2022-06-14, 00:23
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
"Allt är Ukraina" översatt. Ukrainska försvaret avslutar ofta olika kommunikéer etc. med det. Det betyder att även Krim är Ukraina och skall återerövras. Men jag tror valspråket är redan från 2014-konflikten och inte kom med senaste invasionen.

Rysslands prioriteringar kan ändras om det är intern maktkamp, uppror, kravaller, inbördeskrig, fortsatta sabotage, delrepubliker som förklarar självständighet, jihadism, terrordåd. Krim är inte det viktigaste som finns.
Tack. Så var det.

Jag väljer att inte säga att du har fel. Det känns lika meningslöst att spekulera i detta som i om Ukraina tar tillbaka all förlorad mark, om tyskarna lättar på sanktionerna när ingen bryr sig längre eller om Putin är döende. Jag vet inte, men den som lever får se. Min magkänsla säger mig dock att Putin är den som ger sig sist — om inget av det du räknar upp inträffar.
Citera
2022-06-14, 00:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Zelensky kommer att offra sig tids nog, det är bara en tidsfråga. Ett stort offer för Ukraina.
Det är ett mycket stort offer. Vet inte om han fixar det som politiker — kanske om han sluter fred och sedan lämnar politiken, flyttar, etc.
Citera
2022-06-14, 00:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Den där filmen är till 95% total bullshit även om den är välgjord.

2. Sådana dära gamla pansarbössor från mellankrigstiden är både kraftfulla, hållbara och pricksäkra.
Vi pratar nu om effektiva räckvidder mellan 800-1500meter. https://en.wikipedia.org/wiki/PTRS-41 https://en.wikipedia.org/wiki/Mosin%E2%80%93Nagant

2.1. Vissa delar av DPR/LNRs trupper är lite Sovjetiska och de har antagligen köpt utrustningen internt i Ryssland på deras vapenmarknad. Antagligen reflekterar utrustningen både nostalgi, en vilja att bevisa utrustningens kvalitet, en provokation för att få motståndarna ur balans och en mobbningsfunktion i "att världens mest tränade och teknologiska arme" fick smörj med 1800/1900 tals prylar.

3. Filmen är med andra ord välgjord bullshit där de vill bortförklara en massa saker.

4. Färdigflashbackat!
Tittade du på filmen eller kommenterade du ändå?

Retorisk fråga ovan. Om du hade sett filmen så hade du förstått att MN-gevären är ett exempel på LPR/DNRs bristfälliga utrustning. Det finns givetvis ingen infanterist i hela världen som plockar ett bolt-action-gevär från WWI/WWII framför en AK47 om valet finns. Och nej, gubbarna vi ser på bild med en gammal bössa slängd över ryggen är inte krypskyttar hämtade från Stalingrads ruiner.

Eftersom USSR tillverkade bokstavligen miljontals AK47* och Ryssland sedan ersatt dem med modernare vapen i sin arme så kvarstår mysteriet: varför har inte milisen fått AK47 och annan modern materiel? Din förklaring att milisen vill spela ball är så befängd att den lämnas utan kommentar.

*) Det har totalt tillverkats ca 75 miljoner (!) AK47 runt om i världen, men det saknas alltså ett par tusen i Donbas.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-14 kl. 00:45.
Citera
2022-06-14, 00:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Någon som har information om hur mycket ammunition Ryssland har bränt upp på dom senaste veckorna i Luhansk? Jag menar, när börjar deras krigstopp dala? Ryssland har inte all ammunition i världen. Förr eller senare så börjar dom tvingas vara försiktigare med ammunitionen.

Jag vet inte men det är en fråga om att få fram den till fronten också. Efter fiaskot utanför Kiev så lade man ganska lång tid på att förbereda innan offensiven i Donbas. Ryssarna kan nog behöva göra en paus snart i offensiverna för att vila sina trupper, få fram mer ammunition och vapen, få nya trupper etc. Vi får se hur länge de kan hålla på med nuvarande intensitet.
Citera
2022-06-14, 00:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tittade du på filmen eller kommenterade du ändå? Retorisk fråga ovan. Om du hade sett filmen så hade du förstått att MN-gevären är ett exempel på LPR/DNRs bristfälliga utrustning. Det finns givetvis ingen infanterist i hela världen som plockar ett bolt-action-gevär från WWI/WWII framför en AK47 om valet finns. Och nej, gubbarna vi ser på bild med en gammal bössa slängd över ryggen är inte krypskyttar hämtade från Stalingrads ruiner. Eftersom USSR tillverkade bokstavligen miljontals AK47* och Ryssland sedan ersatt dem med modernare vapen i sin arme så kvarstår mysteriet: varför har inte milisen fått AK47 och annan modern materiel? Din förklaring att milisen vill spela ball är så befängd att inte den lämnas utan kommentar.
*) Det har totalt tillverkats ca 75 miljoner (!) AK47 runt om i världen, men det saknas alltså ett par tusen i Donbas.

