2022-06-13, 10:44
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Generellt har man bättre grannar i områden där man köper sin bostad. Det är en enorm fördel.

Generellt sett ja. Men för den som har tillgång till attraktiva hyresrätter (nya som gamla) så är det ofta lika bra om inte bättre grannar där.
Citera
2022-06-13, 10:50
Medlem
Nackdelen med att hyra är att du bor i någon slags "modern kommunism", vilket tyvärr gör alternativet allmänt värdelöst.

I övrigt handlar hyra om att betala en premium för att slippa äga. När du äger något måste du ta hand om det. Vilket för hus innebär att du måste ta hand om det hus du äger, och i bostadsrätt måste du göra din plikt för kollektivet om ert kollektiviserade ägande inte ska råka illa ut.

Detta har blivit lite upp och nedvänt i folkhemmet; fattiga människor i bostadsrätt tror ofta att det är tvärt om. Men om de funderade på saken skulle de snabbt inse att de helt enkelt inte har råd att bo på samma sätt om de hyr. Oftast har de heller inte råd att äga. Dvs de blir tvingade till lösningen "bostadsrätt" för att ha råd att bo med den kvalitet de vill ha.

Men som sagt, vi har det klassiska kommunistiska problemet att utbud tenderar att försvinna. Så för att hyra ska vara intressant i Sverige måste du antingen vara väldigt rik, eller värdera den största kostnaden med ägande rejält: flexibilitet.
Citera
2022-06-13, 10:53
Medlem
Har man köpt något man har råd och trivs med och inte har planer på att flytta inom de närmaste åren är det givetvis mycket bra att köpa ur både livskvalitet och framtidsaspekter.

Om man däremot är medelavlönad förvärvsarbetare och funderar på att belåna sig en hel livsinkomst så måste man ställa sig frågan om man vill lägga hela månadsinkomsten varje år det kommande decenniet på att amortera och betala ränta eller om man vill kunna prioritera andra utgifter.
Citera
2022-06-13, 11:35
Medlem
wertyns avatar
Som flera redan sagt så tar man fler risker med att äga, men hyr man så har man ingen chans att få igen något vid en flytt. Bor man i en bostadsrätt där man inte heller måste flytta utan kan vänta in en bra tid så ökar chansen att göra en bra affär. Det går ju dock inte att säga att "så här är det för alla, alltid". Man vet inte vilket alternativ som kommer löna sig vid en specifik tidpunkt i framtiden.

Jag har tjänat på att äga, vilket nog de flesta den senaste tiden gjort. Senast jag bodde i bostadsrätt hade jag en vän som bodde i hyresrätt i huset bredvid mitt, ungefär lika stora lägenheter. Bra område, centralt med både bostadsrätter och en del hyresrätter. Jag betalade betydligt mindre totalt för min lägenhet än vad han gjorde och det har jag sett många exempel på, så frågan är hur vanligt det är med samma kostnad för samma typ av boende?

När jag sedan sålde valde jag att göra det under en period då priserna var väldigt höga och gjorde en väldigt stor vinst, vilket gjorde att jag kunde köpa hus med betydligt lägre andel lån, och fortfarande ha en buffert, än vad kravet är. Huset köpte jag på pendelavstånd där priserna inte gått upp på samma sätt som i stan.
Min vän vill flytta till hus men kommer behöva spara länge till eftersom hyran är så pass hög att det inte finns utrymme för något jättestort sparande och till skillnad mot för mig så "få han inte loss" pengar oavsett när han väljer att flytta därifrån. Det är svårt att komma från hyresrätt till hus, om man vill byta boendeform.
Citera
2022-06-13, 12:00
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag har en villa som jag försöker sälja (ca 8% belåning = 300.000) , och ett nybyggt fritidshus (skuldfri)

Har funderat mycket över vad som är bäst att göra. både ekonomiskt och för ett bra välbefinnande.

OM jag får sålt huset så behöver jag en lägenhet under 2-3år innan jag flyttar till
fritidshuset där jag stortrivs, och innan jag köper i Spanien för att bo under vintrarna.

