2022-06-13, 16:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ja visst det hänger på hur det går med löner. Mycket av löneinflationen i USA drivs av jobb-byten. Det finns efterfrågan och företagen kan betala. Nu vet jag inte hur det ligger till med det i Sverige men det brukar följa USA i någon mån och det är välkänt att det är den enklaste vägen till en stor löneökning. Om jag bara ser till mina egna erfarenheter det senaste året (Norge) är det väldig turbulens i personalomsättning. Så länge inflationen får genomslag i löneökningar kan det finnas bud på bostäder trots höjda nominella räntor. Att realräntan är negativ hjälper naturligtvis det också.
I USA har man betalat ut kontantersättning under corona, det har definitivt drivit upp lönerna där. I Sverige har stöden gått till företag, visst finns det de som kan höja sin lön rejält men de den absoluta majoriteten får sina vanliga % påslag.
Vi kommer att se reallöner som sjunker de kommande åren.
Att stigande kostnader för hushållen samt stigande lånekostnader kommer att öka eller hålla priserna stabila tror jag inte är möjligt.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-06-13 kl. 16:24.
2022-06-13, 16:36
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
I USA har man betalat ut kontantersättning under corona, det har definitivt drivit upp lönerna där. I Sverige har stöden gått till företag, visst finns det de som kan höja sin lön rejält men de den absoluta majoriteten får sina vanliga % påslag.
Vi kommer att se reallöner som sjunker de kommande åren.
Att stigande kostnader för hushållen samt stigande lånekostnader kommer att öka eller hålla priserna stabila tror jag inte är möjligt.

Jag tror att Turkiet de senaste åren är ett exempel på motsatsen. Negativ realränta sammanfaller med stigande nominella bostadspriser och ökade levnadskostnader. Kanske dit fler länder är på väg. Det spelar som sagt roll hur hög inflationen är. Men inte omöjligt att en ihållande inflation på 6-8% klarar av att hindra bostadspriserna från att falla.
2022-06-13, 16:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Belsubub
Skall priserna falla på riktigt måste arbetslösheten stiga. Så länge folk har fast inkomst kommer de betala av bostadslån och skära ner på annat. Över tid kommer högre räntor leda till minskad konsumtion som i sin tur leder till arbetslöshet och därifrån till prisfall.

Nej prisfall är relaterat till vad folk kan köpa det för.
Högre räntor, mindre belåning.
Tyst nu.
2022-06-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Nej prisfall är relaterat till vad folk kan köpa det för.
Högre räntor, mindre belåning.
Tyst nu.

Det där stämmer bara om du samtidigt säger att "folk" inte lånar så mycket som bankerna är villiga att låna ut. Om man också tror att gemene man lånar maximalt så är det inte bolåneräntan i sig som är viktig för vad man har råd att betala utan kalkylräntan som bankerna tillämpar. Får väl se hur högt räntan måste höjas innan de börjar höja kalkylräntorna men jag skulle tro att det dröjer.
2022-06-13, 17:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Det där stämmer bara om du samtidigt säger att "folk" inte lånar så mycket som bankerna är villiga att låna ut. Om man också tror att gemene man lånar maximalt så är det inte bolåneräntan i sig som är viktig för vad man har råd att betala utan kalkylräntan som bankerna tillämpar. Får väl se hur högt räntan måste höjas innan de börjar höja kalkylräntorna men jag skulle tro att det dröjer.

Hur fan ska majoriteten annars ha råd med en 1a för 4mkr?
2022-06-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Hur fan ska majoriteten annars ha råd med en 1a för 4mkr?

Vad pratar du om?

Räntehöjningarna som sker nu minskar bara hur mycket folk kan köpa för ifall de inte lånar maximalt som banken tillåter, annars krävs det att bankerna ändrar kalkylräntorna som ligger kring 6-8% idag så där är vi nog inte ännu.
2022-06-13, 17:58
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Vad pratar du om?

Räntehöjningarna som sker nu minskar bara hur mycket folk kan köpa för ifall de inte lånar maximalt som banken tillåter, annars krävs det att bankerna ändrar kalkylräntorna som ligger kring 6-8% idag så där är vi nog inte ännu.