Jag läste också att de sikten de har på gevären (Som syns på filmer och bilder) är också original från andra världskriget. Gevären i sig är bra för prickskyttar men då skall de ha moderna sikten, mörkersikten, ljuddämpare etc.
Citera
2022-06-14, 00:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Hehe, kriget har knappt börjat och USA har hittills spenderat bara någon procent i Ukraina jämfört med kostnaderna för Irak och Afghanistan. Detta är ett mycket billigt krig för USA och man får stor avkastning på investeringen, Ondskans imperium Ryssland kommer att nötas ner utan att ett enda amerikanskt liv gått till spillo.

LPR:are, DPR:are och ryska nazister kommer att bli grillade, frågan är vem ryssarna kan mobilisera till köttkvarnen i nästa fas. T.o.m ociviliserade och alkoholiserade ryssar i Moskva kommer inte att bli lockade av rysk finkultur som slakt av civila, våldtäktsorgier och stöld av tvättmaskiner när de vet att de kommer att bli neutraliserade av NATO-vapen.
Kommentar:
USA spenderade ca 100 miljarder USD (!) årligen i Afghanistan, vilket är mer än Rysslands hela försvarsbudget, och det var inte ens en stor politisk budgetfråga. Till detta kommer övriga västvärlden. Så om Ukraina är villiga att mobilisera ~500,000 man och blöda på slagfältet så blir detta ett mycket plågsamt krig för Ryssland, även utan effekten av sanktionerna.

Om kriget fortsätter in i 2023 och olje/gas-sanktionerna också börjar bita, då sitter Putin med ett par riktigt dåliga alternativ. Fortsatt krig och ekonomisk ruin, eller fred med ett saftigt krigsskadestånd. Nog är man lite nyfiken på hur resonemangen går i Kreml.
Citera
2022-06-14, 00:39
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag vet inte men det är en fråga om att få fram den till fronten också. Efter fiaskot utanför Kiev så lade man ganska lång tid på att förbereda innan offensiven i Donbas. Ryssarna kan nog behöva göra en paus snart i offensiverna för att vila sina trupper, få fram mer ammunition och vapen, få nya trupper etc. Vi får se hur länge de kan hålla på med nuvarande intensitet.

Vi ser ju även på detta som primärt Ukraina/Ryssland. Men Putin bör ju även se på andra grannländer, dvs Georgien och Kasakhstan. Dvs desto längre detta krig håller på med alla dess förluster som det ger, och svagare militärt som man blir...., så bör iallafall Georgien börja tänka att röra på sig...västerut.., kanske även Kasakstan tar ett steg mot större självständighet..

Detta borde oroa Putin.
Citera
2022-06-14, 00:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja Sverige är fantastiskt i jämförelse med Ryssland, frågor på det? Sen är vi inte perfekta, det är inte Danmark heller.
Det är töntigt att folk hoppar på och säger att man borde flytta till Ryssland bara för att man inte köper all propaganda som sprids just nu eller för att man är kritisk mot svensk regimpolitik.
Nej jag kan inte tänka mig att bo i Ryssland av det enkla skälet att det liknar Sverige för mycket på det negativa.
Åsiktskorridoren, förtrycket av oliktänkande, enpartistaten osv.
Kulturellt dvs supandet, ensamhet, splittrade familjer, barnen på institutioner, melankoliskt sinnelag. Allt fokus på arbete och att lyda staten. Matkultur, kallt klimat osv. Även om levnadsstandard vore lika hög som i Sverige skulle det inte hjälpa
Skulle jag emigrera skulle jag nog välja något som är helt annorlunda, även om det vore ett fattigt land.
Citera
2022-06-14, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tittade du på filmen eller kommenterade du ändå?

Retorisk fråga ovan. Om du hade sett filmen så hade du förstått att MN-gevären är ett exempel på LPR/DNRs bristfälliga utrustning. Det finns givetvis ingen infanterist i hela världen som plockar ett bolt-action-gevär från WWI/WWII framför en AK47 om valet finns. Och nej, gubbarna vi ser på bild med en gammal bössa slängd över ryggen är inte krypskyttar hämtade från Stalingrads ruiner.

