2012-11-11, 14:23
Medlem
tvnoisepartys avatar
Flyttade för ett tag sen sen till Stockholm, och i närheten av Karlaplan på Östermalm.

Är uppvuxen i ett samhälle där man ser ner på folk som tillhör övre medelklass eller överklass, så Östermalm är en ganska så stor kontrast för mig, men även Stockholm i allmänhet, att det är mer okej att stå ut ur mängden.

Det första jag lagt märke till är att medelåldern verkar rätt så hög på Östermalm, mycket gamla kärringar och gubbar i fina kläder.. men känner inte att jag är ovälkommen på något sätt på grund av min bakgrund. Trevliga människor.

Väldigt lugnt område jämfört med resten av Stockholm. Känns lugnare än småstaden jag kommer från där man alltid riskerar att hamna i bråk med fyllon som söker konflikter.
Citera
2012-12-19, 22:52
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvnoiseparty
Flyttade för ett tag sen sen till Stockholm, och i närheten av Karlaplan på Östermalm.

Är uppvuxen i ett samhälle där man ser ner på folk som tillhör övre medelklass eller överklass, så Östermalm är en ganska så stor kontrast för mig, men även Stockholm i allmänhet, att det är mer okej att stå ut ur mängden.

Det första jag lagt märke till är att medelåldern verkar rätt så hög på Östermalm, mycket gamla kärringar och gubbar i fina kläder.. men känner inte att jag är ovälkommen på något sätt på grund av min bakgrund. Trevliga människor.

Väldigt lugnt område jämfört med resten av Stockholm. Känns lugnare än småstaden jag kommer från där man alltid riskerar att hamna i bråk med fyllon som söker konflikter.

Då kanske vi är grannar!

Jag tycker dock att Östermalm borde få vara det som Östermalm alltid har varit och inte holkas ur.
Citera
2022-06-13, 11:49
Medlem
Känner ni någon som är uppväxt på Östermalm?

Hur var deras vardag som barn? Hörde de fyllon varje lördagkväll från barnrumsfönstret? Hur lekte dem? Hur spelade de fotboll?
Citera
2022-06-14, 09:47
Medlem
anwe8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

Hur var deras vardag som barn? Hörde de fyllon varje lördagkväll från barnrumsfönstret? Hur lekte dem? Hur spelade de fotboll?

Jag känner flera stycken. Alltså, i verket "Överklassen i Sverige" av Anette Kullenberg så minns jag att en intervjuad aristokrat ventilerade "fotboll spelar vi inte i min umgängeskrets". Min bild av Östermalm-folket är att de anser en aktivitet som fotboll är för billig och trivial samt reserverad för de lägre kretsarna. Lagsport är av hävd inte nämnvärt i ropet inom ramen för denna sfären heller. Den besuttna klassen ägnar sig åt dyrare materiella tillika individuella sporter såsom segling, tennis och golf.
Citera
2022-06-14, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Jag känner flera stycken. Alltså, i verket "Överklassen i Sverige" av Anette Kullenberg så minns jag att en intervjuad aristokrat ventilerade "fotboll spelar vi inte i min umgängeskrets". Min bild av Östermalm-folket är att de anser en aktivitet som fotboll är för billig och trivial samt reserverad för de lägre kretsarna. Lagsport är av hävd inte nämnvärt i ropet inom ramen för denna sfären heller. Den besuttna klassen ägnar sig åt dyrare materiella tillika individuella sporter såsom segling, tennis och golf.

Tennis , segling och golf har väl den modellen att man kan reservera sin plan. Tex boka en egen tennisbana eller golfrunda. Därefter har man en segelbåt.

Jävligt tråkigt hur de tänker men rött givet att Golf och tennis består av överklassen.

Hur skulle de tas emot om någon från förorten ville börja göra en karriär i golf och bli nästa Zlatan?
Citera
2022-06-14, 14:17
Medlem
anwe8s avatar
Citat:
Tennis , segling och golf har väl den modellen att man kan reservera sin plan. Tex boka en egen tennisbana eller golfrunda. Därefter har man en segelbåt.

Jävligt tråkigt hur de tänker men rött givet att Golf och tennis består av överklassen.

Hur skulle de tas emot om någon från förorten ville börja göra en karriär i golf och bli nästa Zlatan?

Gissningsvis inte särskilt bra, dessvärre.
Citera
2022-06-14, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Gissningsvis inte särskilt bra, dessvärre.

Någon dag kommer det att hända att någon Abdulla från Husby gör en karriär. Kanske tillochmed en rapplåt.
Citera
2022-07-05, 22:12
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

Jag växte upp i Hjorthagen på 60-/70-talet ( ja, det tillhör faktiskt Östermalm!). På den tiden var det i stort sett en stadsdel befolkad av arbetare och pensionerade arbetare. Bra ställe att växa upp i.
Citera
2022-07-07, 00:33
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag växte upp i Hjorthagen på 60-/70-talet ( ja, det tillhör faktiskt Östermalm!). På den tiden var det i stort sett en stadsdel befolkad av arbetare och pensionerade arbetare. Bra ställe att växa upp i.
Trevligt! Jag var i Hjorthagen igår och det är nästan som en tidsbubbla. Allt ser ut som i min barndom... Rullbandet från T-banan är kvar. Inget har ändrats eller moderniserats. Har själv bott Lidingö och Östermalm så Hjorthagen är så klart bekant. Håller med om ryktet som arbetarområde - men ett svensk-finskt sådant och det är det fortfarande!
Nu systerområde med Norra Djurgårdsstaden. Sanslöst hur mycket mark det fanns bakom staketen kring Gasverket. Det trodde man aldrig!
Citera
2022-07-07, 00:39
Medlem
gullfias avatar
Fattar inte hur NÅGON frivilligt kan bo på Östermalm. Bodde där som barn. Vad är det som är trevligt med det? I princip inget alls!