Maxar man sitt lån landar räntekostnaderna runt 30% av lönen vid 6% ränta. Sen tillkommer övriga boendekostnader så det landar runt 40% av inkomsten. Ska man amortera enligt nuvarande regler försvinner 20% till.
2022-06-13, 17:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag tror att Turkiet de senaste åren är ett exempel på motsatsen. Negativ realränta sammanfaller med stigande nominella bostadspriser och ökade levnadskostnader. Kanske dit fler länder är på väg. Det spelar som sagt roll hur hög inflationen är. Men inte omöjligt att en ihållande inflation på 6-8% klarar av att hindra bostadspriserna från att falla.
Turkiet är exempel på mycket och inte är det låg inflation. Problemet är att lönerna måste åka med inflationen och där är vi inte år 2022.
Vi får se vad år 2023 för med sig, men att vi ser löneökningar på 7-8 % över hela linjen håller jag för helt uteslutet.
Problemet är att kostnaderna stiger nominellt och så även räntan, med sjunkande konsumtionsutrymme så lär folk vara extremt sugna på att bo för att hålla uppe priserna.
Som sagt jag tror öht inte på att inflationen kan rädda bopriserna när reallönerna faller rätt snabbt.
2022-06-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Någon krasch har vi inte än på långa vägar men den kanske kommer. Jag tror på kraftig nedgång men det finns en tröghet i systemet som gör att det tar tid. Ett par år brukar det ta innan botten är nådd. Nu är det en ny värld vi lever i så vem vet hur det utvecklar sig den här gången? Men någon krasch har vi först när priserna är rejält under pre-corona nivån enligt mig.

Går förstås alltid att diskutera vad är en krasch. Och nej priserna har inte ännu kraschat. Tar nog ett par månader, med tanke på stundande sommaruppehåll osv.

Ville mest belysa att haussen har avtagit nu. Läget ser faktiskt osäkert ut.

Som jag skrev tidigare menar jag att prognoser om en nedgång på 10 procent är optimistiska.
2022-06-13, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Går förstås alltid att diskutera vad är en krasch. Och nej priserna har inte ännu kraschat. Tar nog ett par månader, med tanke på stundande sommaruppehåll osv.

Ville mest belysa att haussen har avtagit nu. Läget ser faktiskt osäkert ut.

Som jag skrev tidigare menar jag att prognoser om en nedgång på 10 procent är optimistiska.
10% har vi garanterat sett redan. Det är bara statistiken som släpar efter. När vi har en statistik som visar minst 25% nedgång har vi en mindre krasch.
2022-06-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
10% har vi garanterat sett redan. Det är bara statistiken som släpar efter. När vi har en statistik som visar minst 25% nedgång har vi en mindre krasch.

Vart ser alla krascherna?

Kan vi inte döpa om tråden till "Bostadsbubbla i Stockholms/Göteborg/Malmös innerstad istället?
2022-06-13, 18:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Problemet är att även folk som mycket väl förstår riskerna dras med. Man måste trots allt bo och politikerna har ju förstört möjligheten att hitta bra hyresrätter genom prisregleringen.

Vill man bo hyfsat så får man vackert belåna sig. Vill man vinna en budgivgning måste man belåna sig mer än idioten som budar som en galning för att inte missa chansen att bli bostadsmiljonär på nästa års prisuppgång.

Det går inte att komma undan beroende på var i livet man befinner sig. Du kan vara hur medveneten som helst men är du strax efter 30, har familj, och behöver större boende för att barnen börjar behöva eget rum, då är det inte mycket att göra.
Jag skulle snarare säga att man betalar kapitalkostnaden. Oavsett om man äger eller hyr.

Kapitalkostnaden kan sedan manifestera sig på lite olika sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är ju bara att tacka för att man hade tur själv. Gick ju på universitetet under 90-tals krisen och började arbeta strax efter. Inför denna krisen var det ungefär tio år sedan jag köpte förra gången så lånet är amorterat redan. Det är ju inte direkt på grund av några personliga förtjänster. Enbart tur med tajmingen.
Tur är bra att ha. Själv har jag nog haft mest otur.
Stigande bostadspriser har lett till:
* Kapitalskatt på prisökning. (Som mycket är inflation).
* Extra hög fastighetsskatt.
* Förmögenhetsskatt pga bostaden.

Bara förluster för mig. (Orsakade av staten. Eller rättare sagt vänsterväljare).
Jag ser inget positivt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in