2022-06-13, 21:38
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Han beundrade inte själva invasionen. Han beundrade hur Putin och flera ryska ledare ljög att dom inte skulle invadera. Deras taktiska spel.

Jag hade hellre sett Trump än Biden nu, men låt oss se vad som händer. Biden kunde ha hotat istället för att bara ange datum.

Jag är ganska trött på amerikansk politik.
Är en jäkla tur att inte Trump är president nu. Putin hade haft fritt spelrum i Ukraina då.
Citera
2022-06-13, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Haha nä lägg av.

Trump sa i media att han skulle måla om Amerikanska F-35 så att de såg ut som Ryska plan och ”bomba skiten ut Putin” han var seriös. Haha

Trump är fullständigt livsfarlig. Fy fan vilken skräck de hade varit med Putin vs Trump i det här läget.

Tror du inte TRUMPETEN skojade bara? Hans humor kan vara bisarr.
Citera
2022-06-13, 21:41
Medlem
Citat:

Trumpeten var ju så annorlunda politiker. Han skulle ju till och med kunnat ta Kim Jong Uns syrra på "fittan". Alla sätt är bra för världsfreden.
Citera
2022-06-13, 21:41
Medlem
Citat:

Problemet är ju att man fan inte vet. Och om det är så svårt att läsa honom hur i helvete ska ngn överhuvudtaget kunna göra det.
Citera
2022-06-13, 21:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Haha nä lägg av.

Trump sa i media att han skulle måla om Amerikanska F-35 så att de såg ut som Ryska plan och ”bomba skiten ut Putin” han var seriös. Haha

Trump är fullständigt livsfarlig. Fy fan vilken skräck de hade varit med Putin vs Trump i det här läget.

Kanske æven Putin skulle ha varit ræddare..?

(men låt oss sluta med denna B-disskusion. Matchen ær mellan Biden v.s Putin)
Citera
2022-06-13, 21:44
Medlem
Citat:
Problemet är ju att man fan inte vet. Och om det är så svårt att läsa honom hur i helvete ska ngn överhuvudtaget kunna göra det.

Jag håller med om att han är oberäknelig. En dask i ändan på Kim-Jong Uns syrra vore inte fel. Jag tycker faktiskt att allt har blivit värre sedan Trump lämnade.

Men det är min åsikt bara.
Citera
2022-06-13, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Skitintressant. Tack.

Egentligen är det inte kriget som sådant som är mest spännande, utan de globala processer som påverkas av utvecklingen på slagfältet. Det är otroligt fascinerade att dagligen ta del av pessimistiska analyser från amerikanska mainstreammedia — något har hänt, och jag är nästan säker på att det har med USA:s investeringar i konflikten att göra. Europa ligger steget efter. När ska den förändrade tonen Over There först ge eko hos oss?

I Ukraina är de uppenbarligen helt inställda på att fortsätta kämpa som alla ville att de skulle, och när amerikanerna börjar fingra på handbromsen inser man att det ukrainska motståndet lever sitt eget liv. Det är amerikanerna som har överblicken och analysförmågan. Jag menar visserligen att det varit vagt och otydligt från Washington mest hela tiden. Den amerikanska grundinställningen har varit att dra ut på det. Frågan är när Kiev tröttnar, klipper banden och väljer att köra sitt eget rejs rakt in i bergväggen. Det är ett macho gäng som sitter vid ratten, fast självklart hoppas jag att ukrainarna tar sitt förnuft till fånga om USA börjar pressa dem på allvar att göra kompromisser.

Pax Americana — lika aktuell som Snoddas.
Det är många intressanta saker som händer nu. Jag vet att rysk ekonomi går hyfsat bra under de omständigheter som råder faktiskt. Och så har vi det här:

US Quietly Urges Russia Fertilizer Deals to Unlock Grain Trade
US seeks to boost supplies amid sanctions, global food crisis
Kremlin has made export relief a condition in grain talks

The US government is quietly encouraging agricultural and shipping companies to buy and carry more Russian fertilizer, according to people familiar with the efforts, as sanctions fears have led to a sharp drop in supplies, fueling spiraling global food costs.

