2022-06-13, 12:45
  #1009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Kan det vara en short queeze mot SBB?
Bra att du slänger dig med termer som du inte vet vad de betyder nu också utöver all annan skit du bidrar med i denna tråden. En short queeze gör alltså att kursen stiger och de som kortat aktien tvingas sälja som ytterligare trycker aktien uppåt... Du ska kanske ägna dagarna åt något du begriper istället för fastighetsbolag och aktier.
Citera
2022-06-13, 12:48
  #1010
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
26 januari 2022 satte Nordea Markets sin riktkurs på SBB till 72 kronor, säkert deras skickligaste värderare med över en miljon i årslön och lika hög bonus!

Det där är lite lustigt, eller om man så vill, olustigt... när man ser folk uttala sig om överbetalda yrkeskategorier brukar man nämna sopåkare som gör 40 och piloter som gör 90, inte ett ljud om fondförvaltare som presterar sämre än en apa som kastar pil på en OMX-tavla...
Citera
2022-06-13, 12:51
  #1011
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Bra att du slänger dig med termer som du inte vet vad de betyder nu också utöver all annan skit du bidrar med i denna tråden. En short queeze gör alltså att kursen stiger och de som kortat aktien tvingas sälja som ytterligare trycker aktien uppåt... Du ska kanske ägna dagarna åt något du begriper istället för fastighetsbolag och aktier.
Så du tror inte dagens kurser är manipulerade av någon storspelare? JM och SBB ser otroligt billiga ut. Men säkerligen inte efter bokslutet 2022.

Så vad kallas motsatsen till en squeeze där man tjänar pengar på att korta en aktie genom att dra NER värdet på en annan?
__________________
Senast redigerad av Barents 2022-06-13 kl. 12:58.
Citera
2022-06-13, 13:20
  #1012
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Hmm, efter en minimal googling dök detta upp:
https://www.di.se/live/sbb-ser-over-jm-innehav-aktien-rasar/
Bara den börsförlusten äter upp hela SBBs kapital och bokslutet 2022 blir en mardröm om JMs kurs blir lika låg 31 december 2022. Enligt bokföringslagen måste förlusten tas upp på en gång. Någon som vet hur mycket SBB lånade för att köpa JM-aktier?

Bokföringslagen säger inte alls det, är även en ramlag. Värderingen styrs av tillhörande normgivning (IFRS i detta fall) och hur innehavet är klassificerat (intressebolag exempelvis). I detta fall redovisar SBB innehavet enligt kapitalandelsmetoden, värdet utgörs då av anskaffningsvärdet - börskursen påverkar inte. Så i dagsläget ligger det väl en latent förlust i JM på några miljarder sett till JM:s börskurs.
__________________
Senast redigerad av aadde81 2022-06-13 kl. 13:38.
Citera
2022-06-13, 13:41
  #1013
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Bokföringslagen säger inte alls det, är även en ramlag. Värderingen styrs av tillhörande normgivning (IFRS i detta fall) och hur innehavet är klassificerat (intressebolag exempelvis). I detta fall redovisar SBB innehavet enligt kapitalandelsmetoden, värdet utgörs då av anskaffningsvärdet - börskursen påverkar inte. Så i dagsläget ligger det väl en latent förlust i JM på några miljarder sett till JM:s börskurs.
JM-kursen sedan köpet har idag gått ner drygt 40% dvs 1.8 miljarder i förlust på 9 månader. Kan naturligtvis ändras snabbt om börsen blir gladare. Eller ledsnare...
Citera
2022-06-13, 14:26
  #1014
Medlem
-70% YTD. Helt sjukt. Det känns absurt att fortsätta köpa dippen. Vilken dip då????
Citera
2022-06-13, 14:46
  #1015
Avslutad
Den ska tyvärr ner mer 🫤🤔
Citera
2022-06-13, 14:51
  #1016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
JM-kursen sedan köpet har idag gått ner drygt 40% dvs 1.8 miljarder i förlust på 9 månader. Kan naturligtvis ändras snabbt om börsen blir gladare. Eller ledsnare...

Hur räknar du? Anskaffningsvärdet enligt SBB:s årsredovisning är 6,6 miljarder. Värde idag på börsen ca 3,9 = Minus 2,7 miljarder.

Trenden nu är ned skulle jag säga, särskilt för bostadsbyggare som möter ökade byggkostnader, högre räntor att finansiera projekten och sämre ekonomi hos potentiella bostadsköpare. Sämre läge att äga s.k. bostadsutvecklare får man leta efter.
Citera
2022-06-13, 14:54
  #1017
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Hur räknar du? Anskaffningsvärdet enligt SBB:s årsredovisning är 6,6 miljarder. Värde idag på börsen ca 3,9 = Minus 2,7 miljarder.

Trenden nu är ned skulle jag säga, särskilt för bostadsbyggare som möter ökade byggkostnader, högre räntor att finansiera projekten och sämre ekonomi hos potentiella bostadsköpare. Sämre läge att äga s.k. bostadsutvecklare får man leta efter.
Jag utgick från denna artikel, 4.5 miljarder:
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/sbb-koper-20-procent-av-jm/
Har de alltså köpt mer? Eller skrev de upp värdet på innehavet i JM per 31 december 2021 för att JM gick upp ytterligare? Förklarar i så fall 2 extra miljarder i (låtsas)vinst 2021 som nu försvann på en månad.
Citera
2022-06-13, 15:02
  #1018
Medlem
kimdah2002s avatar
19.50 ouch
Citera
2022-06-13, 15:16
  #1019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag utgick från denna artikel, 4.5 miljarder:
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/sbb-koper-20-procent-av-jm/
Har de alltså köpt mer? Eller skrev de upp värdet på innehavet i JM per 31 december 2021 för att JM gick upp ytterligare? Förklarar i så fall 2 extra miljarder i (låtsas)vinst 2021 som nu försvann på en månad.

Ja, de har ökat i omgångar. Din artikel säger 20 % av JM, numera 30 %.
Citera
2022-06-13, 15:22
  #1020
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Ja, de har ökat i omgångar. Din artikel säger 20 % av JM, numera 30 %.
Om dessa är köpta efter juni 2021 så kan det ju vara SBBs stora uppköp (10% av aktiekapitalet?) som gett den enorma toppen i JM-värderingen. När SBB slutade köpa så pyste allting ut.

Man ska nog inte hålla på med så små aktier som JM, om man inte köper företaget för att få samordningsvinster, eller ser förbättringspotential.

Jag kan inte se någon som helst vinst för en vanlig JM-ägare att SBB numera har 30% av kapitalet. Tvärtom är SBB en kvarnsten. Inte konstigt om de gamla ägarna säljer.

Notera att det är glasklart att byggboomen kommer att sluta nu när räntorna går upp och många räknar med 10.000-tals arbetslösa byggjobbare.
__________________
Senast redigerad av Barents 2022-06-13 kl. 15:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in