Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Zelenskys regim före feb 2022: Helt "wreckless". Stoppade inte nazi-barnläger med Azov. Följde inte Minskavtal. Tackade nej till deal strax före invasionen. Under kriget: Har visat sig fantastisk på att väcka sympati. Min gissning är att Kiev kommer vara väldigt envis. Det är vanligt att regimer är envisa. Base case scenarie för mig är att Ryssland når sitt mål att ta Donbass. Men ukrainska staten ger sig inte och pratar om en sommaroffensiv, och sen en höstoffensiv, och sedan en vinteroffensiv...Ukrainska regeringen lever på bidrag från väst, och kommer efter en fred att ha helt omöjliga sociala utmaningar. De kommer inte att ge sig, tror jag.
Så då är frågan vad ryssen gör. Den frågan har jag hela tiden ställt mig - vad är planen för att framgångsrikt avsluta detta? Antagligen är planen låginstensivt krig på obestämd tid.
Jag tror inte de har någon bra plan. Planen efter Kiev-offensiven var nog att ta åtminstone hela Donbas och behålla det de tagit söderut. Då skulle de uppnått några mål: "Befriat" Donbas. Fått en landkorridor mellan Krim och Ryssland. Gjort Azovsjön till ett helt ryskt vatten. Skaffat färskvatten till Krim. Nu går det ju mycket långsamt att ta hela Luhansk och Donetsk, men det är nog den planen som fortfarande gäller.
Men har de någon plan hur de skall avsluta kriget med de gränserna? Hur de skall kunna frysa konflikten som Putin alltid gör? Jag tror inte de har någon plan för det utan skjuter det på framtiden. Jag tror inte heller de har någon plan för hur de skall stoppa sanktionerna. Många vanliga ryssar tror nog att så fort kriget är över blir allt som vanligt. Men Putin och hans folk har nog nu förstått att så enkelt är det inte.