2022-06-14, 14:18
Medlem
https://www.carlsquare.com/sv/marknadskommentar-sbb-varderas-till-50-procent-rabatt-mot-sektorn/

Lite analytisk feedback på SBB.
Citera
2022-06-14, 14:21
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
1% per månad?

har du källa på det?
Det är ute på alla nyheter. 0.5% höjning varje månad (5 möten resten av året) är redan inräknat, nu räknar man med 0.75% efter senaste chock-siffran 8.6% årsinflation i USA, många talar om 1% räntehöjning i september om inte inflationen sjunkit.
https://www.cnbc.com/2022/06/10/some-economists-predict-the-fed-will-hike-rates-by-as-much-as-0point75percent-next-week.html
Citera
2022-06-14, 14:29
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Tvärtom talar allt för räntor på 6% inom ett år, och i USA diskuterar man numera om FED ska höja 0.75 eller 1% PER MÅNAD. ECB börjar höja sina räntor nästa månadsmöte.

Officiell inflation och huspriser har negativ korrelation. Svenska bostäder aldrig någonsin stigit mer än under noll-inflations-åren. Men på 1980/90-talet var huspriserna en katastrof, med 10% i inflation och ränta.

Med en bolåneränta på 6% spekulerar jag i att alla huspriser måste ner 30-40%, ännu mer i Stockholm.

Vad är det som talar för 6% räntor om ett år? Räntemarknaden är inte ens i närheten av att prisa in några 6% i räntor så en vän av ordningen frågar sig naturligtvis vart dina skattningar kommer ifrån.
Citera
2022-06-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är ute på alla nyheter. 0.5% höjning varje månad (5 möten resten av året) är redan inräknat, nu räknar man med 0.75% efter senaste chock-siffran 8.6% årsinflation i USA, många talar om 1% räntehöjning i september om inte inflationen sjunkit.
https://www.cnbc.com/2022/06/10/some-economists-predict-the-fed-will-hike-rates-by-as-much-as-0point75percent-next-week.html

Jag läste precis att RB beräknas höja med 0,5% nu i juni, ytterligare 0,5% i september och sedan mer normala höjningar, dvs 0,25%.

De höjer kvartalsvis och ingen snackar om 1%.

Tittar vi på RBs höjningar hamnar alltså styrräntan på kanske 1,5% när året är slut.

Det är FED som kanske höjer 0,75% nästa gång.

Det är inte månadsvis.
Citera
2022-06-14, 14:36
Medlem
Besvärjarens avatar
Sälj nu inte under 22, låt dem jobba för att det.
Citera
2022-06-14, 14:45
Medlem
Har nog aldrig skådat ett fastighetsbolag som öppnar på +, går ner 10% och sedan är upp 1% inom loppet av 5 timmar. Sådan volla hittas inte ens i shitcoins
Citera
2022-06-14, 14:45
Avslutad
Denna ska ner så enkelt är de !
Citera
2022-06-14, 14:47
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmiss
SBB har sysslat med round-tripping vilket innebär att deras "vinst" ser mycket större ut på papper än vad den är i realitet. Dessutom är en stor del av SBBs hyresintäkter betalda med utdelningen från deras D-aktier. SBB förvärvar exempelvis kommunala fastigheter genom att överlåta D-aktier till kommunen, som i sin tur kan betala en betydande del av hyran med utdelningen från dessa D-aktier till SBB.
Köp D-aktier då?
Det som du tar upp är väl mest en värderingsfräga. Det är väl kommunerna som bör vara sura för börsutvecklingen snarare än den utomstående investeraren som nu överger att köpa aktier? Jag menar att kommunen måste väl ändå betala hyran även om deras sale-lease-back-vederlag har minskat i värde.
Citera
2022-06-14, 14:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Har nog aldrig skådat ett fastighetsbolag som öppnar på +, går ner 10% och sedan är upp 1% inom loppet av 5 timmar. Sådan volla hittas inte ens i shitcoins
Det är små volymer. Småsparare?
Citera
2022-06-14, 14:52
Avslutad
Så klart de är småsparare som köper ,dom läser ett PM att nån säger att den ska värderas upp 50% å då måste man köpa ,
Men den ska absolut inte upp 50 %
Citera
2022-06-14, 14:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
Hej Ringhals.

Det jag stör mig på det är att du förmodligen i efterhand då du nu antagligen vet hur aktie-B gick, förmodat använder den informationen? Och eventuellt kritiserar någon som köpte akten igår under 20 kr. Men du som tycktes veta? och därtill förmodligen vet? Vad som eventuellt då ska hända i både akten och SBB.Och vad som förmodligen ska hända också framåtskridande i aktie-B? kan ju då eventuellt förklara det för oss andra? för det skulle förmodligen vara väldig intressant och veta det? Då du förefaller kunna eventuellt förutse uppenbarligen vad som ska ske i sbb? o.därtill i akte-B? och dessutom kanhända på lång sikt?

Förklara nu för oss andra? Vi som eventuellt köpte vid fel tillfälle igår under 20kr,hur sbb och bolaget o.därtill aktie-B ska utvecklas den här veckan då och på Ca.2-5 års sikt?

/Jag har en lång syn på SBB o. Bolaget.
Och jag tyckte det var hyfsat bra o.köpte igår under 20kr.
Köper eventuellt till mera aktie-B med lång syn.
Ingenting har ju hänt sedan 2019-2021 då aktien harvade runt 20k strecket så rimligt är väl att den är rätt värderad där...
Citera
2022-06-14, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag läste precis att RB beräknas höja med 0,5% nu i juni, ytterligare 0,5% i september och sedan mer normala höjningar, dvs 0,25%.

De höjer kvartalsvis och ingen snackar om 1%.

Tittar vi på RBs höjningar hamnar alltså styrräntan på kanske 1,5% när året är slut.

Det är FED som kanske höjer 0,75% nästa gång.

Det är inte månadsvis.
Det är inte vanligt men dom kan höja månadsvis. CNBC skriver att Wallstreet tror på höjningar med 0.75% Juni och Juli sen 0.5 i Sep https://www.cnbc.com/amp/2022/06/13/fed-reportedly-may-hike-rates-by-three-quarters-of-a-point-this-week.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in