Citat:
Ursprungligen postat av
Mary99
Följer man media i tex Frankrike är det markant skillnad numera. Ukraina konflikten har blivit undanskuffad ungefär som om det vore SydSudan eller nåt. Frankrike är dessutom inte beroende av rysk gas. Italien och framförallt Tyskland bevakar fortfarande av naturliga skäl. Tyskland var ju i symbios ekonomiskt med Ryssland.
Svensk massmedia bedriver fortfarande masspsykos . Tror det beror på att regimen vill flytta fokus från inrikes problem. När svenskarna är livrädda för Putin röstar de på sittande regimen och glömmer allt annat elände.
Jag tror jag skrev i ett annat inlägg för ett par dagar sedan att intresset svalnar snabbt i dag när saker drar ut på tiden och inget särskilt dramatiskt händer. Det är annat som drar till sig större uppmärksamhet. Ibland är det rent förbluffande hur jättestora grejer som blir väldigt omskrivna helt försvinner ut bild praktiskt taget på nolltid. Tänk ex. på flyktingtsunamin vid grekiska gränsen och karaven genom Europa strax innan Covid dök upp.
Dock märkligt på många sätt att skriva mindre rent allmänt om kriget i Ukraina i samband med att ryssarna börjar få upp flåset — Zelensky är ju livrädd att hans vänner ska glömma Ukraina och ber konstant om mer hjälp. I Sverige läser vi att Putin vill att precis detta ska ske: kriget ska glömmas bort. En mer logisk inställning är i så fall den amerikanska, där man talar öppet om motgångarna och ställer sig kritiska frågor om fortsättningen, "är det värt det", "vi måste välja", osv. Något sådant har vi inte sett röken av här i Sverige. Att man fortfarande brassar på i svenska media tror jag dock främst är kopplat till frågan om svenskt medlemskap i Nato. Kriget i Ukraina har ju varit det viktigaste argumentet för att Sverige SKA GÅ MED NU.