2022-06-13, 17:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
De som tror de ska pressa kursen och tvinga Ilija att sälja bli nog besvikna, han sålde 1 miljon aktier i Castellum för åtminstone 160 miljoner kronor i maj.
https://www.di.se/live/ilija-batljan-minskade-sitt-innehav-i-castellum-i-maj/

Han köpte i SBB om ca 50 miljoner under samma period till kursen ca28kr.

Men han har som sagt tillgångar och innan han tvingas till tvångsförsäljningar i SBB så kommer han lätta i andra bolag.

Han kan ha sbbaktier som säkerhet för lån och få dem tvångssålda om kursen rasar?
Citera
2022-06-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Han kan ha sbbaktier som säkerhet för lån och få dem tvångssålda om kursen rasar?
Men det är väl ren spekulation? Det borde vi nog hört talas om i så fall och inte minst från blankar sidan med Viceroy i täten?

Edit. Vi kanske ska hålla oss till Ratos ändå.
Senast redigerad av Truefighter 2022-06-13 kl. 18:00.
Citera
2022-06-13, 18:41
Medlem
Citat:

Svårt att säga eftersom det verkar vara svårt att få se villkoren. Klart är dock att SBB inte redovisas till marknadsvärde i Batljan Invest utan anskaffningsvärdet.

Jag tror en mer närliggande utmaning är om SBB tvingas ställa in utdelningarna. Enligt Di inbringar utdelningarna från SBB till Batljan invest ca 100 Mkr i år, vilket nätt och jämnt täcker årsräntan på obligationerna. Några andra betydande intäkter finns inte i bolaget.

Vad händer när obligationer ska förnyas till sannolikt betydligt högre räntor i såväl SBB som Batljan invest? Samt även Health Runner (moderbolag till Batljan invest) där ytterligare ca 0,5 miljarder finns i lån.
Citera
2022-06-13, 18:46
Medlem
TheGoldBugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
substansrabatt

Knepigt i fastigheter och onoterat. Nåt jag lärt mig den hårda vägen.

Tycker en del sparekonomer har ett ansvar när de vaggat in småsparare i dessa "rabatter" som någon sorts falsk trygghet. Varit mycket snack om VNV's höga "rabatt" just nu, men det är ju för att de skiter i att skriva ned sina innehav, de "tycker" att det är befogade värden.

Vore intressant med mer insyn i VDs ägerstruktur. Han kanske njuter av hög utdelning, men köper via bolag/belåning & skiter i om SBB hamnar i rekonstruktion för att miljonerna regnar in via höga utdelningar som är sista dödsrycket?
Citera
2022-06-13, 18:54
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoldBug

Jepp. yielderna på SBBs fastigheter är nu lägre än Italiens tioårsränta. Antagligen ska yielderna upp och fastighetsvärdena ner. Detta kommer dock drabba fler än SBB såklart, vilket marknaden tar höjd för genom att sälja av fastighetssektorn varje dag.
Citera
2022-06-13, 18:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Såvitt jag kan se är IBI:s egna obligationer unsecured, alltså utan aktiepant. Det är nog enbart de finstilta obligationsvillkoren som skulle kunna förhindra att IBI dessutom belånade aktierna hos annan finansiär. Jag har själv inte orkat plöja genom villkoren. Om han får belåna aktierna hos annan kan man nog utgå från att han har gjort det. Han har säkert belånat aktierna i IBI också.

Edit: Det finns en LTV-kovenant i obligationen, som väl ger ett visst skydd mot att IBI tar större andra lån, givet att IBI överhuvudtaget följer reglerna. Om LTV triggas så blir det sannolikt en form av tvångsförsäljning, men inte pantförsäljning.
Senast redigerad av Enterprise 2022-06-13 kl. 19:04.
Citera
2022-06-13, 19:02
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoldBug

Tycker en del sparekonomer har ett ansvar när de vaggat in småsparare i dessa "rabatter" som någon sorts falsk trygghet. Varit mycket snack om VNV's höga "rabatt" just nu, men det är ju för att de skiter i att skriva ned sina innehav, de "tycker" att det är befogade värden.

Vore intressant med mer insyn i VDs ägerstruktur. Han kanske njuter av hög utdelning, men köper via bolag/belåning & skiter i om SBB hamnar i rekonstruktion för att miljonerna regnar in via höga utdelningar som är sista dödsrycket?
Har det någonsin hänt förut att VD äger aktier genom ett ägarbolag som ställer ut egna obligationer på miljardbelopp? IB är uppenbarligen en galning eller ett geni. Han är för stor för det här lilla landet.
Citera
2022-06-13, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Har det någonsin hänt förut att VD äger aktier genom ett ägarbolag som ställer ut egna obligationer på miljardbelopp? IB är uppenbarligen en galning eller ett geni. Han är för stor för det här lilla landet.
Hallå mr Enterprise! Du har fina kommentarer tycker jag ändå. Är det så att du själv äger några aktier i SBB eller kan du tänka dig att äga om priset blir rätt?
Citera
2022-06-13, 19:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Hallå mr Enterprise! Du har fina kommentarer tycker jag ändå. Är det så att du själv äger några aktier i SBB eller kan du tänka dig att äga om priset blir rätt?
Som jag skrev tidigare, om IB ersätts som VD och minskar sin ägarposition rejält, så har jag inget emot företagsidén och tror det kan bli en bra aktie att köpa och hålla.
Citera
2022-06-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Som jag skrev tidigare, om IB ersätts som VD och minskar sin ägarposition rejält, så har jag inget emot företagsidén och tror det kan bli en bra aktie att köpa och hålla.
Ok! Tack för ditt svar! Men visst är inte SBB blott på hans axlar och vi kan inte heller argumentera bort alla fonder som äger i AB. Utan IB skulle vi inte vara där vi är nu men jag förstår dig och respekterar.
Citera
2022-06-13, 21:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Sedan coronabotten:

* NP3 262%
* Nyfosa 140%
* SBB B +40.25%
* Fastpartner A + 17.39%
* Balder B +16.93%
* Wallenstam B +2.46%

Corona-botten kanske inte är en optimal referenspunkt, men den är tydlig i graferna.
Och mäter man så ser inte SBB ut att vara sämst i klassen.

Kanske var så att det fanns för mycket förhoppningar kring SBB.
Och nu blir folk som satsat och förlorat sura och vill baktala VD. Det är som vanligt.
Citera
2022-06-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Sedan coronabotten:

* NP3 262%
* Nyfosa 140%
* SBB B +40.25%
* Fastpartner A + 17.39%
* Balder B +16.93%
* Wallenstam B +2.46%

Corona-botten kanske inte är en optimal referenspunkt, men den är tydlig i graferna.
Och mäter man så ser inte SBB ut att vara sämst i klassen.

Kanske var så att det fanns för mycket förhoppningar kring SBB.
Och nu blir folk som satsat och förlorat sura och vill baktala VD. Det är som vanligt.
Pissa inte i motvind; satsa inte emot marknaden etc.
SBB är på väg mot en stor kapitalanskaffning.
Fundera på varför man vill sälja JM, framförallt med 7 mdr i kassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in