Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Problemet är att även folk som mycket väl förstår riskerna dras med. Man måste trots allt bo och politikerna har ju förstört möjligheten att hitta bra hyresrätter genom prisregleringen.
Vill man bo hyfsat så får man vackert belåna sig. Vill man vinna en budgivgning måste man belåna sig mer än idioten som budar som en galning för att inte missa chansen att bli bostadsmiljonär på nästa års prisuppgång.
Det går inte att komma undan beroende på var i livet man befinner sig. Du kan vara hur medveneten som helst men är du strax efter 30, har familj, och behöver större boende för att barnen börjar behöva eget rum, då är det inte mycket att göra.
Jag skulle snarare säga att man betalar kapitalkostnaden. Oavsett om man äger eller hyr.
Kapitalkostnaden kan sedan manifestera sig på lite olika sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Det är ju bara att tacka för att man hade tur själv. Gick ju på universitetet under 90-tals krisen och började arbeta strax efter. Inför denna krisen var det ungefär tio år sedan jag köpte förra gången så lånet är amorterat redan. Det är ju inte direkt på grund av några personliga förtjänster. Enbart tur med tajmingen.
Tur är bra att ha. Själv har jag nog haft mest otur.
Stigande bostadspriser har lett till:
* Kapitalskatt på prisökning. (Som mycket är inflation).
* Extra hög fastighetsskatt.
* Förmögenhetsskatt pga bostaden.
Bara förluster för mig. (Orsakade av staten. Eller rättare sagt vänsterväljare).
Jag ser inget positivt.