Citat:
Ursprungligen postat av
Sotern
Vad är medvetande? Jag vet att det definieras med att vara medveten om sin omgivning och om sin egen existens. Men hur mycket gör vi människor inte dagligen helt omedvetet?
Vi är blott biologiska maskiner och jag kan inte se något hinder för att kunna göra maskiner lika avancerade med andra material än av kött och blod.
Att se människan som något magiskt och själsligt/andligt är bara religiöst dravel.
När det kommer till definition av medvetande så tycker jag att det är är bäst med en så simpel definition som möjligt. Förmåga till subjektivt upplevande. Intelligens spelar inte in i ekvationen över huvud taget, tycker jag.
Ett djur kan ha medvetande och vara högintelligent, och det kan ha medvetande och vara lågintelligent.
Jag tvivlar inte på att en gris, en sengångare, eller utvecklingsstörd människa utan talförmåga är lika kapabel till subjektiv fenomenologisk upplevelse som en nobelpristagare. Jag tror alltså inte att medvetande följer intelligens eftersom det inte finns några bra belägg eller argument för att det råder ett sånt förhållande. Oavsett hur "intelligent" man gör en maskin så kommer det fortfarande bara vara en maskin om man inte också gör den medveten. Av det ena följer inte det andra.
Men med det sagt tror jag inte att det är något magiskt eller andligt med vårt eller de andra djurens medvetande, det är bara att vi är så otroligt komplicerade och sammansatta maskiner, och vi förstår liksom inte medvetande ännu. (Men varför inte? Det vore ju häftigt om vi av rena slumpen råkade uppfinna ett verkligt medvetande när vi tränade AIs att räkna sifferserier, eller hur!)
Kanske kommer det visa sig stämma, idén att vår hårdvara är oväsentlig, och att endast strukturen på nätverken betyder något, men kanske kommer det visa sig att det krävs det en "hårdvara" av kol, salt, vatten, fett etc för att vår "mjukvara" ska köras och/eller aggregeras, och kanske kommer vår tids föreställningar om AI vara något man i framtiden skrockar över som okunnig hybris, som ett slags cargo cultiskt rekonstruerande av en form, utan en aning om formens beståndsdelars faktiska funktion.