Finns ingen natur, inga vackra utsikter - såvida man inte har "turen" att se en kyrka eller en park. Jobbiga människor precis utanför dörren. Numera även otryggt - fast det var det ju inte förr.

Gamla hus med parkett och högt i tak?? Det kan man faktiskt få på andra håll.

Snobberiet som finns på Östermalm skapar inga positiva och konstruktiva värden i folks liv. Barn blir stressade och statusfixerade i såna miljöer. Vuxna kan aldrig riktigt koppla av när det är fullt ös utanför fönstret eller ute på gatan.

Det enda klart positiva jag kan säga om Östermalm, är att Östermalms IP och GIH är bra. Sabis i Fältöversten är stans klart bästa mataffär.
Senast redigerad av gullfia 2022-07-07 kl. 00:43.
Citera
2022-07-07, 00:56
Medlem
gullfias avatar
Citat:

Jag själv. Inga fyllon i Lärkstan, det är lugna kvarter. De flesta större lägenheter på Östermalm har sovrumsfönstrena mot gården. Det fanns fyllon vid Fältöversten eftersom det ligger ett systembolag där. Vi lekte bakom och omkring Engelbrektskyrkan, Killarna spelade fotboll på Norra Reals fula gård, Eller på Engelbrektsskolans gård eller på Östermalms IP. Vi tjejer gick till ett ställe som hette "Verkstan för Alla" på Norrtullsgatan och pysslade. Sen började jag på en internatskola och förlorade konakten med Östermalmslivet. Under en period var det mycket häng på Djurgården och Ladugårdsgärdet på somrarna. Wienerkondotoriet på Biblioteksgatan var ett ställe där man kunde hänga och titta på folk, eller i Humlan. Jag var mycket på judiska församlingen med en kompis till mig som var med där och var aktiv. Har även bott på Lidingö och det är en mycket bättre miljö för barn än Stockholms innerstad, vare sig det är Östermalm eller något annat område.
Citera
2022-07-07, 01:02
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wafer_Madness
Östermalm som varumärke har de senaste femton året blivit som Rolex: Så pass flärdfullt att det har kopierats och vattnats ur tills man inte vill ta i det med tång, trots vetskapen om att där finns en kärna av kvalitet.

Det finns tre arketypiska Östermalmsbor, De ursprungliga, Uppkomlingarna och Svansen. De ursprungliga är supersköna, tredje, fjärde eller t o m ännu äldre generationer i raden av stockholmare som inte är särskilt prestigefullt skitnödiga. De kanske kommer från pengar, men det är mer vanligt att de är akademiker med mer blygsam inkomst. De ler mycket och har sällan bråttom.

Uppkomlingarna är karriäristerna som ser sig själva som hemmahörande på Östermalm pga sin inkomst eler sin karriär. De kan komma från övriga Stockholm eller typ Eskilstuna, och bär sin adress som de bär sin Omega Seamaster eller sina Bruno Magli: Det är en del av deras identitet. De jobbar på advokatbyrå eller bank och har via media blivit itutade att Östermalm är det enda rätta i boende- och shoppingfrågor. Galet osäkra människor.

Svansen är de som "Rolexar" ner hela Östermalm: De kriminella, klipparna, hustlarna, och mytomanerna från ghettot som gör en stöt och öppnar bistro på Kaptensgatan och patrullerar gatorna med mellanklass-suv i jakt på nästa fika. De är desperata klassklättrare, och tror att ingen märker det. De har för mycket av allt: smycken, hårprodukter, pressveck, lotion. Deras flickvänner ser ut som horor med liten hund. De är väldigt synliga nu i uteserveringstider. Ingrosso, Perelli, Schuterman, Ulf Ekberg och Runar är sinnebilder för det urvattnade, nya Östermalm.

Personligen tycker jag att Östermalm är en död stadsdel. Stora tomma gator, hotfull arkitektur som ska få en att känna sig underlägsen, antingen motorvägstrafik eller ingen alls, dåligt med sol pga stadsplaneringen, och omgärdat av farleder (Vallhallavägen, Strandvägen, Oxenstiernsgatan). Inte så charmigt.
Bra sagt. De flesta som vuxit upp där har inte minst lust att bo där som vuxna. Det är ett mycket litet område och det känns instängt och kvavt. Halva Östermalm är fast i en tidsbubbla och andra halvan har blivit vulgärt och urvattnat precis som du skriver. Finns inte en chans att jag frivilligt skulle bo på Östermalm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in