Kostnader på villan: 5.400 inkl lån, all drift, fastighetsavgift, försäkring mm (underhåll tillkommer)
Bo i lägenheten: 7.900 inkl allt (slipper underhåll och får ca 1.500/mån netto på sparkapitalet - 1%)

Fritidshuset är offgrid så där betalar jag nästan ingenting

Är dock mycket svårt nu att sälja.. priserna har enligt statistiken inte gått ner där jag bor, men
köparna är väldigt tröga och avvaktande. Har dock bara 300.000 totalt i buffert, och det känns
alldeles för lite (för en ensam sjukpensionär) när jag har både villa och fritidshus

Blir billigare med hyreslägenhet för mig med mindre risk, och med enbart stugan så blir det riktigt bra.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2022-06-13 kl. 12:07.
Citera
2022-06-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Många kommer hoppas förgäves… Det blir färre resor till Thailand för Svensson framöver.

Känner enbart till en individ de senaste 10 åren som åkt på semester till Thailand med familjen, är det verkligen så vanligt?
Citera
2022-06-13, 16:47
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Känner enbart till en individ de senaste 10 åren som åkt på semester till Thailand med familjen, är det verkligen så vanligt?

300K svenskar årligen pre-Corona.
Citera
2022-06-13, 20:19
Medlem
Att hyra är en lyx kan jag tycka då man ej behöver bry sig om o vara med i förening etc lite som att bo på hotell någon annan tar hand om ens skit.

Jag bor själv har nu bott i en bostadsrätt i ett par år och det har varit en del huvudvärk med styrelsen samt allt jobb jag gjort som man knappt får betalt för (1000) kr per månad o då måste man sitta på möten vara sekreterare vara med på städdagar etc.

Visst bor jag billigt avgift-styrelsearvode hamnar nu på 2k per månad men helt ärligt hade jag kunnat betala ett par 1000 lappar extra för o slippa allt kringarbete.

Den närmsta ettan jag kan söka här i mitt område har dock en hyra på 8k (nyproducerad) vilket jag tycker är allt för saftigt samt så ligger dom flesta hyresrätter man kan söka med kort kötid i ghettoområden.
Citera
2022-06-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
300K svenskar årligen pre-Corona.

Dock bara 3% av befolkningen, så inte jättevanligt alltså.
Citera
2022-06-14, 06:56
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Dock bara 3% av befolkningen, så inte jättevanligt alltså.

Procent har den egenheten, kan få stora tal att framstå som små i förhållande till helheten…
Citera
2022-06-14, 07:27
Medlem
Ta lån och betala 5 miljoner för en kommunistisk hyresrätt (bostadsrätt) eller lägg in dina miljoner på börsen och få 5-10% I utdelning varje år, dvs få betalt för att bo, om du istället väljer en kapitalistisk boendeform (hyresrätt). Valet är enkelt. Den som är satt i kommunistisk skuld är inte fri.
Citera
2022-06-14, 07:59
Medlem
wertyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag har en villa som jag försöker sälja (ca 8% belåning = 300.000) , och ett nybyggt fritidshus (skuldfri)

Har funderat mycket över vad som är bäst att göra. både ekonomiskt och för ett bra välbefinnande.

OM jag får sålt huset så behöver jag en lägenhet under 2-3år innan jag flyttar till
fritidshuset där jag stortrivs, och innan jag köper i Spanien för att bo under vintrarna.

Kostnader på villan: 5.400 inkl lån, all drift, fastighetsavgift, försäkring mm (underhåll tillkommer)
Bo i lägenheten: 7.900 inkl allt (slipper underhåll och får ca 1.500/mån netto på sparkapitalet - 1%)

Fritidshuset är offgrid så där betalar jag nästan ingenting

Är dock mycket svårt nu att sälja.. priserna har enligt statistiken inte gått ner där jag bor, men
köparna är väldigt tröga och avvaktande. Har dock bara 300.000 totalt i buffert, och det känns
alldeles för lite (för en ensam sjukpensionär) när jag har både villa och fritidshus

Blir billigare med hyreslägenhet för mig med mindre risk, och med enbart stugan så blir det riktigt bra.

Du har inte möjlighet att hyra ut villan och/eller fritidshuset medan du bor i hyresrätt? Då blir det både billigare, du får in extra pengar och du slipper sälja under en tid då bostadsmarknaden är svajig. Jag vet dock inte hur det är med regler kring sjukpension och extra inkomst, så det kanske ställer till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in