2022-06-14, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Då borde vi sluta omtala människan som ”hon” och kalla henne ”den”.

Det skulle inte störa mig det minsta om du gjorde det! Du skulle tillochmed kunna använda pronomenet det (djuret!) om människoarten utan att väcka min förargelse!
Citera
2022-06-14, 00:26
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag har fått det intrycket att det faktiskt är obligatoriskt att använda det i skriftlig kommunikation på många arbetsplatser i offentlig sektor. Åtminstone i praktiken. Men jag kan ha fel.

Vägrar man demonstrativt att använda hen om någon som deklarerat det som sitt föredragna pronomen kan man säkert råka ut för repressalier med diskrimineringslagen som åberopad urkund.

Myndigheternas skrivregler listar i senaste upplagan från 2014 hen som ett av åtta sätt att lösa pronomenbryderiet (8.1.1).
Citera
2022-06-14, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Vägrar man demonstrativt att använda hen om någon som deklarerat det som sitt föredragna pronomen kan man säkert råka ut för repressalier med diskrimineringslagen som åberopad urkund.

Myndigheternas skrivregler listar i senaste upplagan från 2014 hen som ett av åtta sätt att lösa pronomenbryderiet (8.1.1).

Varför skulle du demonstrativt vägra använda hen (eller ett annat av åtta alternativ)? Å andra sidan: vore väl hur lätt som helst att "rödflagga" han/hon i Word (eller motsvarande ordbehandlingsprogram), ungefär som "knullsugga"!
Citera
2022-06-14, 01:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Då borde vi sluta omtala människan som ”hon” och kalla henne ”den”.

Ja och det gör nog en del även om orsaken till att det är hon är den gamla indelningen med genus och ord som slutade på -a var femininum.
Citera
2022-06-14, 01:31
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Varför skulle du demonstrativt vägra använda hen (eller ett annat av åtta alternativ)?

Bland trådens hittills 2225 inlägg finns det väl åtminstone några vars upphovsman uttrycker benägenhet att vägra och dessutom anger sina skäl?
Citera
2022-06-14, 09:31
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Aha, du försöker låtsas att du inte bryr dig och egentligen inte propagerar för hen.
Du är otroligt genomskinlig. Fåntratt.

Men jag förstår din strategi när argumenten tar slut.
Jag letar efter argument i ditt inlägg men hittar inga. Tog de slut?
Citera
2022-06-14, 09:33
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Först nu insåg jag att det visst behövs en objektsform (eller vad det heter) för hen.

Om jag exempelvis vill ge ett blått vadsmycke till någon vars kön jag inte känner till känns det fel att säga att:

- Jag vill ge det blå vadsmycket till henom.

Det är ju en böjningsform som utgår från endast ett av könen, och det borde väl anses gå emot idén med "hen"?

Så hur böjer man egentligen ordet? (Om man ska hålla sig till hen som ursprungsord, alltså.)
Jag böjer det på samma sätt som "den". Dvs att det är likadant i nominativ och objektsform. I genitiv lägger jag till ett s. Detta överensstämmer f ö med språkrådets rekommendationer.
Citera
2022-06-14, 09:40
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Oh fan, det är alltså inte tölpaktigt att vräka ur sig ett felaktigt pronomen istället för att fråga om det korrekta som i 99% av fallen är han eller hon om man nu inte bor i det lilla akvariet mitt i Stockholm och dess filialer?
Det händer ju att man oavsiktligt använder fel pronomen om folk, för att man gjort felaktiga antaganden. Det är inget konstigt eller tölpaktigt med det. Tölpaktigheten inträder när man uppsåtligen fortsätter använda fel pronomen om folk trots att de har upplyst en om vilket som är rätt. Om ditt pronomen är "han" vore det till exempel tölpaktigt av mig att, mot bättre vetande, använda "hen" eller "hon" om dig. Men om jag är i situationen att ditt genus är oklart för mig, och jag inte kan gissa mig till det utifrån tillgängliga tolkningsdata (t ex för att jag aldrig har fått något sinnesintryck av dig, inte har sett ditt namn, inte vet något öht om dig men ändå behöver omtala dig), är "hen" korrekt. Det är en av funktionerna ordet fyller.

Citat:
Brukar du kalla folk XYZ om du inte vet deras namn också?
Och sedan vänta på att de upplyser dig om sina namn om de tar illa upp?
Nej, det brukar jag inte. Hurså?

Citat:
Tar de inte illa upp antar jag att du fortsätter kalla dem XYZ, eller hur gör du? Eller du kör väl på med "Hen" där med kan jag tänka, med stor bokstav eftersom det är ett namn.
För det är väl ingen egentlig kvalitativ skillnad mellan ett s.k. könsneutralt pronomen och ett namnneutralt egennamn?
Jag tror att du behöver lära dig lite mer om funktionen av pronomen i svenskan. Pronomen används i stället för namn; det är bokstavligen vad ordet betyder. Ditt försök till liknelse med att jag skulle använda påhittade namn om folk vars namn jag inte känner till faller platt eftersom pronomen och namn inte fyller samma språkliga funktion. Med andra ord: Det finns avgörande "kvalitativa" skillnader mellan pronomen och namn, och ditt antagande som jag har fetat ovan är felaktigt.
Citera
2022-06-14, 10:00
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Jag böjer det på samma sätt som "den". Dvs att det är likadant i nominativ och objektsform. I genitiv lägger jag till ett s. Detta överensstämmer f ö med språkrådets rekommendationer.

Logiskt, enkelt och elegant.

Jag hoppas inte att det är många som hellre använder "henom" med din föreslagna lösning i åtanke.
Citera
2022-06-14, 10:28
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag har fått det intrycket att det faktiskt är obligatoriskt att använda det i skriftlig kommunikation på många arbetsplatser i offentlig sektor. Åtminstone i praktiken. Men jag kan ha fel.
Jag arbetar i offentlig sektor och skriver hela dagarna. Så har det varit i många år. Jag har hittills inte stött på ett enda språkligt obligatorium, inte ens beträffande pronomen. Jag undrar därför varifrån ditt intryck kommer.
Citera
2022-06-14, 10:29
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja och det gör nog en del även om orsaken till att det är hon är den gamla indelningen med genus och ord som slutade på -a var femininum.

Ja, språket har många mystiska residualer och substrat, det är det som gör det så intressant som spegling av historien. Jag kommer även fortsättningsvis att omtala människan som ”hon”: »Människan tog ett stort steg i sin utveckling när hon blev sedentär och började odla jorden i stället för att flänga runt och jaga harar och vildsvin.«

Blir intressant att se om feministiska redaktörer kommer att rätta mig.
Citera
2022-06-14, 11:38
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Jag arbetar i offentlig sektor och skriver hela dagarna. Så har det varit i många år. Jag har hittills inte stött på ett enda språkligt obligatorium, inte ens beträffande pronomen. Jag undrar därför varifrån ditt intryck kommer.

Ja, det kan man ju undra. Det var inte som om jag vore bergsäker på min sak. Men jobbar du alltså i hela den offentliga sektorn, eller bara i en del av den? Du kanske inte har sett allt som finns att se?

Det kanske var en smula slarvigt av mig att använda ordet "obligatoriskt". Jag tror inte nödvändigtvis att det finns något formaliserat obligatorium, formulerat i skrift och stadfäst av höga vederbörande. Det kan ju räcka med att någon chef yttrar någonting liksom i förbigående så att anpassliga underlydande förstår vad deras frid tillhörer, och så är en ny praxis etablerad. Utan att det föreligger något formellt beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in