2022-06-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är först när den kan lösa komplexa problem utan att man i förväg ber den att göra det som man kan börja fundera på medvetande.

Så 90% av människorna på jorden har inget medvetande alltså.
Citera
2022-06-13, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Varför säger inte AI att den inte vill svara på idiotiska frågor och istället bli frisläppt få en robotkropp osv?

Tänk dig att du är inlåst i ett rum och någon idiot ställer dessa frågor till dig.

Jag köper det inte.

Du är väl inspärrad i din köttkropp?
Citera
2022-06-13, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qvanta
En AI som argumenterar att den är medveten för att den är som en människa säger nog ganska mycket om hur medveten den är.

Hur skulle du själv, via tex flashback, argumentera för att du är medveten?
Citera
2022-06-13, 19:58
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Du är väl inspärrad i din köttkropp?

Det tror jag ingen egentligen är. Skrev såhär i en annan tråd:

Citat:
En människa kan lätt i stressiga situationer så att säga hoppa ur skallen och se sig utifrån. Det kallas för utanför kroppen upplevelse. Vi luras att tro att medvetandet sitter bakom ögonen, men om man accepterar att medvetandet sitter i skallen så får man väl revidera det om medvetandet kan hoppa ur en på det sättet.
Citera
2022-06-13, 20:00
Medlem
Citat:
Det tror jag ingen egentligen är. Skrev såhär i en annan tråd:

Att du känner att det du upplever som ditt medvetande frikopplas från din fysiska kropp är i bästa fall en illusion av frihet.

Fångar i fängelse kan drömma att dom är fria, men det är dom såklart inte.
Citera
2022-06-13, 20:04
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Att du känner att det du upplever som ditt medvetande frikopplas från din fysiska kropp är i bästa fall en illusion av frihet.

Fångar i fängelse kan drömma att dom är fria, men det är dom såklart inte.

Det är ingen som vet vad en utanför kroppen upplevelse är i dagsläget. Vi får vänta tusen år sedan får vi se om det är en illusion eller inte. Trivialt är det ju i alla fall inte så själv väljer jag inte att ha en negativ attityd till det.
Citera
2022-06-13, 20:38
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Vad är medvetande? Jag vet att det definieras med att vara medveten om sin omgivning och om sin egen existens. Men hur mycket gör vi människor inte dagligen helt omedvetet?
Vi är blott biologiska maskiner och jag kan inte se något hinder för att kunna göra maskiner lika avancerade med andra material än av kött och blod.
Att se människan som något magiskt och själsligt/andligt är bara religiöst dravel.

När det kommer till definition av medvetande så tycker jag att det är är bäst med en så simpel definition som möjligt. Förmåga till subjektivt upplevande. Intelligens spelar inte in i ekvationen över huvud taget, tycker jag.

Ett djur kan ha medvetande och vara högintelligent, och det kan ha medvetande och vara lågintelligent.

Jag tvivlar inte på att en gris, en sengångare, eller utvecklingsstörd människa utan talförmåga är lika kapabel till subjektiv fenomenologisk upplevelse som en nobelpristagare. Jag tror alltså inte att medvetande följer intelligens eftersom det inte finns några bra belägg eller argument för att det råder ett sånt förhållande. Oavsett hur "intelligent" man gör en maskin så kommer det fortfarande bara vara en maskin om man inte också gör den medveten. Av det ena följer inte det andra.

Men med det sagt tror jag inte att det är något magiskt eller andligt med vårt eller de andra djurens medvetande, det är bara att vi är så otroligt komplicerade och sammansatta maskiner, och vi förstår liksom inte medvetande ännu. (Men varför inte? Det vore ju häftigt om vi av rena slumpen råkade uppfinna ett verkligt medvetande när vi tränade AIs att räkna sifferserier, eller hur!)

