hans.

Rekkefølgen på hendelsene, enten de hører til villedninger, eller er ekte hendelser, rekkefølgen er viktig for å forstå hva som har skjedd, og hvordan, og om disse Futurum-mennene har noen kobling til forsvinningen i det hele tatt.

Det er så utrolig mye om og hvis og men. Uklare tidspunkter. Og nå har jeg glemt hva jeg egentlig tenkte å kommentere her. Ble bare en slag oppramsing av uklarheter.
Jeg har sagt det før og sier det en gang til: Futurum mennene skal se ut som disse to, fra en kidnapping Ljan 2016. Her har vår GM laget dreiebok etter inspirasjon fra artikler på nett...
https://www.aftenposten.no/oslo/i/4Jjmo/politiet-haaper-denne-videoen-kan-bidra-til-aa-loese-kidnappingssak-i-oslo?utm_source=kopierlink&utm_content=deleknapp&u tm_campaign=bunn
Citera
2022-06-14, 15:03
Medlem
Citat:
Spørsmålet da er hvordan GM fikk opplysninger om at akkurat det passet var til salgs.

Det er vel ikke slik at navnet til OHG sto avertert på darknet. Det har kanskje stått at
det f.eks. var en blond norsk mann i aldersgruppen 25-35, kanskje også ca. høyde.

Kanskje GM var den som solgte passet til PassCard, og kanskje GM kjøpte en pakke fra PassCard for å forsikre seg om at OHGs pass var til salgs?

Eventuelt kan det kanskje hende at GM = PassCard og at PassCard sørget for å kjøpe passet fra seg selv med en anonym bruker på strategiske tidspunkt som passet med planleggingsfasen for forbrytelsen?
Citera
2022-06-14, 15:04
Medlem
Citat:

Det er mulig GM selv har lagt ut passet til OHG på det mørke nettet. Jeg blir ikke overrrasket hvis noen som har en tilknytning til OHG, er innblandet i denne saken.
Citera
2022-06-14, 15:12
Medlem
Citat:

Det betyr at GM har stjålet/kopiert passet før baguett-tyven kjøpte id'en i 2016.
At planleggingen startet allerede før dette. Da må man prøve å sjekke hva slags
steder OHG kan ha levert fra seg passet i Norge. Det virker søkt, fordi man som
nordmann ikke trenger å vise pass som id innad i Norge f.eks. ved overnattinger og slikt.

Det er i det hele tatt snevre muligheter for at noen som ikke står OHG nær har
hatt tilgang til dette passet innenlands. De færreste går rundt med pass på seg
til vanlig. Det er et dokument man anvender ved utenlandsreiser.

Har du noen videre tanker om hvordan dette kan ha skjedd?
Det blir jo ren spekulasjon, men det er ikke utenkelig at noen i omgangskretsen til de to siktede kan ha tilegnet seg passet, for så å legge det ut på darknet som villedning for kidnappingen. Jeg tror noen ville at OHG skulle se ut som den « skyldige». Ikke tilfeldig offer...
Citera
2022-06-14, 15:24
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det blir jo ren spekulasjon, men det er ikke utenkelig at noen i omgangskretsen til de to siktede kan ha tilegnet seg passet, for så å legge det ut på darknet som villedning for kidnappingen. Jeg tror noen ville at OHG skulle se ut som den « skyldige». Ikke tilfeldig offer...

Hvis hensikten var å få OHG til å se ut som den skyldige, hvordan forklarer man da
at id'en hans skulle være lagt ut for salg på nett som en villedning? Det gir ingen mening
å "highlighte" at id'en er til salgs og dermed åpenbart stjålet, dersom man ønsket å gi
inntrykk av at den ekte OHG var innblandet.

Nei, da passer det bedre inn at OHG-id'en er brukt for å gi politiet merarbeid.
I så måte er en norsk id best, fordi politiet vil tenke at dette er et spor som
er relativt lett å følge, og man kan ta grep umiddelbart. Verre med en som
man ikke kan lokalisere umiddelbart.

Hadde man f.eks i stedet brukt en amerikaner eller en franskmann, ville et slikt
spor være lettere for politiet å legge på is, ettersom det pekte i en helt annen
retning enn f.eks. sim-kort og andre norske spor.

I dette tilfellet har man en bråte med norske villedningsspor, alle innenfor rekkevidde
og dermed noe politiet har kapasitet til å innhente informasjon om.

Tenk bare hvordan OHG ble pågrepet og avhørt. Det gir inntrykk av at de har "los" på noe.
Terskelen for å sette inn ressurser er lavere, men hovedfokus for GM er at det skal skje, og
at det skal spise tid og kapasitet. Et slags åte, tenker jeg.
Senast redigerad av Svartediket 2022-06-14 kl. 15:27.
Citera
2022-06-14, 15:31
Medlem
Citat:
Er det opplyst i media hvilket år han var i Kina? Passet er utstedt 2013, trodde han var i Kina senere enn dette?
Kan det tenkes at noen stjal/ kopierte passet, for så å legge det ut på darknet for å dekke over tyveriet?
Logisk slutning. Samme tanke.
Citera
2022-06-14, 16:49
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Logisk slutning. Samme tanke.

Virker motsatt for meg. Uogisk å lage ledetråder til en stjålet id for å unngå oppmerksomhet.

Tenker heller at den som kjøpte passet til bruk i denne saken, har overtenkt mtp. villedning.
Samme som med trusselbrevet. Smurt for tjukt på. Tomme tønner etc.
Citera
2022-06-14, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
th uttalte at aeh var fysisk sterk og hadde levd livet. Var det myntet på kampen på liv og død i sv4.

Det kan det ha vært. Så kan man lure på hva som var «opphavet» til den valgte formulering levd livet.
Citera
2022-06-14, 17:40
Medlem
Kan det være at den som stjal/kopierte dette passet og tok det i bruk i denne saken bare fikk som en «bonus» at akkurat dette passet faktisk var stjålet/kopiert og lagt ut for salg langt tidligere? Tilfeldigheter?
Senast redigerad av Kokadu 2022-06-14 kl. 17:42. Anledning: Tillegg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in