Eftersom USSR tillverkade bokstavligen miljontals AK47* och Ryssland sedan ersatt dem med modernare vapen i sin arme så kvarstår mysteriet: varför har inte milisen fått AK47 och annan modern materiel? Din förklaring att milisen vill spela ball är så befängd att den lämnas utan kommentar.

1. Jag har sett hela filmen. Filmen är välgjord men tillverkad av en akademiker som läst saker på nätet utan att ha någon militär kompetens.

2. Det är inte alls korrekt att valet skulle hamna på en AK-47a. Pansarbössorna är extremt kraftfulla vapen som kan skjuta rakt igenom standard betongväggar på en kilometer. Mosin bössan var huvudvapnet för världens främste prickskytt under WW2. Det har många fördelar och används även nuförtiden som primärt jaktvapen vid många sorters jakt. Precis som i Sverige finns det massvis med jägare, t.o.m. bland officerare som hellre använder sina civila jaktgevär än kronans automatkarbiner. Det finns massvis med skäl förutom att de har dubbla eller tredubbla räckvidden, exempelvis att skyttarna har extremt mycket träning på vapnen.

3. Ni kommer att få höra den där om att gamla sovjetgubbar och gummor med T-62or och Mosin-Nagants spöade er väldigt länge....... ifall ni inte vinner.

4. Det beror också på administrationernas ekonomier. Förövrigt minns jag en story om att de hade lagrat alla WW2 vapen i gamla bergsutrymmen efter WW2, det kan helt enkelt vara som så att de har gruvliga mängder WW2 vapen av alla sorter i funktionsdugligt skick och att de är väldigt lämpliga för stillastående skyttegravskrig.

5. Eftersom du har fel. färdigflashbackat!
Citera
2022-06-14, 00:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vi ser ju även på detta som primärt Ukraina/Ryssland. Men Putin bör ju även se på andra grannländer, dvs Georgien och Kasakhstan. Dvs desto längre detta krig håller på med alla dess förluster som det ger, och svagare militärt som man blir...., så bör iallafall Georgien börja tänka att röra på sig...västerut.., kanske även Kasakstan tar ett steg mot större självständighet..

Detta borde oroa Putin.

Ja vi får hoppas CIA är mycket aktiva i Rysslands grannländer, och i olika delrepubliker inom Ryska Federationen.
Citera
2022-06-14, 01:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Jag har sett hela filmen. Filmen är välgjord men tillverkad av en akademiker som läst saker på nätet utan att ha någon militär kompetens.

2. Det är inte alls korrekt att valet skulle hamna på en AK-47a. Pansarbössorna är extremt kraftfulla vapen som kan skjuta rakt igenom standard betongväggar på en kilometer. Mosin bössan var huvudvapnet för världens främste prickskytt under WW2. Det har många fördelar och används även nuförtiden som primärt jaktvapen vid många sorters jakt. Precis som i Sverige finns det massvis med jägare, t.o.m. bland officerare som hellre använder sina civila jaktgevär än kronans automatkarbiner. Det finns massvis med skäl förutom att de har dubbla eller tredubbla räckvidden, exempelvis att skyttarna har extremt mycket träning på vapnen.

3. Ni kommer att få höra den där om att gamla sovjetgubbar och gummor med T-62or och Mosin-Nagants spöade er väldigt länge....... ifall ni inte vinner.

4. Det beror också på administrationernas ekonomier. Förövrigt minns jag en story om att de hade lagrat alla WW2 vapen i gamla bergsutrymmen efter WW2, det kan helt enkelt vara som så att de har gruvliga mängder WW2 vapen av alla sorter i funktionsdugligt skick och att de är väldigt lämpliga för stillastående skyttegravskrig.

5. Eftersom du har fel. färdigflashbackat!
Så låt se om jag fattar dig rätt: Ryssland införde AK47 som standardvapen just 1947, dvs för 75 år (!) sedan. De har sedan ersatt detta vapen med flera modernare typer. Men delar av den mycket bristfälligt tränade milisen i DPR/LPR skulle alltså frivilligt välja att gå ut i strid med ännu äldre vapen?

Inser du inte hur urbota korkat detta låter? Varför du ständigt surrar dig vid befängda ideer som denna, eller överlevnad i vagnar som fått tornet bortsprängt, det är en gåta liknande den om varför Ryssland inte skickar några av sina avlagda AK47r, kroppskydd eller annan modern utrustning. Du fattar väl f.ö. att ”folkrepublikerna” inte behöver köpa vapen själva, det bjuder Mother Russia på.
Citera
2022-06-14, 01:10
Medlem
LeeVans avatar
Ukrainska soldater har skjutit ner rysk Ka-52-helikopter nära Izium.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/06/13/7352308/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in