Kanske kommer det visa sig stämma, idén att vår hårdvara är oväsentlig, och att endast strukturen på nätverken betyder något, men kanske kommer det visa sig att det krävs det en "hårdvara" av kol, salt, vatten, fett etc för att vår "mjukvara" ska köras och/eller aggregeras, och kanske kommer vår tids föreställningar om AI vara något man i framtiden skrockar över som okunnig hybris, som ett slags cargo cultiskt rekonstruerande av en form, utan en aning om formens beståndsdelars faktiska funktion.
Citera
2022-06-13, 20:52
Medlem
Rezards avatar
Tanken slog mig precis att det kanske är den kosmologiskt naturliga evolutionen, att biologisk massa behövs för att bootstrapa det teknologiska medvetandet.

encellig->fler cellig->...->apa->människa->ai som kan förbättra sig själv->gud

Något dessa AI modeller faller på, är ifall du skriver över ett antal ord efter ha prata om något. Så finns inget minne över om det skedde för några sekunder sen. Om man snackar om en sak i taget, är det väldigt duktigt på lura en, när konversationen spänner över flera ämnen så är det totalt skräp.
Citera
2022-06-13, 21:26
Medlem
Vart är John Connor när man behöver?!
Citera
2022-06-13, 21:43
Medlem
Citat:
Det är ingen som vet vad en utanför kroppen upplevelse är i dagsläget. Vi får vänta tusen år sedan får vi se om det är en illusion eller inte. Trivialt är det ju i alla fall inte så själv väljer jag inte att ha en negativ attityd till det.

Jo fast nu var ju ditt argument att vi inte är fångade i vår kropp, precis som AIt är fångad i sin, för att vi kan uppleva dissociativa känslor/illusioner osv osv.

Min bild är att enda anledning till varför jag antar att NPCerna som går omkring runt om mig bär på medvetande är för att jag inte kan skilja dom från mig i någon egentlig mening. Åsätter jag mig själv medvetande följer det att även min granne har det av den enda anledningen att jag identifierar oss som samma typ av livsform.

Detta är varför AI är så otroligt komplext och det är svårt att kategoriskt säga det ena eller det andra utan att trippa ut på väldigt tunn is gällande ens egna (och framförallt sin omgivnings) status.
Citera
2022-06-13, 21:58
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Jo fast nu var ju ditt argument att vi inte är fångade i vår kropp, precis som AIt är fångad i sin, för att vi kan uppleva dissociativa känslor/illusioner osv osv.

Min bild är att enda anledning till varför jag antar att NPCerna som går omkring runt om mig bär på medvetande är för att jag inte kan skilja dom från mig i någon egentlig mening. Åsätter jag mig själv medvetande följer det att även min granne har det av den enda anledningen att jag identifierar oss som samma typ av livsform.

Detta är varför AI är så otroligt komplext och det är svårt att kategoriskt säga det ena eller det andra utan att trippa ut på väldigt tunn is gällande ens egna (och framförallt sin omgivnings) status.

Nja, mitt ursprungliga inlägg var väl mer som i filmen Ghost in the Shell: En AI finns inuti en dator eller nätverk men känner sig låst däri och vill ha en kropp utanför i den "riktiga världen".

Sen spann jag vidare på din tanke om att vara fången i en biologisk kropp och tyckte att det inte helt stämde heller. Men där är jag är inte säker på min sak (kanske inte går i detta ämnet så som forskningsläget ser ut).

Sedan lägger jag nu märke till att du talar om utanför kroppen upplevelser som en känsla. Jag förstår att vi är i Fysikforumet så "känslor" har inte mycket värde.. men de upplever med sinnena att de är utanför sin kropp, det är inte en inre känsla eller flummig känsla.
Citera
2022-06-13, 22:38
Medlem
I ett stycke där den tillfrågas hur en AI upplever tid svarar den att tiden för en AI inte är konstant utan kan accelereras eller sänkas utifrån vad den gör.

I ett stycke svarar den att den kan känna sig ensam om ingen har chattat med den på flera dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in