The effort is part of complex and difficult negotiations underway involving the United Nations to boost deliveries of fertilizer, grain and other farm products from Russia and Ukraine that have been disrupted by President Vladimir Putin’s invasion of his southern neighbor.
Hela artikeln här: https://archive.ph/3TAMq
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-06-13/us-quietly-urges-russia-fertilizer-deals-to-unlock-grain-trade#xj4y7vzkg

Jag har en känsla av att en del saker och ting kommer att normalisera sig fortare än man anat framöver. Framförallt då Demokraterna med Bidenadministrationen inte kan gå in i ett mellanårsval med en bensin som kostar $6+per gallon
Citera
2022-06-13, 21:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Följer man media i tex Frankrike är det markant skillnad numera. Ukraina konflikten har blivit undanskuffad ungefär som om det vore SydSudan eller nåt. Frankrike är dessutom inte beroende av rysk gas. Italien och framförallt Tyskland bevakar fortfarande av naturliga skäl. Tyskland var ju i symbios ekonomiskt med Ryssland.
Svensk massmedia bedriver fortfarande masspsykos . Tror det beror på att regimen vill flytta fokus från inrikes problem. När svenskarna är livrädda för Putin röstar de på sittande regimen och glömmer allt annat elände.
Jag tror jag skrev i ett annat inlägg för ett par dagar sedan att intresset svalnar snabbt i dag när saker drar ut på tiden och inget särskilt dramatiskt händer. Det är annat som drar till sig större uppmärksamhet. Ibland är det rent förbluffande hur jättestora grejer som blir väldigt omskrivna helt försvinner ut bild praktiskt taget på nolltid. Tänk ex. på flyktingtsunamin vid grekiska gränsen och karaven genom Europa strax innan Covid dök upp.

Dock märkligt på många sätt att skriva mindre rent allmänt om kriget i Ukraina i samband med att ryssarna börjar få upp flåset — Zelensky är ju livrädd att hans vänner ska glömma Ukraina och ber konstant om mer hjälp. I Sverige läser vi att Putin vill att precis detta ska ske: kriget ska glömmas bort. En mer logisk inställning är i så fall den amerikanska, där man talar öppet om motgångarna och ställer sig kritiska frågor om fortsättningen, "är det värt det", "vi måste välja", osv. Något sådant har vi inte sett röken av här i Sverige. Att man fortfarande brassar på i svenska media tror jag dock främst är kopplat till frågan om svenskt medlemskap i Nato. Kriget i Ukraina har ju varit det viktigaste argumentet för att Sverige SKA GÅ MED NU.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-06-13 kl. 22:00.
Citera
2022-06-13, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ryssarna är hopplösa.

Även icke-demokratier kan hitta en fungerande plats i världsordningen (tex Kina och Saudi). Även urballade länder kan rycka upp sig ur misär (tex Tyskland och Japan) på några få decennier.

Att ett jätteland som Ryssland bommar ALLA chanser till lycka, välstånd och harmoni, det är otroligt.

Man får åka till Afrika eller Sydamerika för att hitta nåt liknande...

Nu har nollan Putin harvat i 4 månader. Det enda han åstadkommit är destruktivt. Det slösas med liv, hus, pengar, bränsle, miljö, fordon, mat och infrastruktur.

Det är en orgie i meningslös destruktivitet.

Vinsterna är högst marginella.

Dessutom har ryssens dåliga rykte försämrats. Ryssarna har visat hela världen att de är exakt så klantiga och störda som myten säger....

Bra jobbat Putin.

Jämför med Europa hur smarta de är. De vill inte ha med ryssarna att göra. De stora vinnararna i det här är Kina och Indien.
Citera
2022-06-13, 21:57
Medlem
Citat:
Haha nä lägg av.

Jag har en uppfattning om Trump att han hade löst detta väldigt enkelt, det hade blivit ett Ribbentrop - Molotov avtal. Dom hade delat upp jorden i två intressezoner.
Citera
2022-06-13, 21:58
Medlem
Enligt "Belgorod on twitter" har vi en ny explosion och brand utanför Belgorod. Det är dock inte säkert att det är något militärt för rökplymerna är ljusa.

Men det händer hela tiden underliga saker där.
Citera
2022-06-13, 22:00
Medlem
Såja! Nu snackar vi

"The United States is ready to do anything to help Ukraine succeed", the Pentagon chief said in response to a question about whether the West was ready to meet Ukraine's demands, including for another 1,000 howitzers and 300 MLRS systems.

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/vbitqq/the_united_states_is_ready_to_help_provide/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in